Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej!

Jeg skal ud og købe mig et nyt tv, da jeg har et gammelt stort TV stående, som efterhånden trænger til at blive udskiftet. Jeg har fundet frem til to modeller, som jeg synes er interessante:

Samsung UE32EH4005 (ca. 2000kr)

Samsung UE32ES5505 (ca. 3400kr)

Jeg har læst en masse om specikiationer og vigtige faktorer her på siden, men har indset, at det nok er bedst at lade jer bedømme. TV'et skal være ca 2,5-3 meter fra hvor jeg sidder. Jeg skal bruge det udelukkende til at se TV på, men muligvis skal en spillekonsol kobles til i fremtiden, hvem ved. Jeg har "Canal Digital"-boks, men hvor meget får jeg ud af HD-kanalerne, når TV'et trodsalt kun er 32"?
Kan i fortælle lidt om fordele og ulemper ved de to modeller?
Jeg ved prisforskellen er stor, men er det værd at give 1400kr mere for det dyre?

Mvh Jonas :)
Hvis du interesserer dig blot en lille smule for billedkvalitet, vil EH-4-serien være et usædvanlig dårligt valg.

ES-5-serien, vel at mærke i 40 tommer, er derimod et ganske udmærket (budget)valg, jf. nedenstående, hvis det nu skal være LCD.
HDTVtest skrev:
Samsung ES5500 (ES5505)

CONCLUSION – The Samsung ES5500 is a decent budget LCD-based HDTV, although it doesn’t excel in enough areas to get an all-out recommendation. Overall image quality is a step back compared to what we’ve seen from Series 5 in the past: in particular, we remember that the B550 (three generations before) featured a panel of comparable quality to those found higher up in the range, with less low-tone smearing, and on certain units, a full colour management system with near-perfect accuracy. Perhaps the addition of “Smart TV” features at this price point has forced compromises elsewhere?

The UE40ES5500′s biggest strength is surely its gaming responsiveness. If you can see through the motion blur, you’ll be rewarded with very low input lag from connected games consoles and PCs. In fact, some console users even find that a screen with inherent motion blur helps them better enjoy games with low frame rates (most games on the underpowered current generation consoles only run at 30fps) due to the “smoothed motion” appearance.

We’re not convinced that this is as good as £500 can buy, but if you can accept motion clarity which is low even by LCD standards, then you’ll be rewarded with decent colour accuracy, good contrast performance, and a good selection of web connected features.

Read full review

Billede
UE40ES.... er mig bekendt et LED TV og ikke LCD? Tager jeg fejl?

Og jeg kan se, at 40"-modellen kun koster ca 350kr mere end 32"-modellen, derfor bliver det af de to selvfølgelig 40"-modellen jeg vælger. Nu jeg allerede er i den prisklasse, er der så et bedre 40" LED TV til 3000-3500kr, deromkring?
Jonas94 skrev:UE40ES.... er mig bekendt et LED TV og ikke LCD? Tager jeg fejl?
Et Liquid Crystal Display (LCD) belyst med Light-Emitting Diodes (LED) modsat et Liquid Crystal Display (LCD) belyst med Cold-Cathode Fluorescent Lamps (CCFLs).

Jonas94 skrev:Nu jeg allerede er i den prisklasse, er der så et bedre 40" LED TV til 3000-3500kr, deromkring?
Jeg tvivler.
Hej igen. Jeg er egentlig lidt ligeglad med hvilken type tv'et er; LED, LCD eller plasma. Jeg vil have et TV som overordnet set giver mest TV for pengene. Hvilke TV er interessante i prisklassen 2200-3200kr og størrelsen 40"?
Hvilke TV er interessante i prisklassen 2200-3200kr og størrelsen 40"?
undskyld, men helt seriøst... der er ingen tver i den prisklasse som er intersante. Du får det du betaler for.
Siden du ikke ha tænkt og brugen så mange penge på et nyt tv, ken jeg ikke forstille mig at kvaliteten har så meget og sige?
Men skulle jeg ha valgt en af de, to så havde det blevet ES5505.
Jeg købte et Samsung UE40ES5500 til 3777kr på tilbud i elgiganten.

Jeg har ikke testet det med tilsluttet HDMI-kabel osv., men er indtil videre tilfreds med TV'et. HD-kanalerne er vildt flotte - de almindelige kanaler er o.k., men det har jo sikkert ikke meget med TV'et at gøre. Jeg glæder mig til at få koblet en PS3 eller computer til, for at se hvordan det fungerer.

Jeg fandt nogle kalibrerings-indstillinger på nettet, og dem har jeg brugt. Det ser fint ud nu, men var egentlig også o.k. out-of-the-box.

Mvh Jonas :D