Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mates
Hej i forum!

Jeg står for at skal have udskiftet min gamle 37" Sharp TV. I den forbindelse har jeg været i Expert i kigge på den nye ST60 model, jeg satser på en 55" og vil rigtig gerne have plasma pga. sortnivueau osv.. Den de havde var en 50" til 11000, men lige ud fra det billede den viste synes jeg at billedet "flimrede" eller "blinkede". For mig var det ret tydeligt.

Skal det være sådan eller tror i at det er noget indstillings-mæssigt som gør det?

Ved siden af ST60'eren stod der en Samsung 55F8005, der var ingen problemer (men den er self også ca. 10.000 kroner dyrere.
Brugeravatar
Af edinger
Om end skærmene i den butik, hvor så dem, med statsgaranti ikke har været korrekt indstillet, hvilket kan spille en ikke ubetydelig rolle ift. det indtryk, du fik, kan det meget vel tænkes, at du er en af de få uheldige, som registrerer og lader dig genere af såkaldt plasmaflimmer (eng. "plasma flicker").

Lav en søgning på det.
Af Mates
Ok Edinger, tak for det - det kunne tyde på at det er noget generelt jeg har med plasma, synes også jeg har bemærket det før på udstillings modeller i plasma :(

jeg prøver at undersøge emnet lidt nærmere via google.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan være uheldig, at butikken har vist materiale kørt ved 60 Hz, hvilket skærmen ikke umiddelbart kan booste op i højere frekvens ligesom med 24 Hz (BluRay) eller 50 Hz (TV og DVD). Hvis det er tilfældet, så vil de fleste kunne se denne flimren. Tjek det inden du afskriver TV'et.
Af Mates
Hej Torben, tak for din besvarelse.

Skal det forstås sådan, at for at minimere plasma flimmeren, så må kildematerialet (signalet) ikke være hverken 60, 24 eller 50 Hz?
Mates; jeg har gjort helt samme observationer; Panasonic's plasma TV "blinker".......og har man først én gang bemærket dette, vil ens øjne ikke slippe det.

Til gengæld er det ikke et generalt Plasma problem; Samsung's plasma er helt "roligt"
Af Fredtoft
Mates skrev:Hej Torben, tak for din besvarelse.

Skal det forstås sådan, at for at minimere plasma flimmeren, så må kildematerialet (signalet) ikke være hverken 60, 24 eller 50 Hz?
Det er 60 Hz som er problemet.

Når skærmen modtager et signal på 60 Hz (fx. en amerikansk DVD) så vises filmen med 60 billeder i sekundet, hvilket kan give anledning til det du opfatter som flimren.

Når skærmen modtager 24 Hh, vises billedet ved 96 (4*24) Hz, som minimerer flimren, og når du ser almindelig dansk TV hvor signalet er 50 Hz, vises billedet ved 100 (2*50) Hz, hvilket også minimerer flimren.
Fredtoft ( & PeterD); måske fænomenet stammer fra 60 Hz issuet - men ikke desto mindre, er det hvad jeg har oplevet/konstateret flere steder hvor Panasonic & Samsung plasma har hængt side om side ( & fået tilført det eksakt samme signal).

- at (hvorfor ?) nogle udlægger det til en Pana vs samsung debat, og at "folk er urokkelige i deres preferancer", er jo ikke det som mit indlæg handler om - det handler blot om hvad jeg har oplevet omkring denne "plasma-blinken".

edit; jeg er i tvivl om hvorvidt det som jeg ser som "blinken" på Panasonics plasma TV, er det som man benævner "plasma-blinken" - kan måske bedre beskrive det som "pixel-urolighed" (?). Eller som Mates skriver; "flimrende"
Af PeterD
Undskyld..

Det var måske mig der er for hurtig. Det beklager jeg..

Oftest når det handler om skærme drejes emnet lynhurtigt over på
en debat om de enkelte mærker og for/imod.

Jeg kan se dit spørgsmål er af mere generel karakter om "plasma-blinken".

Jeg beklager og dejligt med de mere "tekniske spørgsmål".
PeterD; helt OK :)
( forstår såmænd godt hvad du mener omkring den polarisering der nogen gange opstår ml. "fanatikerne" af hhv. Panasonic og Samsung...og som oftest er forplumrende for en god og saglig debat...)

Tlbage til "blinkeriet"; er der iøvrigt ikke noget med at de forskellige producenter har forskellige måder at "behandle" netop et 60hz signal på ? - og at det måske derfor at "Plasma-blinken" kan opleves forskelligt ??
Af Mates
Tak for alle jeres kommentarer

For mig bliver det en lille smule teknisk med alle Hz betegnelser osv. men det er muligt at de i Expert har haft en Amerikansk DVD kørende i 60 Hz som demo, men jeg tvivler egentlig på det.

Det var heller ikke ment som noget specifikt imod Panasonic, men nu var det lige den model 2013 model de havde i udstillingen.

Jeg vil prøve at kigge på nogle af de andre mærker i plasma, for at se om jeg også her bemærker at billedet blinker - det kan jo være jeg bare er for følsom over for plasma teknologien generelt. Udfordringen er også, at jeg gerne vil have en 55". Samsung og LG ser desværre ikke ud til at lave modeller i den størrelse, hvertfald ikke inde for plasma.

Ak, det er ikke nemt :)

Den Sony der bliver linket til ser rigtig fin ud, men 1800£ er noget i overkanten. Jeg vil gerne sige at smart tv, 3D, snak med dit TV, tegn på dit TV og andre features er ligemeget. Billedkvalitet er det der betyder noget.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det behøver nu ikke være en amerikansk DVD, men derimod et PC-input eller andet distributionsudstyr, som ikke lige bibeholder den originale frekvens. Alt du sender fra din PC vil pr. default køre ved 60 Hz og en HDMI-switch eller andet udstyr kunne måske have samme problem afhængigt af hvad den modtager af kildesignal.
Af Mates
Jeg har TV fra TDC home trio, kan se i indstillingerne at boksen udsender i 1080i format, men der er ingen oplysnigner om hvor mange Hz. Jeg prøver at forhøre mig på TDC forum omkring det.

Ellers er det bærbar og fra juni en Ouya boks med xbmc der skal levere indhold.