Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Assersoen
Aner virkelig ikke hvad man skal kigge efter. Men er kommet frem til disse to modeller, sådan set fordi at Sony'en er på tilbud til 5000. Hvad ville man vælge af disse to? Eller er der bedre alternativer i samme prisgruppe (5-6000).
Afstanden til fjernsynet er 3,5 m.
Den skal være lækker at se på, design mæssigt.
Skal kunne køre Netflix.
Og ellers er jeg mere til et godt billede frem for at fjernsynet kan alt muligt gejl.

Håber i kan hjælpe en knap så klog fjernsynskøber!

Simon
Af kronholm
af de to ville jeg vælge lg'en. Ville dog nok hellere se om jeg kunne finde et samsung UE46EH6xxx indenfor budgettet.

husk at læse nogle anmeldelser angående inputlag hvis du ønsker at anvende ps3/xbox sammen med tv'et.
Brugeravatar
Af edinger
HDTVtest skrev:
Samsung ES6300 (ES6305)

CONCLUSION – The Samsung ES6300 is a good LCD-based HDTV. Having reviewed countless LCD panels over the years, its performance is not really surprising. Its out-of-the-box performance in the best preset, the “Movie” mode, is adequate but leaves room for improvement (our review sample had a blue tint, but this will vary from panel to panel). For users with access to calibration devices, or for users who are going down the professional calibration route, the ES6300 has a great selection of controls which allow quirks like this to be eradicated, with all the controls for performance finetuning by an ISF/THX calibrator included. On top of this, it has a good selection of internet-based Smart TV features.

Speaking bluntly, every different type of LCD display (VA, IPS, TN) on the market today has problems of one sort or another, while competing display technologies (for example, Plasma) also have their quirks. Plasma is where Samsung are really exciting us lately, though, with year-on-year improvements – in comparison, we don't feel LCD's picture quality has improved much at all over the last few years. So we can end on a high note, though, input lag for video gaming has been decreased from last year, allowing a better sense of immersion with fast-paced games (for example, online first person shooters). The charges levied against the UE40ES6300 consist of less-than-perfect screen uniformity, and the usual VA-LCD problem of poor contrast and colour saturation when the screen is viewed off-axis. Commonly for LCDs operating in 3D mode, there is some motion stuttering with 24p (blu-ray 3D) and 50hz (European broadcast) 3D material.

On the positive side, the 3D display mode is full resolution (unlike a Series 6 LCD we saw last year!), motion performance is good (although not top-tier), and the same goes for the panel’s contrast performance. Provided you comply with the usual LCD rule of only sitting face-on with the display, the 40ES6300 is capable of putting out high quality video, and as such, comes recommended for anyone looking for an LCD TV in this price range.

Read full review

Billede
Af Assersoen
kronholm skrev:af de to ville jeg vælge lg'en. Ville dog nok hellere se om jeg kunne finde et samsung UE46EH6xxx indenfor budgettet.

husk at læse nogle anmeldelser angående inputlag hvis du ønsker at anvende ps3/xbox sammen med tv'et.
Inputlag?

Hvad så med en UE40ES6710?

Den er godt nok mindre, men er vant til et se på et 37" nu så vil jeg sagtens kunne leve med. Dog ville det ikke gøre noget den var større. Men hvis det er et bedre fjernsyn så kan jeg sagtens leve med det. Og så er den jo også pænere :)
Af kronholm
Assersoen skrev:
kronholm skrev:af de to ville jeg vælge lg'en. Ville dog nok hellere se om jeg kunne finde et samsung UE46EH6xxx indenfor budgettet.

Inputlag?

Hvad så med en UE40ES6710?

Den er godt nok mindre, men er vant til et se på et 37" nu så vil jeg sagtens kunne leve med. Dog ville det ikke gøre noget den var større. Men hvis det er et bedre fjernsyn så kan jeg sagtens leve med det. Og så er den jo også pænere :)
Ja. Inputlag fortæller noget om hvor lang tid fjernsynet er til at modtage det signal, man sender til ps3/xbox'en, (så vidt jeg lige har forstået det) - Dvs hvor hurtigt tv'et reagerer på at du trykker op/ned på dit joystick.

Med de rette indstillinger er LG'en og samsungen vist lige så hurtige/langsomme mht inputlag. Jeg vil tro samsungen har lidt bedre billede end lg'en. (Jeg var ikke så imponeret af det LG 660T jeg havde hjemme).

Så dilemmaet er jo nok om du vil have en lidt forbedret billedkvalitet, eller et noget større tv, uden dog at påstå at samsung'en er toppen.

Synes nu også jeg har set samsung 46" 6 serien nede i 5-6.000kr, men hukommelsen er ikke hvad den har været. :)
Af janbau
Sørg nu for at vælge en skærm i 46 47 tommer 40 Tommer er for småt nu om dage . Jeg synes især det er vigtig ved 3 d film . Jeg ville ikke kunnne vende mig til 40 Tommer igen .

Og jeg sider kun ca 6 m fra skærmen , næste fladskærm bliver en 55 Tommer .

Jeg har Lg dog en af topmodelerene , lige pt har Lg mange aps til streming , som Netflix Youbio Viaplay Erurosport Player , Mangler stadig HBO men hvem gider at se den med de vilkår . ?

Jeg mente 3 m fra skrmen . ( Rettet 08-04-13 )
Senest rettet af janbau 08 apr 2013, 17:19, rettet i alt 1 gang.
Af kronholm
helt enig mht størrelsen. vil dog hellere have et mindre tv med ordentlig kvalitet, end et stort jeg ikke er helt tilfreds med. Så mit råd er lige at spare 1000-1500kr mere op, og så kigge efter 46"+.

Eller også at snuppe det LG 47LM640t. For størstedelen af befolkningen tror jeg det er et mere end fint tv. Jeg er bare noget kræsen efterhånden.
Af Assersoen
janbau skrev:Sørg nu for at vælge en skærm i 46 47 tommer 40 Tommer er for småt nu om dage . Jeg synes især det er vigtig ved 3 d film . Jeg ville ikke kunnne vende mig til 40 Tommer igen .

Jeg har Lg dog en af topmodelerene , lige pt har Lg mange aps til streming , som Netflix Youbio Viaplay Erurosport Player , Mangler stadig HBO men hvem gider at se den med de vilkår . ?
Nu kommer jeg aldrig til at se 3D så det er ikke et kriterie for mig.

Hvad er forskellen på en 6715 og en 6300? Et 46" 6300 koster omkring 700 mere end et 40" 6715. Men er 6715 et bedre tv?
Af jones31
Assersoen skrev:
janbau skrev:Sørg nu for at vælge en skærm i 46 47 tommer 40 Tommer er for småt nu om dage . Jeg synes især det er vigtig ved 3 d film . Jeg ville ikke kunnne vende mig til 40 Tommer igen .

Hvad er forskellen på en 6715 og en 6300? Et 46" 6300 koster omkring 700 mere end et 40" 6715. Men er 6715 et bedre tv?

6300 er 100hz, sort og bagudvendte stik.

6715 er 200hz hvid, dual core processer og stikkene i bunden og siden, hvilket vil gøre at den sidder tættere på væggen, hvis den skal op og hænge.
Af kronholm
jones31 skrev:
Assersoen skrev:

6715 er 200hz hvid, dual core processer og stikkene i bunden og siden, hvilket vil gøre at den sidder tættere på væggen, hvis den skal op og hænge.
7005 og 8005 er også 200hz, ikk?

Men hvad gør de 200hz godt for. Når der vises sport? Kan ikke forestille mig det er en fordel ved alm. digital-tv. og jo flere hz, desto større risiko for fejl i billedet vel.
Af jones31
Jo 7 og 8 serien er også 200hz.

vil kun aktivere de 200hz når jeg ser sport, da det gør det mere flydende og bolden ikke hakker. Men 100-200hz kan også være en dårlig ting ved andre udsendelser. Ved spil skal du slå alle kredsløb fra f.eks.

Der er mange meningen om det herinde.
Af Assersoen
jones31 skrev:
Assersoen skrev:

Så tror jeg det bliver den lille 67'er, da den netop skal op og hænge.

Der er ikke andre mærker der kommer i betragtning?
Af Assersoen
jones31 skrev:Jo 7 og 8 serien er også 200hz.

vil kun aktivere de 200hz når jeg ser sport, da det gør det mere flydende og bolden ikke hakker. Men 100-200hz kan også være en dårlig ting ved andre udsendelser. Ved spil skal du slå alle kredsløb fra f.eks.

Der er mange meningen om det herinde.
Det lyder jo som en helt videnskab at se fjernsyn! Er det kun for kendere det er nødvendigt, eller er der virkelig mærkbar forskel på f.eks. at ændre på sådanne ting?
Brugeravatar
Af edinger
DigitalVersus skrev:
Samsung ES6710 (ES6715)

2D IMAGE QUALITY – In terms of image fidelity, the ES6710 gives similar results to the ES7000. Once you adjust a few settings (see "Our Settings"), it does a little better than the ES6300, mainly thanks to its more accurate colours (average Delta E of 3.1 compared with 4.2 for the ES6300).

Other results here are on par with those of the ES6300. The 2500:1 contrast ratio is good. It's not the best we've ever seen, but blacks look sufficiently deep in a room with subdued lighting. However, hardcore home cinema buffs who like watching in pitch-black conditions may not be entirely satisfied.

We measured some pretty tight viewing angles with this screen. In fact, we rate them at just 1.7/5 at an angle of 45 degrees, with dark zones lightened by up to 200% and whites darkened by just under 40%. Plasma screen TVs are still way ahead on this front.

It goes without saying that screen response times are excellent—that's one of the main strong points of PVA technology. We measured an average ghosting time of 8.5 ms, which puts the ES6710 up there with the best TVs we've reviewed to date. The input lag is low too—33 ms works out as just two frames of latency. Gamers therefore won't be at a disadvantage.

CLOUDING – Like the ES6300 and ES7000 we've already reviewed, there was hardly any clouding in the UE40ES6710. The only thing we noticed was a slight blotch in the lower left part of the screen after having displayed an all-black image for a few minutes in our pitch-dark test lab. This won't be visible in "normal" viewing conditions.

CONCLUSION – The Samsung ES6710 has all the advantages of the ES6300 while also correcting its major fault. It therefore displays accurate onscreen colours, as well as offering near-perfect 3D viewing and high contrast. Picky home movie buffs who like to watch films in pitch-darkness may still prefer the ES7000 for its deeper blacks.

Read full review

Billede