Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Jeg aner ikke hvad"U'et" står for, men købte TV'et i går i Bilka for 9.999 kr. og det er virkelig et lækkert TV, både når det gælder 2D og 3D. Vil dog anbefale, at hvis du køber TV'et at du indstiller farverne iht. guiden under Flatpanels test af dens storebror 8000 modellel. Det skulle være identiske paneler. Jeg havde tidliger et ældre LG 42" Plasma, og er virkelig glad for mit valg.
Af HolgerT
Jep, det er også den jeg har fået fat på :)

Nu har jeg forsøgt at tilpasse indstillingerne efter tabellen i 8005 testen, som du anbefaler. Men hvor finder jeg den automatiske lysstyrke? (benænt ECO i tabellen i testen). Jeg vil sikre mig den er ON, da jeg har en meget lys stue i dagtimerne. Lige nu tror jeg den er OFF fordi billedet noget mørkt synes jeg.

Og på 7005 er der en funktion 'Farve' som står på 50 - en synes jeg ikke der findes i tabellen. Skal der røres ved den?
Der er også en funktion som hedder 'Hudfarve' som står på 0 - den er heller ikke i tabellen - skal den røres?

Ellers tror jeg, jeg har fundet de andre :)
Hej

Jeg har leget lidt med farveopsætningen igen, og foretrækker p.t. "standard" udgaven, dog er farverne stadig en smule for rødlige, men det kan man jo skrue ned for. Hvis du ønsker at se lidt 3D, så gå ind under Smart App sektionen og vælg 3D, det kan jeg varmt anbefale :)

De nævnte punkter du nævner findes ikke i guiden for 8000 modellen, så jeg har valgt ikke at pille ved dem, og dermed holde mig til standardinstillingen.

Er du enig at hvis man følger guiden fra denne side, bliver farverne lidt for grålige/kedelige?
Af HolgerT
Nu hvor det er mørkt er det noget lettere at se indstillingernes betydning :)

Jeg tænkte selv netop at farverne var lidt kedelige - så bruger indstillingerne fra 8005 guiden, men har sat 'Farver' op til 60. Det synes jeg umiddelbart er godt, men nu er jeg absolut ikke ekspert på området.

Om dagen bliver jeg nødt til at have en vælge en anden indstilling, hvor lysstyrken er meget højere. Min stue er meget lys med store vinduer (dog ikke direkte sollys på tv'et), så der virker 8005 guiden indstillinger ret mørk.

3D'en er jeg ikke kommet til endnu :)

De yderste 2-5 pixels i kanten hele vejen rundt - fader de også ud? Altså til en mørk/grå farve?

ECO-funktionen fandt jeg for iøvrigt under systemindstillingerne, men synes nu ikke den gør et særligt godt stykke arbejde. Kan ikke se nogen forskel i lysstyrken.
Peterbm skrev:Er du enig at hvis man følger guiden fra denne side, bliver farverne lidt for grålige/kedelige?
Sådan vil det typisk opleves af det utrænede øje, selvom du med de nævnte indstillinger faktisk kommer så tæt på referencen som muligt uden at foretage en egentlig kalibrering.

Så hvis det er dét, du tilstræber, altså et korrekt billede jf. industristanderden, så giv lige indstillingerne et par dage, og se om du ikke (hurtigt) vænner dig til det.
Ok, jeg har stadig beholdt opsætningen under profilen "film" så skal nok give det en chance :) Ærgerligt at man ikke kan lave signe egne "custom" profiler, men at man skal ændre på de pre-installerede profiler.
For resten hvis du vil gøre brug af TV'ets kamera, kan du manuelt indstille kameravinklen på bagsiden af kameraet. Der er et lille hjul du kan dreje på. Dog ved jeg ikke helt hvad jeg skal bruge det til, ihvertfald ikke som navigation af menuerne. Skype kunne være brugbart.

Har leget lidt med stemmekontrollen og det fungerer meget fint. Den kan godt få de danske kommandoer. Det er fx meget nemt at fortælle TV'et hvis det skal tænde eller slukke, skifte indput osv. Det er meget brugervenligt hvad det angår, men også ganske simpelt.

Udover ovenstående har jeg valgt, at slukke for det konstante lys i "Samsung-logoet" på fronten af TV'et. Nu er det kun tændt, hvis fjernsynet er slukket og ikke når jeg ser film/TV. Det tog for meget fokus.
Airfrede skrev:Jeg købte selv dette tv i Bilka igår og er yderst tilfreds.

Men findes der en liste over danske stemmekommandoer ?

Jeg kan ikke få tvet til at tænde via stemmestyring ?
Du skal gå ind under hovedmennuen og vælge menuen "System". Dernæst "Stemme- og kropskontrol". Husk forinden og vælge dansk under menuen "Sprog/language".

Under menenu "Stemme og kropskontrol kan du kalibrere mikrofonen, og vælge hvilket "start-ord" du vil bruge for at tale til TV'et. Enten "Hi TV" eller "Smart TV".

Dvs. for at fortælle en kommando til tv'et siger man:

Hi TV. Tænd TV

eller

Hi TV, sluk TV

osv.

Så snart du siger Hi TV og TV'et er tændt kommer der nogle menuer op, som du kan bruge vedhjælp af din stemme.