Debat om digitale tv-kanaler, HDTV, tv-distributører og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signal

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Madsfink
Kære Forum,

Jeg er noget sent ude med at komme på den digitale tv bølge, men nu skal det være.

Jeg har et Pioneer plasma tv PDP-R05XE og modtager tv igennem Yousee. TV'et er 9 år gammelt, men er forberedt til at modtage digitalt TV ved udbygning med en DVB-C tuner, på en eller anden måde. Så nu er spørgsmålet, hvad er den bedste måde at få sit tv til at kunne modtage digitale tv kanaler på?

Der er en del digitale tuner bokse på markedet f.eks. Boxer TV, men er det nødvendigt at købe endnu en boks, er det ikke muligt blot at udvide TV'et?

Jeg håber der er nogen herinde der kan hjælpe, eller guide mig til nogen der kan.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen,

/Mads Fink-Jensen
Madsfink skrev:Kære Forum,

Jeg er noget sent ude med at komme på den digitale tv bølge, men nu skal det være.

Jeg har et Pioneer plasma tv PDP-R05XE og modtager tv igennem Yousee. TV'et er 9 år gammelt, men er forberedt til at modtage digitalt TV ved udbygning med en DVB-C tuner, på en eller anden måde. Så nu er spørgsmålet, hvad er den bedste måde at få sit tv til at kunne modtage digitale tv kanaler på?

Der er en del digitale tuner bokse på markedet f.eks. Boxer TV, men er det nødvendigt at købe endnu en boks, er det ikke muligt blot at udvide TV'et?

Jeg håber der er nogen herinde der kan hjælpe, eller guide mig til nogen der kan.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen,

/Mads Fink-Jensen

Du skal kort og godt have en tuner, når tv'et ikke selv har nogen.
Du har kabel-tv, så jeg ved ikke hvorfor du nævner Boxer som mulighed. Du skal selvfølgelig have en tuner til kabel.

Hvad mener du med at "udvide" tv'et for at undgå en boks? Vil du true det til at se digitalt tv uden tuner, eller montere noget usynligt, så det virker?
Hej Brian,

Tak for dit hurtige svar.

Fjernsynet har en tuner, og i følge brugsanvisningen er det klargjort til at blive udvidet med et CA modul der fungerer med DVB standarden. Men jeg ved ikke hvad et CA modul er og om det kan betale sig at lave en udvidelse på den måde frem for at købe en boks?

Min viden indenfor dette område er meget begrænset, f.eks. Vidste jeg ikke at boxer ikke fungerer med kabel TV.

Kan du befale hvilken boks man skal købe til kabel TV?

Endnu engang tak for hjælpen.

Hilsen,

/Mads
Madsfink skrev:
Kan du befale hvilken boks man skal købe til kabel TV?

/Mads
Jeg ved ikke om det kan hjælpe dig, men jeg har et fjernsyn som slet ikke har digital modtager. Jeg modtager signalet fra Stofa og jeg købte deres "Smart TV" (før hed den Zaptor). Det bevirkede at jeg nu kan modtage alle digitale kanaler.

Så inden at du køber en box kan du måske overveje at leje/købe boxen fra YouSee. Du får også muligheden for at optage med boxen.

JLyng
Hej JLyng,

Tak for din anbefaling.

Jeg har checket og kan se det koster 100 kr om måneden. Da jeg i forvejen har en harddisk optager har jeg ikke brug for denne funktionalitet, så det vil udelukkende være det at modtage digitalt TV jeg betaler for. Så nu overvejer jeg simpelthen at købe et nyt fjernsyn.

Er der nogen der kan anbefale hvad man skal købe? Det skal være 40-50"

Hilsen,

/Mads
Madsfink skrev:Så nu overvejer jeg simpelthen at købe et nyt fjernsyn.

/Mads
Jeg var ikke klar over at du allerede har en optager. Kan din optager optage digitalt også?

Jeg havde nemlig også en optager i forvejen men den kunne ikke optage digitalt, så jeg var glad for skiftet til boksen fra Stofa.

Du behøves altså ikke at købe et nyt fjernsyn.

Hvis du kan leve med en boks så vil jeg tro at du kan købe en til omkring 400 kroner.

Du bør foretage en søgning med Google hvor du søger efter "DVB-C".

JLyng
det med ca modul har jeg ikke forstand på, så det kan godt være det er noget der vil virke.
Det er en dvb-c tuner du skal have. Den fra harald nyborg har jer prøver og den virker udmærket til you see+ det kan optage på usb-nøgler og harddiske.

boxer er til dem med antenne på taget af huset
Madsfink skrev:Kære Forum,

På forhånd tak.

Med venlig hilsen,

/Mads Fink-Jensen
Der er ikke noget Tv som er klar til udbygning med DVB-C med den alder dit TV har. Der skal en ekstern tuner til - dvs en boks. Et CA modul gør ingen gavn hvis der ikke i forvejen er de korrekte tunere i Tv'et , da det kun kan bruges til isættelse af en kortlæser til dekodning af betalingskanaler. Plain and simple.
Madsfink skrev:Da jeg i forvejen har en harddisk optager har jeg ikke brug for denne funktionalitet, så det vil udelukkende være det at modtage digitalt TV jeg betaler for. Så nu overvejer jeg simpelthen at købe et nyt fjernsyn.
det er måske godt at slå fast, at har du indtil nu brugt den til analogt kabeltv, hvis du ikke kender forskel og ved om den har CA-Modul understøttelse via (CI interface slot som du sætte modul i). så kan din gamle harddisk optager være et levn fra fortiden og ikke fungere mere, da optagelse nu skal være direkte fra tuner og ikke igennem hdmi kabel tilslutning på grund af signal beskyttelse.

altså brugte du SCART til harddisk optager og gjorde det sådan, vil det være nødvendigt at udskifte med ny boks i fremtiden til den digitale bølge som du selv forklarer det.
Er det derimod med DVBC/DVBT tuner i boksen, så er du, som andre siger, måske allerede godt dækket ind og du burde fortsætte med at bruge boksen som primær modtager for det digitale signal. (lyder dog ikke sådan udfra din forklaring)

du vil IKKE kunne optage billed via HDMI kabel fra en ekstern DVBC boks, dette signal er beskyttet og derfor ikke muligt at lagre på harddisk optages. nye optagere lagre signalet direkte uden at ændre på formatet og derfor fungerer mere optimalt når billed skal gengives.
Kære Alle,

Tusinde tak for jeres tilbagemeldinger, det har stor værdi for en som mig der fumler lidt rundt i det her univers.

Med jeres input har jeg været i Fona, hvor jeg i sin tid købte TV'et, hvor de som i beskriver fortæller at det modul der kan sættes i ikke er kompatibelt med DVB-C/DVB-T.... så meget for fremtids sikring.

Harddisk optageren jeg har er også 9 år gammel, så det er nok samme problem og som du beskriver Igowner.

Så jeg vil i første omgang kigge på yousee's boks med optager. Hvis i kender andre bedre og/eller billigere muligheder, vil jeg naturligvis gerne høre om det.

Mange tak for hjælpen alle sammen og god påske.

Med venlig hilsen,

/Mads
Madsfink skrev:Kære Alle,

Tusinde tak for jeres tilbagemeldinger, det har stor værdi for en som mig der fumler lidt rundt i det her univers.

Med jeres input har jeg været i Fona, hvor jeg i sin tid købte TV'et, hvor de som i beskriver fortæller at det modul der kan sættes i ikke er kompatibelt med DVB-C/DVB-T.... så meget for fremtids sikring.

Harddisk optageren jeg har er også 9 år gammel, så det er nok samme problem og som du beskriver Igowner.

Så jeg vil i første omgang kigge på yousee's boks med optager. Hvis i kender andre bedre og/eller billigere muligheder, vil jeg naturligvis gerne høre om det.

Mange tak for hjælpen alle sammen og god påske.

Med venlig hilsen,

/Mads

Du har allerede fået gode og billigere alternativer fra Harald Nyborg og Elgiganten i indlæggene ovenover.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vi har anmeldt et par af de optagere der er på markedet (LG og Samsung) og her får du jo en Blu-Ray-afspiller med i købet. Det gør du ikke med Yousees boks. Yousee har to modeller, hvor den ene er deres Youbio-boks, som nu også kan vise kabel-TV og den anden er deres dedikerede TV-boks.
Af BrianH
Torben Rasmussen skrev:Vi har anmeldt et par af de optagere der er på markedet (LG og Samsung) og her får du jo en Blu-Ray-afspiller med i købet. Det gør du ikke med Yousees boks. Yousee har to modeller, hvor den ene er deres Youbio-boks, som nu også kan vise kabel-TV og den anden er deres dedikerede TV-boks.
Der er vist efterhånden meget mere på markedet end jeg er klar over...
Jeg bruger selv en Triax-box uden optagemulighed til det B&O jeg fik af dig :-)

Det virker perfekt. Tv'et tænder selv fra stand-by og hopper over på scart, så snart boksen tændes.