Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

jones31 skrev:ville gerne hjælpe men må ikke rigtig :)
Jonesy, jeg tror lidt, at du har misforstået reglerne i forummet og lægger unødige restriktioner på dig selv

Der er naturligvis ikke noget til hinder for at anbefale denne eller hin skærm med henvisning til lødige argumenter samt eventuelt en anmeldelse. Heller ikke selvom det måtte dreje sig om en skærm, som "tilfældigvis" forhandles hos Elgiganten, hvor du er ansat som sælger.

Det "må" du gerne :)
Af Nick_S
Edinger. Eftersom du har et brugsmønster og en beskrivelse af hans omgivelser kan jeg ikke se at et råd ville være "dækningsløst". Et uheldigt råd i min bog er "køb bare et eller andet fra "købsanbefalinger" ;)

Hvis du er frustreret over at hjælpe folk her på forum, så lad da være at skrive i tråde der "frustrerer" dig. OP skriver i dette tilfælde sågar at han har kigget på andre tråde og ikke fundet hjælp deri.

Det "modstridende argument" ligger (ret åbenlyst vil jeg mene) i at folk her på forum ofte ved mere end den gennemsnitlige sælger i butikken og at vi ikke har nogen chance for personlig gevinst ved at pege på en skærm frem for en anden :)

Og helt ærlig, lad da ordkløveriet ligge. Det gør da kun debatten mere personlig, hvilket sjældent har bidraget noget positivt.

lgowner -> Ro på kære ven.
OP siger at han gerne vil have et godt billede, også at tv'et skal bruges til film og tv. Han beskriver selv at tv'et vil blive brugt i et miljø med begrænset lysindfald. OP vil også gerne have et tv med fornuftig lyd. Og et tv der ikke er for kompliceret at styre.
Ikke ET punkt bliver ikke opfyldt med VT60. Og eftersom prisen er underordnet ser jeg ingen grund til at gøre køb på den bedre lyd, dobbelt tuner og pænere design VT serien giver i forhold til de billigere alternativer. Samtidig er billedet det bedste på markedet.
Og hvad i alverden mener du da med at den skal kalibreres før den kan bruges? Dette TV har netop (i modsætning til størstedelen af markedet) standard indstillinger (THX) der rent faktisk kan bruges til noget.
Af jones31
Nick_S skrev:Edinger. Eftersom du har et brugsmønster og en beskrivelse af hans omgivelser kan jeg ikke se at et råd ville være "dækningsløst". Et uheldigt råd i min bog er "køb bare et eller andet fra "købsanbefalinger" ;)

Hvis du er frustreret over at hjælpe folk her på forum, så lad da være at skrive i tråde der "frustrerer" dig. OP skriver i dette tilfælde sågar at han har kigget på andre tråde og ikke fundet hjælp deri.

Det "modstridende argument" ligger (ret åbenlyst vil jeg mene) i at folk her på forum ofte ved mere end den gennemsnitlige sælger i butikken og at vi ikke har nogen chance for personlig gevinst ved at pege på en skærm frem for en anden :)

Og helt ærlig, lad da ordkløveriet ligge. Det gør da kun debatten mere personlig, hvilket sjældent har bidraget noget positivt.

lgowner -> Ro på kære ven.
OP siger at han gerne vil have et godt billede, også at tv'et skal bruges til film og tv. Han beskriver selv at tv'et vil blive brugt i et miljø med begrænset lysindfald. OP vil også gerne have et tv med fornuftig lyd. Og et tv der ikke er for kompliceret at styre.
Ikke ET punkt bliver ikke opfyldt med VT60. Og eftersom prisen er underordnet ser jeg ingen grund til at gøre køb på den bedre lyd, dobbelt tuner og pænere design VT serien giver i forhold til de billigere alternativer. Samtidig er billedet det bedste på markedet.
Og hvad i alverden mener du da med at den skal kalibreres før den kan bruges? Dette TV har netop (i modsætning til størstedelen af markedet) standard indstillinger (THX) der rent faktisk kan bruges til noget.

Ja men du for stadig et bedre billed med en ordentlig kalibrering med noget rigtig udstyr. Enig i at thx gør det bedre end de andre standard instillinger, men en kali er mest optimalt for bedste billed.
edinger skrev:
jones31 skrev:ville gerne hjælpe men må ikke rigtig :)
Jonesy, jeg tror lidt, at du har misforstået reglerne i forummet og lægger unødige restriktioner på dig selv

Der er naturligvis ikke noget til hinder for at anbefale denne eller hin skærm med henvisning til lødige argumenter samt eventuelt en anmeldelse. Heller ikke selvom det måtte dreje sig om en skærm, som "tilfældigvis" forhandles hos Elgiganten, hvor du er ansat som sælger.

Det "må" du gerne :)

Ja, men man har allermest lyst til og sige kom ud til mig, så skal jeg hjælpe dig med og finde en skærm til dit behov. Men må man ikke desværre og at man ikke på linke til elgiganten gør det også svære, da priserne der nogle af de billigste.
FLAP skrev:Hallo.
Jeg skal have et nyt TV. Jeg har INGEN forstand på noget som helst der har med den slags "teknik" at gøre - overhovedet INGEN. Og har ingen intentioner om at få det. Derfor spør jeg HVAD SKAL JEG KØBE.
Mine konditioner er:
Jeg skal se fjernsyn og film.
Jeg skal sidde ca 3 m fra fjernsynet.
Det skal have et skarpt billed.
Jeg vil have en ordentlig lyd (evet. skal TV'et suppleres med en sound bar ?)
Der er et vindue i siden af rummet. (det genere dog ikke).
Prisen er underordnet - hvis den ikke er ublu.
Det skal være "pænt" (dvs - det skal have et enkelt design)
Derudover har jeg ingen intentioner om at det skal kunne punktsvejse og lyse under vand.

Ja, jeg kan bare læse mig frem til en stører viden - men jeg fatter ikke en brik af om det skal være LED, plasma, eller noget som helst andet. Og jo jeg kan da bare spørge i Fona om de har et pænt TV, og så viser de mig det dyreste !!!! Og måske er der en anden tråd jeg kan følge - men har endnu ikke fundet nogen der var på nivaou med mig ....... !

På forhånd tak

Jeg ville overveje txl47wt50 til 8888,- lige nu, super fed skærm med kanon godt billed.

Hvor i landet er du fra?
Brugeravatar
Af edinger
Nick_S skrev:Edinger. Eftersom du har et brugsmønster og en beskrivelse af hans omgivelser kan jeg ikke se at et råd ville være "dækningsløst". Et uheldigt råd i min bog er "køb bare et eller andet fra "købsanbefalinger" ;)
Du misforstår. En "dækningsløs anbefaling", som jeg bruger begrebet her, er en anbefaling uden (saglig) begrundelse og kildehenvisning.

Som du sikkert har observeret, bliver der lidt for ofte skudt frit fra hoften a la "Jeg synes" og "Vælg den her".

Det er såmænd blot det, jeg søger at imødegå. Et ret nobelt ærinde, skulle jeg mene.

Skærmene fra listen med købsanbefalinger er netop deklarerede.
Nick_S skrev:Hvis du er frustreret over at hjælpe folk her på forum, så lad da være at skrive i tråde der "frustrerer" dig.
Deri har du en indlysende pointe.

Man kan selvfølgelig også bare afstå fra at blande sig i (samfunds)debatten og sidde fladpandede indlæg overhøring (ikke til dig, OP).

Sådan er jeg nu engang ikke indrettet. Jeg vil gerne uddanne mine medmennesker.

Det kan da godt være, at det er en brist.
Nick_S skrev:OP skriver i dette tilfælde sågar at han har kigget på andre tråde og ikke fundet hjælp deri.
Ja, det argument bliver tit brugt. For det meste lidet meningsfyldt.
Nick_S skrev:Det "modstridende argument" ligger (ret åbenlyst vil jeg mene) i at folk her på forum ofte ved mere end den gennemsnitlige sælger i butikken og at vi ikke har nogen chance for personlig gevinst ved at pege på en skærm frem for en anden :)
Altså, du siger, at det ville have været modstridende, hvis jeg på den ene side havde frarådet trådstarter at lade tilfældige forumbrugere træffe valget for ham, samtidig med at jeg på den anden side opfordrede ham til at søge råd og vejledning – af åbenlys tvivlvom værdi – hos en elektronikkæde-sælger?

Det er jeg naturligvis enig i. Hvorfor jeg da heller aldrig kunne finde på at forslå noget sådant.
Af Mysen
[*]
Nick_S skrev:Det "modstridende argument" ligger (ret åbenlyst vil jeg mene) i at folk her på forum ofte ved mere end den gennemsnitlige sælger i butikken og at vi ikke har nogen chance for personlig gevinst ved at pege på en skærm frem for en anden :)
Selv om du har ret i dette, et det værdien af ordet "ofte" som edinger laver en kampagne imod. Jeg forstår godt kampagnen, men det er dog en evig kamp, der næsten aldrig formår andet end at gøre folk sure over, at man kun kan få et nørdet svar på et blankt spørgsmål, hvilket gør at jeg somme tider undrer mig over vedholdenheden. ;)

Ofte ved folk mere end i butikkerne, og bl.a. DU har læst anmeldelser, associeret dem med OP's behov, og vurderet, at han skal have den bedste plasmaskærm på markedet. Det er som sådan præcis, hvad OP ønsker, et svar skal indeholde, og jeg har (havde) da også den samme tilgang til vejledning, nemlig at sammenholde behov med de test og anmeldelser, jeg har læst.

Problemet er bare, at selv om VT60 er den bedste skærm, så vil der være nogen, der subjektivt vil vurdere at ST60 er et bedre køb, fordi "man alligevel ikke kan se forskel", eller fordi de ikke ser nogen pointe i at betale for design, THX profil eller kontrastfilter.
Andre vil anbefale at holde sig lange fra VT60, fordi de subjektivt finder retention eller støj, som de værste ulemper ved et tv, eller fordi de synes lysstyrken skal være højere end anbefalet, eller fordi de synes, det vigtigste ved et godt billede er en kridhvid gengivelse af hvid.
Så vil der være nogen, der er så betaget af Panasonic som brand, at de fuldstændig ukritisk og uden hensyn til OP's behov og rammer vil anbefale mærket.

Der ER forskel på præferencer, og der ER forskel på fordele og ulemper imellem både teknologier, mærker og modelserier. Jeg ville nok også - som dig - anbefale VT60, men ikke uden at gøre opmærksom på fordelene og ulemperne ved en plasmaskærm, eller ved at pege på, hvad man ikke får i de billigere modelserier fra Panasonic, så OP kunne overveje, om det skulle spares væk. Jeg ville nok selv købe en en F8005 plasmaskærm fra Samsung, hvis jeg selv skulle have ny, men det er fordi, jeg er fan af muligheden for en god lysstyrke i netop min stue. Betyder det så, at jeg skal anbefale ham den skærm i stedet?
Selv om dit dejligt korte svar til OP er gennemtænkt i forhold til både fordele og ulemper, pris mm., så vil LANGT de fleste herinde - på trods af, at de "ofte" ved mere end en sælger - pege på noget, der i en eller anden grad er afvejet af deres egen subjektive overbevisning.

edinger peger jo bare på, at hvis man ikke ønsker at købe katten i sækken, så skal man være kritisk overfor folk, der anbefaler sække, der miaver. Man kan IKKE sikre sig et skidegodt tv - koste hvad det vil - hvis man blot ukritisk køber hvad andre synes er godt. Her er det da bedre, at henvise til, hvad de professionelle synes er godt - anbefalingslisten, omend det ikke er det svar, der ønskes.

Jones anbefaler WT50 i denne tråd. Han arbejder selv i en butik, går op i tv i en langt højere grad end den gennemsnitlige kollega, og har haft mulighed for at lege med indstillingerne på dette tv og mange andre. Hans vurdering er dog stadig et subjektivt skøn af farvegengivelsen, sortniveau i butikken, som jo på trods af IPS-panel gør sig bedre end selv den bedste plasmaskræm pga. filter og lysstyrke, design, pris. Det er en anbefaling, man kan tage med i sine overvejelser, fordi den trods alt ikke kommer fra den blå luft, men da OP har andre præferencer end Jones, og Jones ikke aner, om manden vil bruge tid på at indstille sit billede eller i hvilken omfang lysindfald kan have betydning, eller om han synes sortniveau i aftentimerne er vigtigere end kontrasten i dagstimerne, eller om bedre kan leve med komprimeringsartefakter og SD gengivelse på en plasmaskærm eller en LCD-skærm - så kan OP kun tage anbefalingen med i sine overvejelser men ikke fuldstændigt bøje sig for den som den endegyldige sandhed. Det er dét, som edinger lidt (for) kortfattet forsøger at pointere.
Brugeravatar
Af edinger
Mysen skrev:Selv om du har ret i dette, et det værdien af ordet "ofte" som edinger laver en kampagne imod. Jeg forstår godt kampagnen, men det er dog en evig kamp, der næsten aldrig formår andet end at gøre folk sure over, at man kun kan få et nørdet svar på et blankt spørgsmål, hvilket gør at jeg somme tider undrer mig over vedholdenheden. ;)
Jeg kan betro dig, at jeg skam indimellem også blot nøjes med stiltiende hovedrysten ;)

Mysen skrev: [.....] Det er dét, som edinger lidt (for) kortfattet forsøger at pointere.
Nemlig.

Men det er, som du på fornem vis selv lige har anskueliggjort, ret meget at skulle skrive hver eneste gang.

Så jeg forsøger at holde mine lange svar korte(re) ;)
Af lgowner
Mysen skrev: edinger peger jo bare på, at hvis man ikke ønsker at købe katten i sækken, så skal man være kritisk overfor folk, der anbefaler sække, der miaver. Man kan IKKE sikre sig et skidegodt tv - koste hvad det vil - hvis man blot ukritisk køber hvad andre synes er godt. Her er det da bedre, at henvise til, hvad de professionelle synes er godt - anbefalingslisten, omend det ikke er det svar, der ønskes.
det var nu min pointe at sælger ville sælge den bedste af det bedste som de tilbyder, som B&O afgjort ville når han trådte ind i deres fancy butik men edinger var nok på samme spor.
dermed ville b&o sælge katten i sækken, og score kassen på en som ikke fatter en skid.
Af Mysen
lgowner skrev:det var nu min pointe at sælger ville sælge den bedste af det bedste som de tilbyder, som B&O afgjort ville når han trådte ind i deres fancy butik men edinger var nok på samme spor.
dermed ville b&o sælge katten i sækken, og score kassen på en som ikke fatter en skid.
Nej, du pointerede, at man skal researche, inden man går i en butik for at undgå at blive bondefanget, mens edinger sagde, at man ikke skulle tage noget på et forum for gode varer, før man selv havde undersøgt lidt. Det er ikke helt det samme, omend udtrykket muligvis var dit ;)
Jeg tvivler dog på, at du får katten i sækken i en B&O butik. Du betaler kassen for alle deres ting, men der er til gengæld ikke noget derinde, der er decideret ringe, og folk der ønsker at betale kassen er nok enten temmelig ligeglade med prisen, eller de har undersøgt markedet først.

#edinger:

Hvad blev der af Ritt Bjerregaard citatet? Jeg ville have citeret det, men jeg så det på mobilen, og gad ikke at besvare, før jeg havde tid foran en computer.
Faktisk er det lidt det anbefalingscirkus, der gør, at jeg ikke bruger så meget tid herinde mere. Jeg har før sat en dyd i, at henvise til det faktum, at fremmede sjældent kan pege på én model over alle andre, så længe af der findes forskellige præferencer. Jeg kom efterhånden bare næsten altid for sent, og inden jeg fik løftet pegefingeren med et krav om lidt tidsinvestering fra den kommende købers side, så var der allerede kastet diverse modelnumre over disken med en følgeton om, at elgiganten kun sælger elendige koreanske produkter.
Brugeravatar
Af edinger
Mysen skrev:#edinger:

Hvad blev der af Ritt Bjerregaard citatet? Jeg ville have citeret det, men jeg så det på mobilen, og gad ikke at besvare, før jeg havde tid foran en computer.
Jeg følte mig ikke sikker på, at ret mange andre end dig ville fange joken... hvis du forstår ;)
Mysen skrev:Faktisk er det lidt det anbefalingscirkus, der gør, at jeg ikke bruger så meget tid herinde mere. Jeg har før sat en dyd i, at henvise til det faktum, at fremmede sjældent kan pege på én model over alle andre, så længe af der findes forskellige præferencer. Jeg kom efterhånden bare næsten altid for sent, og inden jeg fik løftet pegefingeren med et krav om lidt tidsinvestering fra den kommende købers side, så var der allerede kastet diverse modelnumre over disken med en følgeton om, at elgiganten kun sælger elendige koreanske produkter.
Jeg forstår dig til fulde, og jeg har det faktisk på samme måde selv. Jeg har blot lidt for meget tid på hænderne i øjeblikket, hvorfor jeg nok i virkeligheden kaster uforholdsmæssig meget energi ind i den her håbløse kamp.

Det er unægtelig op ad bakke.
Af lgowner
Mysen skrev:Jeg tvivler dog på, at du får katten i sækken i en B&O butik. Du betaler kassen for alle deres ting, men der er til gengæld ikke noget derinde, der er decideret ringe, og folk der ønsker at betale kassen er nok enten temmelig ligeglade med prisen, eller de har undersøgt markedet først.
og det er jo lige præcis en præference sag, så det er vel et spørgsmål om smag og økonomi og ikke kvalitet eller gode produkter.
Mysen skrev:Nej, du pointerede, at man skal researche, inden man går i en butik for at undgå at blive bondefanget, mens edinger sagde, at man ikke skulle tage noget på et forum for gode varer, før man selv havde undersøgt lidt. Det er ikke helt det samme, omend udtrykket muligvis var dit ;)
du følger vist ikke tråden fra start???? var det ikke et rigtig godt eksempel på katten i sækken både butiks og forums orienteret retorik, hvor jeg smed katten i sækken tilbage i hovedet på den VT60 sælger? er det ikke et forum indlæg???? du må og skal altså læse alt her, og ikke skimme for meget igennem det du mener du læser, og så kommer katten i sækken nemlig ind i din baghjerne og du smider den ud i luften som en kommentar til anden, som ikke har udtrykt sig sådan men jeg takker, du er enig, det er jo vigtigst her.
Af Mysen
lgowner skrev:
Mysen skrev:Jeg tvivler dog på, at du får katten i sækken i en B&O butik. Du betaler kassen for alle deres ting, men der er til gengæld ikke noget derinde, der er decideret ringe, og folk der ønsker at betale kassen er nok enten temmelig ligeglade med prisen, eller de har undersøgt markedet først.
og det er jo lige præcis en præference sag, så det er vel et spørgsmål om smag og økonomi og ikke kvalitet eller gode produkter.
Katten i sækken er et skodprodukt. Det har intet med prisen at gøre. B&O har kun gode produkter, og fordi de kun sælger dyre og meget dyre produkter, så sælger de altså ikke nogen kat.
lgowner skrev: du følger vist ikke tråden fra start???? var det ikke et rigtig godt eksempel på katten i sækken både butiks og forums orienteret retorik, hvor jeg smed katten i sækken tilbage i hovedet på den VT60 sælger? er det ikke et forum indlæg???? du må og skal altså læse alt her, og ikke skimme for meget igennem det du mener du læser, og så kommer katten i sækken nemlig ind i din baghjerne og du smider den ud i luften som en kommentar til anden, som ikke har udtrykt sig sådan men jeg takker, du er enig, det er jo vigtigst her.
1.
Du brugte udtrykket om katten i forbindelse med at besøge en sælger i B&O, ikke til en anden bruger jf. nedenstående citat:
lgowner skrev:
FLAP skrev:Jeg finder selv ud af det - der er jo kommet en fancy B&O butik på Strøget, de kan vel rådgive mig så.
husk , når du ikke fatter en brik af det, og vil have andres råd, så får du katten i sækken af sælgeren.
Jeg genbrugte udtrykket ifm. edingers ærinde, men jeg har aldrig sagt, at det var hans ord. Jeg tror, det er ret tydeligt, at jeg brugte mine egne ord til at beskrive, hvordan jeg forstod edinger.

2.
Mange spørsmålstegn er enten et udtryk for dårlig retorik, eller fordi vil fremstå som en, der råber. Du kunne lige så godt have brugt Caps Lock, og det er anstrengende og nedladende at se på.

3.
Lad være med at påstå, jeg ikke læser alle indlæg, når det ikke er tilfældet. Hvad jeg skrev i indledende post, står jeg ved, og hvis DU ikke forstår det er det fordi DU ikke har læst hele tråden. Du har 3 indlæg i tråden, inden jeg skriver. I det første henviser du til at skimme forummet igennem for lignende tråde. Dit andet indlæg har jeg citeret ovenover, hvor du laver kampagne mod sælgere; ikke forumbrugere. Dit 3. indlæg - og jeg formoder, at du selv mener, at det var konstruktivt(?) - er en sviner til Nick, der er fuldstændig uhensigtsmæssig:
Nick_S skrev:
lgowner skrev:Ud fra dit brugsmønster og umiddelbare prioriteter lader det til at billedkvalitet er det mest væsentlige for dig. Deraf vil jeg mene du bør kigge på Panasonic VT60 serien.
nu skal du vel ikke totalt latterliggøre manden og hans ønske om at blive bonderøvs snørret og få det bedste og dyreste i fona?? jeg syntes OP selv sagde hans IKKE ønskede sådanne en oplevelse.
Jeg behøver vel ikke kommentere, hvad der går galt i denne udmelding, da Nick jo har forklaret, hvorfor han valgte at anbefale netop denne model ud fra lyd, lysindfald og prisleje. Hvad jeg til gengæld kan kommentere, er, at "katten i sækken" ikke har noget med dette indlæg at gøre. Det har "bondefangeri" til gengæld, men det har jeg heller aldrig påstået, at det ikke gjorde.

4.
Apropos skimme, hvor se du, at jeg er enig? Jeg tilskrev dig udtrykket om katten, men jeg er nok uenig i alt det andet, du har sagt i denne tråd, ikke mindst din måde at håndtere, at du læste første indlæg anderledes end Nick. Det eneste, jeg er enig i, er, at man skal have lidt viden selv, inden man går ind til en sælger, men det har jeg faktisk ikke skrevet nogen steder før nu.

Og jeg beklager, hvis du tager dette personligt, men jeg tager bare ikke helt så let på uberettiget dårlig tone, som Nick gjorde. (de mange spørgsmålstegn - antydning at jeg ikke kan læse). Hvis du rent faktisk ikke mener tingene personligt, så læs dine indlæg igennem, inden du sender, så du kan overveje, om det er en pæn tone, du har brugt. Til Nick kunne du have skrevet: "Jeg læser altså OP's indlæg til, at han ikke vil have så dyrt et tv..." og til mig kunne du skrive: "jeg tror du misforstår, hvad jeg....

Sværere er det ikke.