Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej Flatpanels

Er ved at købe Panasonic Viera TX-P50ST60Y som erstatnnig for en ca. 10 år gammel Pioneer 43" Plasma som jo nok er ved at have udtjent sin værnepligt :-)

Nu har jeg så læst en masse på nettet om Burn-in og break in af sådan en ny skærm og syntes faktisk rigtig mange skriver netop om burn-in problemer med Panasonic plasma hvor tv logoer bliver hængende og man virkelig skal passe på med hvad man kigger på og hvor lange man kigger.

Er derfor måske blevet en smule bange for at købe en ny plasma og overvejer derfor måske at skifte til "fjenden" LED, jeg kommer nemlig primært til at bruge TV'et til tv og netflix og div. film via boxee box.

Jeg ville være ked af hvis jeg skal sidde og virkelig tænke over alt hvad jeg laver og kigger på det første år, dette problem har man jo ikke ved LED.

Hvad er jeres erfaringer med Burn-in og hvordan breaker jeg bedst sådan en ny skærm ind de første 100-150 timer og er der andet jeg skal være opmærksom på?

Jeg har selv overvejet bare at sætte den til at køre en masse "farvekort" i loop, med lys og kontrast på 0 de første mange dage i fuld skærm.

Næste skridt er så kalibrering, men det må jeg tage når jeg kommer til det :-)
Senest rettet af kimbrink 22 apr 2013, 19:52, rettet i alt 1 gang.
Men puha, syntes bare nu mere jeg læser nu mere bange bliver jeg.... virker virkelig til at man skal pylre MEGET omkring et plasma tv, for den bedre billedekvalitet.

Ved ikke om det er det værd når man bare gerne vil have et 50" /55" TV hvor man kan ligge og se en fed film i god kvalitet med en pose popcorn og bare være en helt alm. gennemsnits tv kigger :-)
De fleste, og ikke mindst dem, som kommer fra en ældre og (langt) mindre følsom plasmaskærm, har det problem, at de på den ene side foretrækker plasmabilledet, og har det svært med det mere digitalt udseende LCD-billede, samtidig med at de på den anden side har et anstrengt forhold til retention og burn-in, hvilket trækker i retning af LCD.

Det er en klassisk "nød", som er svær at knække, men som den enkelte i sidste ende selv må bakse med.
Af kimbrink
Okay, for ikke at starte flere tråde så tillader jeg mig lige at spørge om noget andet i denne tråd.

Har lige været nede i min lokale Elgiganten og kigge lidt på div. TV.
Faldt over dette LG tv som jeg syntes var ret godt til prisen. LG 55" 3D LED TV 55LM615T til 10.998,- mit spørgsmål er nu om dette tv faktisk ikke er det samme 55LM620T?? det er nemlig hos komplett til 8999,- som jo lyder meget mere interessant

Jeg kunne ikke selv finde noget på nettet ud over at nogle mener det er samme skærm , men andet tilbehør der skiller de to tv fra hinanden, men ved ikke om dette er korrekt.

Som det sidste, ved godt at plasma er bedre og vil også helst selv have et nyt plasma tv, ved bare ikke om jeg og kæresten vil kunne behandle det optimalt og derved ikke ødelægge det :-), men som et rent LED tv, er dette så ikke er fint tv i 8000-9000,- prisklassen?
Senest rettet af kimbrink 22 apr 2013, 21:29, rettet i alt 1 gang.
Af kronholm
kimbrink skrev:Okay, for ikke at starte flere tråde så tillader jeg mig lige at spørge om noget andet i denne tråd.

Har lige været nede i min lokale Elgiganten og kigge lidt på div. TV.
Faldt over dette LG tv som jeg syntes var ret godt til prisen. LG 55" 3D LED TV 55LM615T til 10.998,- mit spørgsmål er nu om dette tv faktisk ikke er det samme 55LM620T?? det er nemlig hos komplett til 8999,- som jo lyder meget mere interessant

Jeg kunne ikke selv finde noget på nettet ud over at nogle mener det er samme panel, men andet tilbehør der skiller de to tv fra hinanden, men ved ikke om dette er korrekt.

Som det sidste, ved godt at plasma er bedre og vil også helst selv have et nyt plasma tv, ved bare ikke om jeg og kæresten vil kunne behandle det optimalt og derved ikke ødelægge det :-), men som et rent LED tv, er dette så ikke er fint tv i 8000-9000,- prisklassen?
Mener 615 kun er 50hz, men er ikke sikker. 620'eren er helt sikkert ikke dårligere. Der er dog ikke indbygget trådløst net i dem. Jeg havde et LG 47LM660T hjemme, og det fortrød jeg. Er og bliver desværre plasma-dude.

- Der er ikke noget som helst burn-in eller retention at se på mit 2012 samsung plasma.
Tak for hurtigt svar Kronholm.

Men hvis du nu ikke skal sammenligne LG LM620T med et plasma for der ved jeg godt det taber, men med andre LED tv i 8000-9000 prisklassen, hvordan klare det sig så?
Nu er jeg jo heldig at du selv har haft det og måske derfor bedre kan svare på dette.

Syntes jo at et 55" LED med 100hz og 3d + smart tv til 8999,- lyder ret interessant til mit brug... igen jeg er sofa hygger med et alm. gennemsnits dansk tv forbrug.

Kan se i en anden tråd at det er samme "skærm" LM670-660-620 bruger, men at der er forskel på tilbehør osv..
kimbrink skrev:Tak for hurtigt svar Kronholm.

Men hvis du nu ikke skal sammenligne LG LM620T med et plasma for der ved jeg godt det taber, men med andre LED tv i 8000-9000 prisklassen, hvordan klare det sig så?
Nu er jeg jo heldig at du selv har haft det og måske derfor bedre kan svare på dette.

Syntes jo at et 55" LED med 100hz og 3d + smart tv til 8999,- lyder ret interessant til mit brug... igen jeg er sofa hygger med et alm. gennemsnits dansk tv forbrug.

Kan se i en anden tråd at det er samme "skærm" LM670-660-620 bruger, men at der er forskel på tilbehør osv..
Jeg har begrænset med erfaring indenfor LED/LCD-tv, så jeg er ikke den rette til at sammenligne LG'en mod andre LCD tv. Ved dog at samsung UE55ES7005 lige har været solgt til 9.999 ved Bilka, og det ville jeg nok vælge fremfor det LG. Eller også et sony selv om det nok bliver svært at finde i den prisklasse.

Ser dog ud til at 2012-modellerne er ved at være udsolgte. :(
kronholm skrev:
kimbrink skrev:Tak for hurtigt svar Kronholm.

Jeg har begrænset med erfaring indenfor LED/LCD-tv, så jeg er ikke den rette til at sammenligne LG'en mod andre LCD tv. Ved dog at samsung UE55ES7005 lige har været solgt til 9.999 ved Bilka, og det ville jeg nok vælge fremfor det LG. Eller også et sony selv om det nok bliver svært at finde i den prisklasse.

Ser dog ud til at 2012-modellerne er ved at være udsolgte. :(
Tænkte også mere at når du nu har haft den hjemme og set billedet så kunne sige noget som feks.

Ja det er et fint billede vil jeg mene, ikke så flot som plasma, og ved heller ikke hvordan det er i forhold til en anden LED skærm, men stadig syntes jeg det var fint.

Eller

Syntes det stod meget sløret og der var streger ned af skærmen + når PS3 var på med spil hakkede det meget.

Altså bare din helt personlige mening om du syntes det billede du så er 9000,- værd, behøves ikke en dybdeborende test af den :-)

På forhånd tak.
HDTVtest skrev:
LG LM620T

CONCLUSION – The LG 42LM620T is an imperfect, but nevertheless decent LED LCD TV. Happily at this price point, it doesn’t have any significant picture quality issues beyond the inherent limitations of its mediocre black level (unavoidable with IPS-type LCD panels) and the lessened 3D resolution (par for the course with passive 3D). Colour reproduction could also be better, with the LM620T failing to reproduce the most saturated extremes of the Rec.709 HDTV colour standard, something we often see with LED-lit LCDs. On the up side, we were very happy to see that nearly none of the video processing issues we discovered on the company’s more expensive LM960V were present on this mid-range model.

Our final recommendation of the 42LM620 is more or less the same as with other IPS LED LCD televisions, such as the Panasonic TX-L42ET50 – if you plan on installing it in a bright room where the weak IPS black level won’t be an issue, then it’s a good choice. The Panasonic is slightly more expensive, provides a better 3D experience (thanks to its full resolution images, which also avoid the blocky video processing issues of the LG) and has better colour accuracy, whereas the LG is more affordable and will interest those who prefer the passive 3D system. Few aspects of its picture quality are perfect (calibrated greyscale accuracy being the exception), but we don’t think it has any significant faults, either.

In the end, we felt that the LG 42LM620T managed to pull itself into “Recommended” territory. It has issues which buyers should be aware of, but it can produce images which are worthy of inclusion in this category.

Read full review

Billede
kimbrink skrev:
Jeg har selv overvejet bare at sætte den til at køre en masse "farvekort" i loop, med lys og kontrast på 0 de første mange dage i fuld skærm.

Hvis du kører decideret break-in m f.eks den DVD, der kan hentes på recordere.dk, så skal der tværtimod skrues op for kontrast mm. Så går det hurtigere/mere effektivt. Medmindre jeg da helt har misforstået det.