Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg er den glade ejer af et Panasonic GT50,som jeg købte til en super pris hos Elgiganten til 6995 kr. Jeg fik det leveret sidste onsdag og startede med at indstille det efter de erfaringer jeg har læst mig til her på siden. Billedindstilling på normal med kontrast på 30.
Den første aften så jeg P3 Guld på DR3 i 1,5 time hvorefter jeg kunne antyde et svagt DR logo, men 3 tallet er gået væk nu. Jeg kan stadig se DR logoet svagt især når der et lyse scener. Jeg har kørt rullebjælke om natten i flere nætter,men det et ikke gået helt væk endnu. Jeg håber på at det går væk ved at bruge tv'et noget mere.

Er der nogle som har erfaringer med dette som kan give nogle gode råd??
Jeg ville køre break-in i 200 timer og i den periode holde mig væk fra tv kanaler og håbe at logoet forsvinder. Alternativt gøre brug af returretten.
Senest rettet af steen6400 03 apr 2013, 08:41, rettet i alt 1 gang.
Du kan også med fordel bruge zoom-funktionen, så logoerne forsinder "ud af billedet". Det gjorde jeg med vores GT50 i starten, da jeg havde samme problem som dig. Nu har jeg efterhånden haft det i lidt over ½ år, og oplever slet ikke problemet mere.
Jeg har også brugt zoom funktionen siden jeg opdagede logoet.
Havde du også logo og er det helt forsvundet efter det halve år. Jeg kan sagtens leve med at skulle zoome bare man ved at logoet forsvinder igen??
Ja, jeg fik det lige op til Le Mans sidste år, og havde et fint og meget tydeligt Eurosport logo i højre hjørne. Så lærte jeg hurtigt at zoome... Det gik relativt hurtigt væk igen, da jeg var opmærksom på det. I dag har jeg ingen problemer med logoer eller når jeg spiller playstation i flere timer.
Af jazoo
Jeg er også en glad ejer af et GT50 købt i august 2012. Jeg har ændret indstillinger iht. flatpanels anvisning fra starten, men ikke kørt break-in. De første 3 måneder var der intet og se men derefter har jeg fået en svag skygge hvor DR logoet er. Jeg har ellers været forsigtig for det meste og brugt zoom når det var praktisk muligt, men ikke hele tiden. Skyggen er kommet alligevel og jeg synes ikke den går væk, selv efter mange timer fuld skærm uden logo. Som sagt er det en svag skygge og jeg kan godt leve med det, men det er selvfølgelig ærgerligt med 'skrammer' på et nyt tv som på en ny bil og ikke optimalt, at man skal passe på og zoome jævnligt.

mvh
Jan
jazoo skrev:Jeg er også en glad ejer af et GT50 købt i august 2012. Jeg har ændret indstillinger iht. flatpanels anvisning fra starten, men ikke kørt break-in. De første 3 måneder var der intet og se men derefter har jeg fået en svag skygge hvor DR logoet er. Jeg har ellers været forsigtig for det meste og brugt zoom når det var praktisk muligt, men ikke hele tiden. Skyggen er kommet alligevel og jeg synes ikke den går væk, selv efter mange timer fuld skærm uden logo. Som sagt er det en svag skygge og jeg kan godt leve med det, men det er selvfølgelig ærgerligt med 'skrammer' på et nyt tv som på en ny bil og ikke optimalt, at man skal passe på og zoome jævnligt.

mvh
Jan
Min tiltro er i hvert fald forsvundet til panasonic, når de ikke anerkender det er produktionsfejl, når der sker permanente "skader" på deres produkt ved ganske almindelig tv-brug.
kronholm skrev:
jazoo skrev:Jeg er også en glad ejer af et GT50 købt i august 2012. Jeg har ændret indstillinger iht. flatpanels anvisning fra starten, men ikke kørt break-in. De første 3 måneder var der intet og se men derefter har jeg fået en svag skygge hvor DR logoet er. Jeg har ellers været forsigtig for det meste og brugt zoom når det var praktisk muligt, men ikke hele tiden. Skyggen er kommet alligevel og jeg synes ikke den går væk, selv efter mange timer fuld skærm uden logo. Som sagt er det en svag skygge og jeg kan godt leve med det, men det er selvfølgelig ærgerligt med 'skrammer' på et nyt tv som på en ny bil og ikke optimalt, at man skal passe på og zoome jævnligt.

mvh
Jan
Min tiltro er i hvert fald forsvundet til panasonic, når de ikke anerkender det er produktionsfejl, når der sker permanente "skader" på deres produkt ved ganske almindelig tv-brug.
En permanent skade betyder nødvendigvis ikke, at der er tale om en produktionsfejl. Jeg har set manualer til 5 forskellige generationer Panasonic plasma tv ( været ejer ), og side 2 fortæller helt klart hvad der ikke anses som en fejl. Dette gøres både med tekst og billeder, og bør derfor bruges som et godt råd.
Ovennævnte skriv, udelukker dog ikke, at enkelte paneler kan være fejlbehæftet. Men igen, den ubekendte faktor, hvordan er tv'et reelt blevet brugt.
Jeg er ærlig talt lidt ligeglad med hvad de skriver. Kan fjernsynet ikke bruges som et fjernsyn, så skal jeg ikke eje det. At folk gider støtte en tv-producent der producerer tv der ikke må have tv-logoer på, er mig en gåde.

og de fornemme skrivelser fra side 2, bør de måske skrive uden på billederne af deres fladskærme. Så tænker folk sig nok om en ekstra gang. Utroligt de kan slippe afsted med det.

Jeg har selv ejet 3-4 forskellige panasonic plasma tv, og at de fraskriver sig ethvert ansvar i tilfælde af burn-in, er jo pinligt.

At der så aldrig har været problemer med mit G10 eller X20 er så en anden sag. Engang kunne panasonic jo tydeligvis godt finde ud af det.

mvh
Jan

Du kan evt ændre din overscanindstilling, så logoet flyttes lidt og du undgår at zoome hele tiden. Men så risikerer du selvfølgelig at få en DR skygge mere. Break-in tror jeg ikke gør en forskel. Ikke de normalt anbefalede 200 timer ihvertfald. Jeg lånte en demo-model med burn-in fra TV2 og DR logo. Jeg brugte så overscan off modsat forhandleren for ikke at forværre det, men kunne lynhurtigt lave et nyt DR under det gamle, selvom tv'et altså havde kørt mange timer. Heller ikke svært at lave skygger fra kanal 4, 5, 6, TV2sport og Eurosport trods forsigtig brug. I det hele taget kunne det ikke tåle logoer i venstre side.
Af CJMK
Hej alle
Det er efterhånden klart, at der kan være stor forskel på de enkelte plasma paneler fra samme producent. Har selv 2 st. Panasonic ST50 (42”) som kører flere timer dagligt på samme kanal med logo. Der er og har aldrig været skyggen af retention eller burn in:-) Bruges også til Xbox i timevis.

Derimod er min VT50 (50”) fyldt med div. loger fra alle tv kanaler (You see). Har kørt rullebjælkefunktion o.s.v. i dagevis og er absolut ikke tilfreds med resultatet. Det er i øjeblikket til service. Jeg forventer at panelet bliver udskiftet på garantien. Jeg har dog ikke fået en endelig afklaring endnu.