Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej ...
Har fundet disse to fuld hd 50" tv der matcher mit budget ... Samsung = 4999,- og Lg = 3999,-
Tv'et skal bruges i soveværelset og skal vise alt (bold, alm tv, film, dvd, BR, osv) !!!
Hvilket et skal jeg vælge ? Hvilket skal jeg vælge, hvis man kun ser på billedkvalitet ? Eller findes der bedre alternativer ??

Mvh. Gjerby
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Det er jo to tv med forskellige fordele og ulemper, eftersom der er tale om LCD og plasma. Jeg ville nok personligt undgå at vælge LGs tv, da de stadig kæmper lidt med retention (midlertidig billedfastbrænding). Det kan jo være lidt problematisk i et soveværelse, hvis man falder i søvn og tv'et banker videre den halve nat.
Gjerby skrev:Hvilket skal jeg vælge, hvis man kun ser på billedkvalitet?
I forlængelse af Rasmus...

Den ene skærm leverer et LCD-billede, den anden et plasmaditto.

Man skal vælge det, man er mest til. At sammenligne direkte er som at blande pærer og bananer.
Af Gjerby
Takker for svar ... Og er bekendt med de forskellige holdninger til hhv LCD/led - plasma ;))
Som sagt har jeg kigget på disse 2 med henblik på en stor prisvenlig fuld hd til soveværelset !
Har set begge 2 live, desværre uden at måtte pille, så derfor umuligt at dømme helt ...
Men synes faktisk at LG'en leverer et ret flot billede !!
Spørgsmålet er så om det er no go pga retentionen, som Rasmus advarer imod ???
Det virker lidt som om man skal nurse plasma lidt mere ;((
Har i evt alternativer i samme prisleje ?
Ps! Smart tv er underordnet ...
Mvh. Claus
Den er svær, omend plasma har risikoen for burn in/retention, så vil jeg dog sige at clouding fra et kant belyst LED/LCD tv også i den grad kan være et træls problem, især i afdæmpede rum hvor problemet er synligt.

Et andet godt bud kunne være denne:
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=74 ... 34E45CBAB6

2D plasma panelerne er ikke ligeså følsomme overfor burn in og retention, som top modellerne med 3D paneler, og Samsung har i anmeldelser fået ros for at være mere modstandsdygtig overfor dette på deres lavpris modeller og oftest også at kunne præstere et bedre sort niveau end LG´s plasma modeller, hvilket også er en god billedemæssig faktor i et afdæmpet rum.

Det er naturligvis vigtigt at havde burn in issued lidt i baghovedet, men det skal heller ikke gøres til et panisk problem, med 2D panelerne vil jeg sige at der skal en del til, og med det blandede behov der lyder til at være tilfældet vil jeg efter min menning ikke betragte det som et større problem.

En god ting er også at ændre tv´et til film profilen, evt find nogle anbefalede indstillinger på nettet fra en testsite eller enthusiast forum og køre med dem :)

Derudover kan i jo også bare lade auto sluk tilstanden være slået til, således at tv´et selv slukker efter x antal timer hvor der ikke er foretaget en handling :)

Det der så kunne sættes som en ulempe på samsung´en er den DVB-T2 tuner den ikke har kontra LG´eren(hvis i modtager via antenne) også at LG´eren er kendt for en lidt bedre håndtering af 24p signalet fra blu-ray film, men igen et spørgsmål om øjet der ser :)
Af Gjerby
Ja, jo mere jeg forsøger at sætte mig ind i tingene jo mere i tvivl kommer jeg faktisk ;((
Men med børn der ikke tager hensyn til retention og burn in, dvs glemmer at slukke, sætter på pause længere tid af gangen osv osv ... Hælder jeg måske nu mere til en "idiotsikret" LED skærm, hvor der ikke skal tages hensyn til disse ting !!!
Mine krav er blot det bedste billede til den billigste pris, haha ;))
Nej, seriøst ... Jeg er sæføli med på at diverse tv til 5000 kr og under .. Vil have mangler ift dyrere modeller !!! Men som med alt andet, ku der jo godt gemme sig nogle fornuftige bud ude i junglen ;))