Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af dknia
Så kom deT! Faktisk blev den leveret for 5 dage siden på mit arbejde, men det var der bare ingen der havde fortalt mig :( Heldigvis var den viklet i sort plast så ingen kunne se hvad det var der stod og flød dér :p

Nedenfor en anmeldelse på 'first impressions':

Som mange andre storskærmskøbere måtte jeg også gennem overraskelsen over hvor stor sådan et fjernsyn er når man får det ud af den endnu større kasse.

Tilslutningsmuligederne er OK uden at være prangende. 2*SCART(1RGB), HDMI, Component, S-VHS, Composite og PC, samt Audio ind og ud. Alle tilslutningerne er imidlertid placeret i en forsænket 'brønd', så de ikke rager længere bagud end det selv med ambitiøse stik ikke er noget problem.

Opsætningen af TV'et er meget ligetil. Der er en plug'n'play der finder alle stationer og navngiver ca. 1/3 på mit TDC Kabel TV signal. De kan let flyttes på plads i favoritsekvensen, og derefter navngives dem der mangler aut. navn.

Hvordan ser det så ud? Ja, jeg skal måske lige indlede med at sige, at min TDC KabelTV installation blev gravet ned i vejen for ca. ½ år siden, og jeg bor allerførst i kæden. Mit signal er med andre ord temmeligt godt. Hvorfor er det vigtigt? Jo, ser du:

Jeg har set end del plasma/LCD TV - langt flest i butikker med tvivlsom signalkvalitet - og virkelig forberedt mig på at det analoge signal på TV af denne type nok bare ikke kunne se godt ud, og at en Selector var en uomgængelig nødvendighed. Men jeg må indrømme, at jeg er endog MEGET imponeret over hvad TVet kan gøre med et analogt TV-signal, hvis det er i orden... :)

Der er stort set ingen af de sædvanlige artefakter såsom pixelering, plastiske overflader eller grynethed. Bare rene kontrast- og farverige billeder. Fra Animal Planet, over TV-Avisen til TV2-Film. Selv en af mine personlige syretests af elektronikken i den analoge kæde, nemlig den tværgående scrollende tekst på CNN, TV2 Finans etc. bliver klaret til et 11-tal. Og her havde jeg forberedt mig på alle mulige forklaringer over for mig selv om kompromiser man nu engang MÃ… acceptere når man køber ind i et modnende marked.

Jeg har også lige nået at sætte min SuperBit udgave af Fifth Element på, der selv om den kun blev vist via RGB-Scart så rigtig lækker ud.

Sortniveauet er bedre end forventet, og til det materiale jeg hidtil har set absolut i orden - nej det er s*u p*ssegodt! :p. Nu udestår lidt mere detaljerede tests, ligesom jeg skal have kalibreret farver m.v. ind når min DVD-Essentials kommer ind af brevsprækken.

Nå - nok for nu. Der skal jo også soves.

Mvh,

Niels

PS: Det er nu stadig et af de flotteste designs der kan købes p.t tændt såvel som slukket.
Af rane
Tak for anmeldelsen :)

Kan du kort skrive lidt om mulighederne for billedeindstilling på de analoge kanaler?

Altså 16:9, 4:3 osv. Mit problem med Samsung modellerne er nemlig at de ikke har en 14:9 funktion, hvilket vil efterlade mig med 2 valg...4:3 i meget mindre billede med bjælker....eller 16:9 hvor nyhedsoplæseren bliver dobbelt så bred i hovedet.
Af dknia
Hej Rane.

Jeg skal nok vende tilbage med en mere udførlig anmeldelse (jeg skulle bare lige af med en førstehåndsberetning, og der var ingen at ringe til kl. 2 i nat ;) ). Jeg kigger allerede i aften efter de ting du spørger efter her.
Af dknia
rane skrev:Kan du kort skrive lidt om mulighederne for billedeindstilling på de analoge kanaler?
Altså 16:9, 4:3 osv.
Først de objektive kolde facts fra manualen:

• Auto Wide: Automatically adjusts the picture size to the “Wideâ€
Af LRC Mads
Hej Niels

Jeg vil bare lige knytte en kommentar til din tråd.

Det er en af de bedste jeg har læst længe, jeg har virkelig været i tvivl mht hvad jeg skulle købe og om man skulle vente. MEN din tråd har fået mig overbevist om at jeg køber et magen til dit bare i 32".

Jeg glæde rmig meget til at læse mere om dine erfaringer med TVet.

Hav en god dag - MvH Mads
Af dknia
Hej Mads.

Tak skal du have. Opmuntringer som denne skal nok holde motivationen oppe :)

Jeg tror bestemt du vil blive glad for en 32" udgave af fjernsynet. Den mindre størrelse vil utvivlsomt give et endnu skarpere oplevet billede.

Husk dog lige, at det i sidste ende er dig og dine øjne, behov (og mavefornemmelse) der skal afgøre købet.
Af rane
Jeg takker mange gange for dine kommentarer vedrørende billedeindstillingerne.

Har indtil videre kun erfaringer med 14:9 billedet på et Thomson LCD og har ikke rigtig lagt mærke til Panorama funktionen på Samsungs modeller - umiddelbart lignede det nemlig alm. 16:9 dengang jeg hurtigt bladrede igennem indstillingerne - måske var test-udsendelsen i et mystisk format.

Det er måske bare en vanesag det hele. :)
Af dknia
rane skrev:Det er måske bare en vanesag det hele. :)
Det er der helt sikkert noget om. Forskellen mellem Panorama og Wide er heller ikke noget der skinner alvorligt i øjnene når man bare tager en tilfældig udsendelse. Jeg tror selv jeg vil ende med at have min stående på Auto-Wide det meste af tiden, og så leve med de lidt mere brede hoveder. Men det må tiden vise.
Af Glenn
Hej dknia...

Tak for den flotte anmeldelse !!

Jeg må lige høre dig af hvordan undertekster står på tvét ??

På min nuværende Philips 36" CRT, skal jeg scrolle billedet op hver gang for at se teksterne ordentligt, og desværre husker den ikke det :(

Håber at de har fået mere styr på det nu om dage ;)
Af tonnybroberg
Lige et hurtigt spørgsmål til dem som ejer ovenstående Fjernsyn.

Er det rigtigt, at man ikke kan lave Picture in Picture, med fjernsynssignal i begge billeder, hvis man blot har et almindelig antenne signal..
Eks. se både Dr & Tv2. Står nemlig og er tæt på at købe det, men skal dog være helt sikker på, hvad det kan.

Mvh

Tonny
Af dknia
Glenn skrev:Jeg må lige høre dig af hvordan undertekster står på tvét ??
På Dansk - nederst på skærmen :p

Nej, spøg til side. Den ser indtil videre ud til at håndtere det ganske intelligent. Jeg har endnu ikke haft en kanal hvor der har manglet noget i nogen kanten. Dette gælder dog kun for Auto-Bred, Bred og Panorama. Den kigger på hvert enkelt signal når man kommer til den pågældende kanal fra gang til gang, analyserer signalet og skalerer (sådan sr det i hvert tilfælde ud) Det går MEGET hurtigt, så billedet er næsten altid på plads når man rammer en kanal. Ind imellem ser man lige et lille 'slut-ryk' hvor den åbenbart lige fintuner skaleringen.

Ved Zoom skærer den som man beder den om. Jeg gætter på at det er den/en lignende måde dit gamle Philips håndterer det på.

Jeg holder nøje øje med tekster og vender tilbage hvis der skulle være et issue.

/Niels

PS: Tak for de pæne ord
Af dknia
tonnybroberg skrev:Er det rigtigt, at man ikke kan lave Picture in Picture, med fjernsynssignal i begge billeder (...)
Ja, det er rigtig. En lidt irriterende mangel der holdt min tvivl levende lidt længere end den ellers ville have varet. Jeg har på den anden side ikke savnet det endnu. Jeg har linket til manualen lægngere oppe, hvor der står hvad man kan. Det er egentlig rimeligt enkelt. Det ene signal skal være HDMI eller PC, det andet en af de analoge kilder.

Men hvis du får en HDMI-enabled Selector eller anden set-top-box er du på den anden side tilbage på PIP-banen igen - sort of...
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Rigtig lækkert at høre en lidt længere vurdering af Tv'et. Nu har jeg efterhånden set det ret mange gange, men det har jo aldrig stået herhjemme, så man bare kunne slappe af og nyde.

Men tillykke med dit nye Tv. :)

En god ven køber nok også snart 32 tommer modellen, så det bliver også spændende.
Af dknia
Rasmus Larsen skrev:Rigtig lækkert at høre en lidt længere vurdering af Tv'et.
Jeg får lidt bedre tid i næste uge, så kommer der mere dybdegående tests - også med PC-baserede testværktøjer. Stay tuned.
Rasmus Larsen skrev:Men tillykke med dit nye Tv. :)
Takker - jeg er fortsat meget glad for det :D

/Niels

PS: Du har stadig et par julekager til gode...