Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg skal finde en god fladskærm til en ven. Har kender ikke så meget til det, men har sagt at fladskærmen skal være med Full HD, have smart tv funktion, altså at der kan ses Netflix mm på det og skal minimum være en 40" samt Led/Lcd med så mange hz som muligt.

Mit problem er bare, at jeg ikke rigtig kan finde et, som jeg er sikker på, at det har de gældende ting. Det mest det med smart funktion, der volder mig problemer, så vil høre af om i kan komme med nogle forslag/tilbud som indeholdte disse ting, han har 6200 max på nuværende tidspunkt til det.
Senest rettet af stof 14 apr 2013, 10:39, rettet i alt 1 gang.
stof skrev:Tak for budet Nauticay men desværre skal det have lidt flere Hz.
Fordi?
HDTVtest skrev:
Samsung ES5500 (ES5505)

CONCLUSION – The Samsung ES5500 is a decent budget LCD-based HDTV, although it doesn’t excel in enough areas to get an all-out recommendation. Overall image quality is a step back compared to what we’ve seen from Series 5 in the past: in particular, we remember that the B550 (three generations before) featured a panel of comparable quality to those found higher up in the range, with less low-tone smearing, and on certain units, a full colour management system with near-perfect accuracy. Perhaps the addition of “Smart TV” features at this price point has forced compromises elsewhere?

The UE40ES5500′s biggest strength is surely its gaming responsiveness. If you can see through the motion blur, you’ll be rewarded with very low input lag from connected games consoles and PCs. In fact, some console users even find that a screen with inherent motion blur helps them better enjoy games with low frame rates (most games on the underpowered current generation consoles only run at 30fps) due to the “smoothed motion” appearance.

We’re not convinced that this is as good as £500 can buy, but if you can accept motion clarity which is low even by LCD standards, then you’ll be rewarded with decent colour accuracy, good contrast performance, and a good selection of web connected features.

Read full review

Billede
Du får det bedste billede med plasma..P-U-N-K-T-U-M.

Men tillykke. Forvent en "glat, filmisk, poleret sæbe-agtigt" billede, med måske et skarpere billede, hvis du ikke vælger plasma..

Husk for øvrigt at sætte højtalerne til skærmen. Lyden i de tynde LED skærme er som at tale ind i et rør...Der mangler noget fylde..

Hz..Hvorfor det? Tror det er endnu et "salgsgas" fra sælgerne...Og de siger også at et LED giver bedre billede end plasma... :D

Smart tv er smart, men når alle alligevel har Smartphones i stuen, hvorfor så checke mails på tvet? Men enig i at Samsungs skærme designmæssigt passer godt til deres Smartphones

Groft sagt: Plasma 6000 kr = LED 8000 kr. = Samme billedekvalitet..

1. Vælg en skærm flatpanels.dk anbefaler og indstil den efter deres tests, så går det ikke helt galt. Brug typisk biograf-mode eller "normal" og skru ned for farverne..

2. Se komplett.dk og Elgiganten.dk for "de billigste priser på den skærm HAN bedst kan lide.."

PS. Husk lige at spørge ham først inden du køber :)
jeg er nu ikke enig i at plasma har det bedste billed uanset.
- betraktnings vinkelen er som oftes noget dårligere end mange LED tver
- plasma vil også gi dig et dårligere bilde som årene går, da fosforen brænder ud
- det kan være risiko for indbrændning av logoer (worst case)

-- men dermed ikke sagt LED er perfekt... for det tv findes ikke...

men har du lyst og hive dig på plasma bølgen kan dette være noget.
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=751958

jeg har ikke selv set det live, men antager der er nogen (læs PeterD) her inde som kan gi dig lidt info.
@Nauticay:

Nu kommer jeg måske til at lyde grov og uvenlig – så det beklager jeg på forhånd – MEN hvis man ikke har mere styr på begreberne, end du har, skal man nok afholde sig fra at komme med "gode råd".
PeterD skrev:@edinger

Hvordan bliver man "super entusiast"..?
Jeg tror – desværre – blot, at det er et spørgsmål om kvantitet. Med indbygget risiko for "falsk varebetegnelse".

Men det kan Rasmus eller Torben sikkert svare på (?)
Tja, jeg kan se at flere af jer kommer med forslag til at der skal købes en plasma skærm, problemet er bare at der hvor den skal stå, er der meget lyst, solen vil evt stå en smule ind på skærmen og derfor er plasma ikke lige det bedste valg. Jeg tænkte selv på plasma til at starte med, men det blev lidt skottet. Og når vi snakker om smart tv, så det kun til ting som Netflix eller youtube, ikke til at tjekke emails eller lign, forstår heller ikke hvorfor folk vil tage den lang og irriterende vej, istedet for at bruge sin smartphone eller computer :)

Jeg har selv sagt til ham at han evt, kunne vælge at spare lidt flere penge og købe en af samsungs store modeller, 8005 og lign. det er dog sådan til at han gerne vil have et her og nu, så det kan jeg ikke gøre det store ved, desværre. Dog prøver jeg lidt at søge hjælpe til at finde nogle gode alternativer hvis det endelig skal være.

Og angående indstillinger, så kender jeg godt proceduren om hvordan og hvorledes ;-)
Af Nick_S
Såfremt du har styr på indstillinger er du vel sagtens også klar over at de "hertz" du efterspørger dækker over et frame interpolation system der altid anbefales deaktiveret til alt andet end test skiver i butiksmiljø?!
Lad nu være med at fordybe dig i specifikationer. De siger som oftest absolut ingenting om den endelige billedkvalitet.

Hvis man ønsker korrekt gengivelse er plasma naturligvis det optimale valg, såfremt man ikke har voldsomme "problemer" med lysindfald i de timer man oftest bruger TV'et.
Såfremt plasma fuldstændig er udelukket så mener jeg bestemt at det Samsung TV der allerede er linket til er et ganske habilt bud til det budget der er blevet lagt frem.
Det vil selvfølgelig halte efter på billedsiden ift en plasma skærm, men det er jo et valg man tager.
Jeg vil også selv mene at Plasma giver bedst billede i forhold til budget.

Men ellers må i gerne komme med andre forslag hvis i har nogen. Hvis det er helt galt, så kom også gerne med nogle forslag af plasma typen og så må jeg bare se hvad han finder ud af. Bare det kan de ting han efterspørger :)
stof skrev:Men I må gerne komme med andre forslag hvis I har nogen. Hvis det er helt galt, så kom også gerne med nogle forslag af plasma typen og så må jeg bare se hvad han finder ud af. Bare det kan de ting han efterspørger.
Der er kommet et ret så udmærket forslag, jf. mit indlæg ovenfor.

Og så mangler også fortsat at forholde dig til spørgsmålet om hertz, også jf. ovenfor.