Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Så... Så har jeg købt en Dell 2007WFP, 20" S-IPS panel, 800:1 kontrastforhold 300cd/m2 lysstyrke, og 16ms responstid.
Fik den til 3200kr.

Jeg kunne i stedet have fået f.eks. en LG L226WTQ-WF som er 22" TN panel, 3000:1 kontrastforhold, 2ms reponstid, og samme lysstyrke.
Kunne have fået den til 2800kr.

Jeg købte Dell'en fordi den havde S-IPS panel, men kommer helt i tvivl om om det, når det kommer til stykket, virkelig gør nogen synlig forskel, nu hvor TN paneler er så høj udviklede.

Så ville lige høre om der er nogen der har haft mulighed for at se på de to skærme, eller 2 lignende skærme, og som kan fortælle hvilken der umiddelbart var mest behagelig at sidde ved.

Vi snakker 3d/grafisk arbejde, og til tider spil.

På forhånd tak :)
Brugeravatar
Af Erroneus
Hvis du skal arbejde med grafik, så er der ingen tvivl om du skal have en skærm med s-ips panel, fordi TN skærmene er stadigvæk ikke helt optimale ang. farverne og specielt 22" modellerne har fået en hård medfart rundt omkring.

Så jeg vil sige godt køb :)
Af Notional
Absolut. Jeg har selv samme skærm og gik fra en 12ms TN+ Samsung skærm. Der er kæmpe forskel. Farverne er langt flottere og forbliver stort set samme nuance uanset hvorfra man kigger på skærmen. På TN+ panelet skulle man bare bevæge hovedet 5-10 cm ned eller til siden før farverne skiftede fuldkommen i nuance.

Spil virker også upåklageligt for mig.

Jeg købte desuden også Dell'en pga designet og for den bedste ergonomi jeg har set i en skærm på den størrelse. Den har ALLE indstillinger man kan få brug for, selv pivot.

Jeg er sikker på du bliver glad for skærmen og vil elske de mange ergonomiske indstillingsmuligheder skærmen kan sættes til.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Er det ikke lidt sent at stille spørgsmål omkring et køb når du allerede har foretaget det? Det koster 750 kr. at returnere en Dell skærm, så besparelsen er hurtig væk.

Men du får bestemt ikke en bedre skærm ved at vælge LGs model. Så meget kan jeg love dig.
Af ELF
Jo det er nok lidt sent, men fik presset dem ned på 3200 så måtte jo bare tage imod tilbuddet. Der er også noget leveringstid på den, så alt efter hvad folk svarede her på tråden kunne jeg enten vælge at annullere ordren, eller slappe af, og jeg kan jo så heldigvis det sidste :)

Jeg siger tusind tak for svarene, det var skønt i gad hjælpe lidt med argumenterne :)

Er de der 22" TN skærme ikke også analoge? Ved i det?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ingen fladskærme er analoge. Hvis du tænker på forbindelsen så er de fuldstændig magen til alle andre fladskærme dvs. med DVI forbindelser fra computeren.
Af TYBO
ELF: Tjaaa jeg havde en 20" med S-IPS panel med 8ms og har solgt den og kører nu med 22" i stedet.
Jeg har ingen problemer med farverne på TN panelet.
Du skal blot kunne leve med at farverne ændre sig når du flytter dit hoved til siderne for skærmen eller op og ned.
Jeg ser det ikke som et problem da jeg altid sidder lige for skærmen.

Hvis du er til hurtige FPS spil så er den DELL ubruglig. Selv på min dobbelt så hurtige S-IPS var der input lag...ikke ghost men den halter bare bagefter hvad man gør med musen.

Til Hr og Fru Jensen gaming er den sikkert ok.

Desuden så bruger TN panelerne kun det halve strøm af et S-IPS panel :)

Jeg har ikke fortrudt at jeg byttede til TN panelet og du kan få en 22" i dag til 1850kr.

De der 3000 i kontrast kan du ikke bruge til så meget. Det er dynamisk og kan ikke bruges til så meget. Man kan lige så godt gå efter de billige modeller.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
TYBO skrev:Desuden så bruger TN panelerne kun det halve strøm af et S-IPS panel :)
Kilde til at bakke den påstand op?

Eksempel der ikke just underbygger din påstand:
Apple Cinema 20" bruger ca. 65 W hvor Samsungs 206BW bruger ca. 55W.
NEC 20WGX2 Pro bruger ca. 70 W hvor Samsung 226BW bruger ca. 55 W.
Prad.de har desuden målt det faktiske strømforbrug på 2007WFP til 44.6 W så hvis du kan finde mig en 20" TN baseret skærm der kun bruger 22.3 W så er det vist en rekord.
Af TYBO
Så lad os sige ca. da.

De normale 20" S-IPS tager ca. 70 watt mens de normale 19" TN paneler ligger på 35watt.

Mener faktisk at min gamle S-IPS tog 80 watt.

Men forstå min pointe. Der er også en grund til at S-IPS skærmene vejer dobbelt så meget som TN skærme og er en del tykkere.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis Dells 2007WFP sluger 44.6W, så må dette vel siges at være den normale værdi? Denne skærm er vel ret typisk for genren. Du kan da ikke sammenligne strømforbruget på en 19" med et 20" skærm og så påstå at det beviser at S-IPS bruger mere end et TN panel?
Af TYBO
Måske skulle de prøve at køre et TN panel igennem samme test som de har testet den dell til. Det giver jo ingen mening at den bruger så lidt strøm i forhold til de andre S-IPS paneler.

"NEC 20WGX2 Pro bruger ca. 70 W hvor Samsung 226BW bruger ca. 55 W."

Du har selv ingen problemer med at sammenligne en 20" med en 22" med TN panel så kan jeg vel også sammenligne en 20" med en 19".

Jeg forstår ikke at du benægter dette. Det er almindelig kendt at S-IPS panelerne suger en del mere strøm end TN panelerne.

Jeg ved godt at i på flatpanels er totalt fans af S-IPS panelerne og mange køber S-IPS panelerne på baggrund af dette.
Jeg gjorde det selv og jeg fortrød det hurtigt da jeg skulle bruge skærmen til gaming.

Når en 22" TN panel kun koster ca. det halve af hvad en 20" skærm med S-IPS koster og en bruger kommer ind og siger at han skal bruge skærmen til bla. gaming og han gerne vil spare nogle penge så burde I lige tænke jer om inden i anbefaler en skærm med S-IPS panel.

TN panelet har altså også sine fordele.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg valgte med vilje to forskellige eksempler hvoraf de ene er et 1:1 match i størrelse.

Vi er ikke desiderede fans af S-IPS - vi er fans af gode paneler. Det her er desuden ikke en tråd om "hjælp til nyt køb". Det er en bekræftelse af at man har valgt rigtigt i en situation der "af og til skal bruges til gaming" men primært 3D og billed behandling. Det må da kalde på et panel der reproducerer farverne ordenligt...

Det var dig selv der påstod at et S-IPS panel brugte den halve strøm og jeg efterspurgte blot en kilde til denne påstand. Indtil videre har du ikke giver mig noget brugbart.

Mht. at spare penge, så koster en Dell 2007WFP ca. 2900 kr. inkl. fragt hvis man ringer til dem, hvilket er det samme som en Samsung 226BW. Hvor er besparelsen? Mht. en LG L226WTQ så har den fået en lidt hård medfart i diverse fora og anmeldser, så den er ikke umiddelbart en skærm jeg ville jeg ikke anbefale.