Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Otto J
dude2013 skrev:Prøv LIGE at check kalibreringen af det nye VT60, han siger automatisk over IP i videoen.
http://youtu.be/BnDbLVPsUDw
Det har man kunnet i mange år, med highend 14bits monitorer LaCie, NEC, EIZO - er der en måde at gøre det med et VT50 på også?

Det er en VT50 de præsenterer i videoen, så ja :)

Det skal dog siges at auto-kalibreringen svjv kun gælder gråskalaen, så det kan ikke helt sammenlignes med auto-kalibrering i de professionelle monitorer. Men der er ingen tvivl om at det er noget vi vil se mere af i fremtiden.
Af dude2013
Det er tidligt... :D Du har ret, VT50!

Kalibrere den ikke de individuelle farver?? Og hvis ikke, hvad system skal jeg så have, der gør det?
Det syntes jeg ellers det giver hårdt indtryk af på deres hjemmeside godt nok...
Af Otto J
dude2013 skrev: Det er tidligt... :D Du har ret, VT50!

Kalibrere den ikke de individuelle farver?? Og hvis ikke, hvad system skal jeg så have, der gør det?
Calman software (som også skal bruges til Panasonic kalibrering), og f.eks. Lumagen Radiance scaler. Så får du en 125 punkts korrektion, som tager højde for alle tre dimensioner.

Der findes også eksterne løsninger der giver endnu større præcision, med egentlige farveprofiler ala pro-løsningerne, men så begynder prisen at kravle opad. Jeg kender ikke til nogen konsum-skærm der har indbygget kalibrering på det niveau (omend jeg ikke har nærstuderet hvad VT60 kan endnu).
dude2013 skrev: Det syntes jeg ellers det giver hårdt indtryk af på deres hjemmeside godt nok...

Link? Det skal siges at jeg ikke har læst op på det for nyligt, da jeg ikke har haft nogen kundehenvendelser på det.
Af Otto J
dude2013 skrev:http://store.spectracal.com/calman5/hom ... al%2BEntry %2BPage&utm_medium=URL%2BLink%2BFrom%2BMain %2BPage&utm_campaign=Personal%2BHome%2BTheater%2BLINK"

Ah - det er ikke en begrænsning i softwaren, men i skærmen. Softwaren kan godt, som sagt eksempelvis med Lumagen scalere.

EDIT: Ved nærmere eftertanke, så er jeg i tvivl om hvorvidt funktionen overhovedet ikke er der, eller om det blev frarådt at bruge den fordi det ikke virkede ordentligt. Jeg skal lige finde gamle noter frem...Vent lige med at brænde de ting jeg siger fast :)