Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Sofusmand
Hejsa.

Jeg var i dag en tur i Fields for at kigge lidt på TV i Elgiganten, Bilka og Fona.

I Elgiganten havde de demomatriale fra Phillips kørende. Materialet indeholdt en del panoreringer, og her var der kraftig forskel på de forskellige TV. Nogle TVer var helt smooth, mens andre hakkede så voldsomt at jeg ikke kan forestille mig de vil være til at holde ud til film/sport brug.

Medarbejderne i Elgiganten kunne ikke lige forklare forskellen med andet en "pris og kvalitet", så nu vil jeg høre her, om der er en fællesnævner/teknologi der giver denne hakken?

Jeg ville for alt i verden undgå at købe et TV der hakker på den måde, men inde i Bilka og Fona havde de "crap" 480 demomateriale, og kunne ikke lige sætte andet på.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Det er materialet som hakker og ikke tv'et. Man optager stadig film og tv i en relativ lav billedfrekvens (billeder per sekund), som medfører hakkeri ved specielt hurtige panoreringer.

Tv-producenterne forsøger så at udjævne video ved at forsinke signalet en smule, beregne falske billeder og sætte dem ind imellem de andre. Dem der gør det bedst er groft sagt dem med mest billedbehandling.

Hvis vi skal helt ud over dette, så skal der ske noget tilbage i kæden (tv-produktion og kameraer) og derefter med tv-apparaterne.

Når det er sagt, så kan der dog også sagtens være fejl i tv-skærme som får billeder til at hakke mere end de "bør". F.eks. hvis et tv ikke behandler billedfrekvensen korrekt.
Af Sofusmand
Rasmus Larsen skrev:Det er materialet som hakker og ikke tv'et. Man optager stadig film og tv i en relativ lav billedfrekvens (billeder per sekund), som medfører hakkeri ved specielt hurtige panoreringer.
Men som køber, så må man vel påregne at se en del af den slags materiale, ikk? Jeg tænker at de fleste film er i ~24 fps.

Og derfor er det vel ret vigtigt at TVet kan vise materialet uden hak?

Men jeg kan næsten forstå ud fra dit svar, at der ikke er en fælles teknologi der giver den forskel i "hakkeri" som jeg oplevede i forretningen?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Det er jo en afvejning af kompromisser. Personligt vil jeg hellere have et billede, der hakker en lille smule end have et billede med Benny Hill-effekt, som denne proces til at udglatte billeder ofte kaldes fordi den får billedet til at se kunstigt ud og får det til at se ud som om, at det kører for hurtigt til tider. Jeg vil personligt mene, at det er altafgørende, at et tv kan reproducere materialet, som det er optaget og skabt af filmskaberne - ikke om det kan vise video som bør hakke, uden hak. :)

Jo, den fælles teknologi som sigter mod at fjerne hak i film/sport er 100/200/400 Hz systemerne. De systemer der er mest aggressive fjerner mest, men også dem som gør billedet mest falsk at se på.

Men der er heldigvis ved at ske noget på denne front. F.eks. Hobbiten blev jo optaget i 48fps i stedet for 24fps og jeg tror nok den skal være med til at starte et større ryk mod højere billedfrekvens i film.
Supergris skrev:Den video, de fremviser, er special-fremstillet, så kun nogle skærme præsenterer sig godt...
Ja, det er bestemt en vigtig lektie, synes jeg også. Specielt Philips er slemme til at få produceret videomateriale, som tager sig godt ud på deres egne skærme, der typisk også har meget aggressiv billedbehandling. Hvordan videoen præcis er skabt mht. billedfrekvens mm. er jeg ikke lige klar over, men de har gjort det lige siden jeg selv stod i butik, hvilket vel er 8-9 år siden.
Af Otto J
Rasmus Larsen skrev:Det er materialet som hakker og ikke tv'et. Man optager stadig film og tv i en relativ lav billedfrekvens (billeder per sekund), som medfører hakkeri ved specielt hurtige panoreringer.
Jeg vil egentlig kalde det både og. Det skal understreges at det meget sjældent er så slemt i virkeligheden som de demo-videoer får det til at fremstå (bevidst naturligvis). 24 fps hakker ikke ulideligt, hvis det gjorde ville der ikke være mennesker i biografen. 50 og 60 fps materiale vist KORREKT, hakker ikke overhovedet. Det kører FULDSTÆNDIGT flydende - hvilket også beviser at det som udgangspunkt er salgsgas at sælge TV med mere end 60 Hz, med dét argument at det er nødvendigt med mere for at lave flydende billeder (der kan dog være andre fordele ved en højere frekvens). HD Basics blu-ray test-skiven indeholder en demo-sekvens i 720P/60, hvor det er meget tydeligt at der ikke er behov for nogen kompensation for at billedet er flydende. Så godt som alle tv på markedet kan gengive 60 Hz korrekt (når man slår motion-halløjet fra!), så hvis man vil se hvordan en helt ægte gengivelse af kildematerialets framerate ser ud, så er det faktisk ret enkelt (man skal så lige sikre sig at ens afspiller ikke laver "ballade", men sender ægte 60 Hz ud). Det er iøvrigt også en del af forklaringen på at bevægelseskompensation har været stort i Europa længe, men ikke rigtigt har den samme gennemslagskraft i USA - de har simpelthen ikke brug for det.

Et af problemerne, som desværre ikke rigtigt har fået så meget opmærksomhed fra journalister og anmeldere - blandt andet fordi det er svært at efterprøve og dermed bevise - er at når et LCD tv sælges som "50 Hz", så er det i virkeligheden stort set altid et 60 Hz panel, ikke 50. Og et "100 Hz" tv er et 120 Hz panel. Jeg har ikke kunnet finde andet svar fra nogen end at et LCD panel kører med én fast frekvens, som ikke bare sådan kan ændres (Rasmus må byde ind hvis der er noget jeg ikke ved hér). Det betyder at hvis du har et såkaldt 50 Hz LCD tv, så skal 50 Hz tv-udsendelser konverteres til 60 - og det hakker, i forskellig grad afhængigt af kvaliteten af konverteringen. I stedet for at udvikle paneler der kan arbejde med forskellige "ægte" framerates, eller udvikle hurtigere paneler som kan gengive alle framerates rigtigt, så vælger producenterne den "nemme" løsning, og bruger bevægelseskompensation - som blot medfører nye problemer.

Det perfekte TV indeholder i min verden et ægte(!) 600 Hz panel, fordi så kan man vise ægte 24, 25, 50 og 60 Hz uden fejl-konverteringer. Men fordi der er mere salg i bevægelseskompensation end i at vise frameraterne korrekt, så er det nok desværre ikke noget vi kommer til at se - men man har da lov at håbe. Indtil da, så tror jeg egentlig at Plasma og DLP projektion er den eneste teknologi p.t. hvor det er muligt at lave en 100% korrekt gengivelse af alle framerater (men det skal understreges at bare fordi teknologierne kan, er det langtfra alle tv og projektorer med dén teknologi der i praksis gør det korrekt).

Kort opsummeret, så kan alle TV i praksis gengive 60 Hz ordentligt, desværre er det meste af det materiale vi bruger enten 24, 25 eller 50 fps...
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Otto J skrev:Jeg vil egentlig kalde det både og. Det skal understreges at det meget sjældent er så slemt i virkeligheden som de demo-videoer får det til at fremstå (bevidst naturligvis). 24 fps hakker ikke ulideligt, hvis det gjorde ville der ikke være mennesker i biografen.

50 og 60 fps materiale vist KORREKT, hakker ikke overhovedet. Det kører FULDSTÆNDIGT flydende - hvilket også beviser at det som udgangspunkt er salgsgas at sælge TV med mere end 60 Hz, med dét argument at det er nødvendigt med mere for at lave flydende billeder (der kan dog være andre fordele ved en højere frekvens).
Det hakker ikke, men det er ikke den øvre grænser som jeg ser det. Efter at have testet en del 120 Hz PC-skærme over årene, må jeg konstatere, at der altså er ret markant forskel på om et spil køres ved 60 Hz eller 120 Hz. Forskellen er blevet endnu mere synlig over tiden, hvor jeg har prøvet spil af forskellige karakter og i forskellige situationer. Det er klart, at forskellen fra at gå til 24 til 60 er langt mere markant end at gå fra 60 til 120, og erfaringerne kan ikke nødvendigvis overføres direkte til film, men det er alligevel en interessant observation, synes jeg.

Men derudover er jeg helt enig i, at salget af 400/600/1000 Hz tv er det værste salgsgas i nyere tid.
Otto J skrev:Det er iøvrigt også en del af forklaringen på at bevægelseskompensation har været stort i Europa længe, men ikke rigtigt har den samme gennemslagskraft i USA - de har simpelthen ikke brug for det.

Et af problemerne, som desværre ikke rigtigt har fået så meget opmærksomhed fra journalister og anmeldere - blandt andet fordi det er svært at efterprøve og dermed bevise - er at når et LCD tv sælges som "50 Hz", så er det i virkeligheden stort set altid et 60 Hz panel, ikke 50. Og et "100 Hz" tv er et 120 Hz panel. Jeg har ikke kunnet finde andet svar fra nogen end at et LCD panel kører med én fast frekvens, som ikke bare sådan kan ændres (Rasmus må byde ind hvis der er noget jeg ikke ved hér).
Et LCD-panel kan godt bygges til at køre mere end en frekvens. Det er ret nemt at konstatere på LCD PC-monitors (som generelt kan bruges til at eftervise mange ting omkring LCD-TV). Her kan de fleste køre både 50 og 60 Hz native. 120 Hz skærme kan også køre 120 Hz native (og 50 og 60 Hz). Mange PC-skærme imidlertid også modtage f.eks. 75 og 85 Hz, men her sker der rigtig nok en konvertering af signalet, før det rammer LCD-panelet. Der har været en del debat omkring dette, fordi mange skærme har haft en funktion, der kan vise, hvilket input-signal skærmen modtager. Det som folk overser er dog, at skærmen viser input-signalets opløsning og frekvens og ikke hvad panelet kører med. Det var lidt svært at modbevise i starten, men efterhånden er det ret let at afkræfte ved f.eks. at se på hvordan overdrive-systemet (det som håndterer spændingen til de individuelle pixels) reagerer, når der sendes et 75 Hz signal til en monitor.

Jeg tror det handler mere om den styreelektronik, som driver panelet end selve LCD-panelerne. For de kan godt køre ved flere frekvenser i dag. Bevægelseskompensation bruges også flittigt i USA.
Otto J skrev:Det betyder at hvis du har et såkaldt 50 Hz LCD tv, så skal 50 Hz tv-udsendelser konverteres til 60 - og det hakker, i forskellig grad afhængigt af kvaliteten af konverteringen. I stedet for at udvikle paneler der kan arbejde med forskellige "ægte" framerates, eller udvikle hurtigere paneler som kan gengive alle framerates rigtigt, så vælger producenterne den "nemme" løsning, og bruger bevægelseskompensation - som blot medfører nye problemer.

Det perfekte TV indeholder i min verden et ægte(!) 600 Hz panel, fordi så kan man vise ægte 24, 25, 50 og 60 Hz uden fejl-konverteringer. Men fordi der er mere salg i bevægelseskompensation end i at vise frameraterne korrekt, så er det nok desværre ikke noget vi kommer til at se - men man har da lov at håbe. Indtil da, så tror jeg egentlig at Plasma og DLP projektion er den eneste teknologi p.t. hvor det er muligt at lave en 100% korrekt gengivelse af alle framerater (men det skal understreges at bare fordi teknologierne kan, er det langtfra alle tv og projektorer med dén teknologi der i praksis gør det korrekt).
Det er efterhånden sjældent, at jeg ser dette på LCD-paneler, men som jeg ser det, så er det primært et resultat af dovenskab hos udviklerne efter, at man stoppede med at binde opdateringsfrekvens op på strømtypen. Der har været en del problemer over årene med forskelle i håndtering i USA og Europa. Jeg ser det stadig fra tid til anden, men det ser ud til at producenterne efterhånden bygger indmad ind, som kan drive panelet ved både 50 og 60 Hz. Der er efterhånden stort set ingen forskel på de amerikanske og europæiske modeller af tv. De er blot blevet udvidet til at kunne køre mere fleksibelt.

Et 600 Hz panel ville dog ikke kunne gengive 48 Hz uden behandling (f.eks. indspilningen af Hobbitten).

Plasma-tv har også en del problemer med at gengive forskellige frekvenser. Se blot "50 Hz bug", som nogen er ved at gå i selv spåner over. I praksis er plasma måske mere fleksibel på det punkt, men i praksis er der også masser af problemer.
Af bleed_blue
Jeg har flere gange hørt om, at butikkerne bevidst indstiller et tv ringere end andet som står placeret ved siden af, således at det tv med den største avance tager sig bedre ud. Jeg skal ikke komme med konkrete beskyldninger, men det er da en tanke der er værd at tage med, når man kigger på udstillings-tv i butikkerne.

Hermed ikke sagt, at det er noget alle butikker gør, men som forbruger kan det være gavnligt at stille sig lidt kritisk over for en pågående sælger. Research hjemmefra er altid en god idé.
Af jones31
Det er jo samtidig svært og vise et tv i en butik der er kalibreret, pga alt det lys der. Så mange skærme står som de kommer fra producenterne af.

Vil altid anbefale folk og få det kalibreret, hvis man ikke selv har så meget forstand på det.

Størstedelen af folk der køber tv idag, gør ikke noget ved billedet efter de har sat det til derhjemme, hvilket jo er fuldstændig forkert. Alle kæder burde tilbyde kunden og få sit tv kalibreret for et beløb inden de for det med hjem.
Brugeravatar
Af edinger
jones31 skrev:Alle kæder burde tilbyde kunden og få sit tv kalibreret for et beløb, inden de får det med hjem.
Den idé kan du jo bringe videre til din chef, Peder Stedal 8)
Af jones31
edinger skrev:
jones31 skrev:Alle kæder burde tilbyde kunden og få sit tv kalibreret for et beløb, inden de får det med hjem.
Den idé kan du jo bringe videre til din chef, Peder Stedal 8)

:-)
Af Rasmusdc
er personligt også den type mand der slår alt billedbehandling og 100hz motorer fra.

som tidligere nævnt, den såkaldte "benny hill effekt" ja det hele ser bare lidt spolet ud..

ikke naturligt.

det gør det også 100x værre når 2 tv står ved siden af hinanden. da jeg arbejdede ved B&O der så jeg 2 tv, hvor de begge kørte 100hz optimeret materiale, der så std. tv´et så slemt ud at ingen ville røre det.

Jeg må dog indrømme jeg bruger 5 5 pulldown på min projekter, det er faktisk det eneste jeg synes fungere nogenlunde.

Var næsten i slogskamp med en ekspedient i Elgiganten fordi jeg gik ind og købte en billigere soveværelses 46" i samsung D5505 uden 100hz, så begyndte han at forklare mig hvorfor det var totalt åndsvagt at købe dette (5000krs dengang) 46" tv når man kun for 2000kr mere kunne få 100hz, hvor jeg sagde jeg altid slog det fra og det for mig forringede billedet, det blev han direkte sur over... (gik så op i bilka, og fik prisgaranti på deres tv til elgigantens pris)
Af jones31
Rasmusdc skrev:er personligt også den type mand der slår alt billedbehandling og 100hz motorer fra.

som tidligere nævnt, den såkaldte "benny hill effekt" ja det hele ser bare lidt spolet ud..

ikke naturligt.

det gør det også 100x værre når 2 tv står ved siden af hinanden. da jeg arbejdede ved B&O der så jeg 2 tv, hvor de begge kørte 100hz optimeret materiale, der så std. tv´et så slemt ud at ingen ville røre det.

Jeg må dog indrømme jeg bruger 5 5 pulldown på min projekter, det er faktisk det eneste jeg synes fungere nogenlunde.

Var næsten i slogskamp med en ekspedient i Elgiganten fordi jeg gik ind og købte en billigere soveværelses 46" i samsung D5505 uden 100hz, så begyndte han at forklare mig hvorfor det var totalt åndsvagt at købe dette (5000krs dengang) 46" tv når man kun for 2000kr mere kunne få 100hz, hvor jeg sagde jeg altid slog det fra og det for mig forringede billedet, det blev han direkte sur over... (gik så op i bilka, og fik prisgaranti på deres tv til elgigantens pris)

Jeg slår det aldrig selv personligt fra, eller jo men det er kun når jeg spiller ps3 jeg gør. jeg slår alle andre kredsløb fra og køre ud fra biografmode og justere det efter det.