Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Tony
Hej eksperter!

Jeg står og skal flytte og har tænkt mig at anskaffe mit et nyt TV i anledningen, spørgsmålet er nu bare hvilket mærke jeg skal investere i.

Jeg har besluttet mig for en 42", og har kigget lidt på nogle forskellige. Har derfor et par spørgsmål

1) Har hørt at man får meget for pengene med Toshiba. Derfor spørger jeg om det klart er dette jeg skal ud i?

2) Har læst nogle andre tråde herinde vedr. Pioneer - at de skulle lave nogle glimrende TV. Er det mon sådan noget jeg sku' kigge mere efter?

Jeg skal bruge TV'et til lidt af hvert faktisk. Xbox, Wii, alm. antenne signal samt DVD. Skal jeg havde et LCD eller plasma TV?

Ser frem til jeres rådgivning. Tak!
Af Zee
Hej Tony

Du kunne måske lige nævne hvad dit budget ca. er på.
Når du er oppe i de store størrelser (42+), og du ikke skal bruge TV´et til PC arbejde så får man rigtigt meget for pengene hvis man går efter et plasma.
For 1 uges tid siden kom der nogle nye plasma TV fra Panasonic (10. generations), og deres 42" har en vejledende udsalgspris på 14.000,- Det er ret billigt når man ser på de gode reviews det har fået (primært af brugere indtil nu, da det er så nyt).
Ligenu har du en helt speciel chance for at få det TV til kun 10.899,-
Se her: http://www.recordere.dk/indhold/templat ... &zoneid=19

Jeg er næsten overbevist om at du ikke nogle steder i Danmark finder et køb hvor du får mere for pengene end det der.
En svensk side anmeldte fornyligt TV´et og gav det 4,5 (ud af 5), til sammenligning fik SONY's (også meget roste) KDL 42W2000 4,1 i karakter.

Men da det er et plasma TV skal du selvfølgelig være opmærksom på de ulemper der er ved den teknologi ift. LCD:
Genskin p.g.a. glaspladen foran panelet.
Risiko for retension/burn-in.
Indkøringstid.
Og at det ikke spiller så godt sammen med PC.

Hvis man ikke skal bruge den til PC arbejde (som dig) og hvis man ikke har TV´et stående overfor et vindue (man ikke kan blænde helt) og tænker sig om når man bruger det (ikke lader DVD´en stå på pause i 4 tmer f.eks.), så synes jeg helt klart ulemperne opvejes af det super gode billede man får til få penge.
Af Tony
Hey Zee,

Mange tak for dit fyldige svar!
Sjovt du siger det, for det glemte jeg selvfølgelig at nævne; Jeg skal ikke decideret bruge det til PC arbejde men jeg skal have det slået til hvis f.eks. jeg skal se en film (afspille den fra computeren) eller på anden måde bruge skærmen til noget grafisk.

Det Panasonic TV du refererer til ser meget fint ud. Har du evt. et link til den test du nævner? Hvis ikke, kender du så andre sider der har lavet tests?

Mit budget er 15-16.000kr.

Nu ved jeg ikke så meget om skærme generelt, så jeg spørger nu som Hr. Hansen der lige er vadet ind i den lokale Merlin butik:

Alt det nye jeg læser om mht. opløsning, farvelinier (???), diverse nye formater og hva' sådan et monstrum ellers skal kunne og ha', kan og har den det? Er der noget der mangler som jeg evt. ville få ved at spendere 4-5.000kr ekstra?

Burn-in og de 200 timers indkøringstid tror jeg ikke vil være et problem... Må bare være tålmodig og bruge TV'et med omtanke.

Jeg kan bl.a. se at opløsningen kun er 1024x768. Kommer TV'et i 1366 x 768 opløsning? Og er der stor visuel forskel på de 2 versioner når de er tilkoblet PC'en?

Andre meninger og holdinger er også særdeles velkomne!
Igen, mange tak!
Af Tony
Tak Yak,

Har læst dem plus reviewet her http://www.hdtvtest.co.uk/Pioneer-PDP4270XD/ om Pioneer PDP 4270XD.

Hva synes I jeg skal vælge med de krav jeg har til et TV? Panasonic'en ser fin ud, men er lidt irriteret over den lave opløsning. Vil den lave opløsning kun kunne ses når jeg f.eks. befinder mig i et Word dokument eller på skrivebordet (PC) og ikke hvis jeg f.eks. spiller et spil eller ser en film?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, den opløsning er ikke god til computerbrug. Du kan sammenligne det med en gennemsnits bærbar computer, men husk på at plasma opdaterer på samme måde som en CRT skærm, så du vil ikke have ligeså roligt et billede som på en LCD skærm der jo er en "refresh and hold" display.
Af Tony
yakken skrev:Ja, den opløsning er ikke god til computerbrug.
Er det specifikt til til alm. computerbrug som Word osv. eller er det også når det gælder video? Her mener jeg video som spilles over computeren.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, her snakker jeg udelukkende om skærmen som substitut for en computermonitor til brug ved surfing, tekstbehandling og regneark. Til afspilning af film fra computeren er det faktisk en helt perfekt opløsning idet 1024x768 kan vises med 1:1 pixelmapping uanset skærmtypen.
Af Tony
Rigtig lækkert, det var jo lige hvad jeg var efter!

En anden ting lige her på falderebet, har Panasonic TH42PX70 modellen det de kalder 1080p? Eller er det opløsningen, for har ikke helt forstået konceptet.

Når jeg f.eks. kigger på http://www.hifishoppen.dk/product_info. ... ts_id=1258 så beskrives den med:

# 1080p Digital Re-mastering Processor
# 1080p Digital Processing Chip-Set
Af Tony
Prøver lige igen... Ville være lækkert hvis nogen havde svaret! ;)
Af Gert13
Den har en panel opløsning på 1024 x 768, men kan modtage et 1080P signal som den så nedscalere. Det er langt fra alle fladskærme det kan modtage 1080P da HDready standarden kun kræver at tv'et kan modtage 720P og 1080i, så det er kun et + for Panasonicen
Af Tony
Gert13 skrev:Den har en panel opløsning på 1024 x 768, men kan modtage et 1080P signal som den så nedscalere. Det er langt fra alle fladskærme det kan modtage 1080P da HDready standarden kun kræver at tv'et kan modtage 720P og 1080i, så det er kun et + for Panasonicen
Hmm ok. Er det det man kalder full HD?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Full HD er et TV der kan vise 1080-linier på skærmen enten via et 1080i eller et 1080p signal. Mest optimalt er selvfølgelig 1080p.