Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af lgowner
JesperAndersen skrev:- ja, "nørderne" vil måske gennemskue at/om et top-anmeldt TV ikke performer godt IRL - men når Hr. & fru Danmark skal ud og købe TV, vil et TV hvor der står en "Top-anbefaling" fra et givent test-site på en sticker helt klart betyde at TV'et finder lettere ned i indkøbsvognen....
Husk på at det ikke er os 50-100 nørder herinde, som via vores indkøb skæpper godt i kassen hos producenterne - det er de tusindvis som hver uge handler i Elgiganten og andre steder, og hvor valgene ofte er baseret på "Sælger-snak" og diverse "anbefalinger" og "testvindere" stickeres på skærmene......og her kan et TOPTUNET anmelder-klargjort TV gøre en kæmpe forskel....
kan ikke være mere enig. Nørderne tror verden ikke er størrere og klart deres valg er alles.
men sådan fungerer det ikke og et kvalitets stempel på forsiden gør at familien Danmark vælger denne fremfor en anden i nogle tilfælde, få er dem som spørger og køber noget tredie, og sidst alle dem som bare læser og ikke gør noget med den viden. resten hopper i butikker og glemmer nørd forums om tv.
Brugeravatar
Af edinger
Jovel, Jesper. Men selv hr. og fru Danmark har vel øjne i hovedet. Og forventningerne til en velanmeldt skærm må formodes at være proportionale med prisen – selv hos en lægmand.

I modsat fald ligger din konklusion naturligvis ligefor.
Af JesperAndersen
edinger skrev:Jovel, Jesper. Men selv hr. og fru Danmark har vel øjne i hovedet. Og forventningerne til en velanmeldt skærm må formodes at være proportionale med prisen – selv hos en lægmand.

Jeg VIL rigtig gerne være enig med dig, Edinger.....tror blot, desværre, at du tager helt fejl f.s.v. at tillægge disse egenskaber hos en gennemsnits- forbruger....

Jeg ved at du/jeg/flatpanels-brugere bruger timer/dage/uger/måneder for at finde det helt rigtige TV...Hr & fru Danmark tager en lørdag formiddag ud i "TV-supermarkedet", ser hvilket TV som "over-blænder" de andre TV ( Læs, har MAX kontrast & farve), ser hvilket eet som har flest "Testvinder" labels påklistret...og wupti, ned i indkøbsvognen med det.....og det er DET som Producenterne ved...

...og hjemme i stuen er det jo "testvinderen " de har købt.....der bruges ikke tid på et vurderer TV'et...hvorfor dog det ? det ER jo Testvinderen....
Af Daniel Buje
JesperAndersen skrev:
edinger skrev:Jovel, Jesper. Men selv hr. og fru Danmark har vel øjne i hovedet. Og forventningerne til en velanmeldt skærm må formodes at være proportionale med prisen – selv hos en lægmand.

Jeg VIL rigtig gerne være enig med dig, Edinger.....tror blot, desværre, at du tager helt fejl f.s.v. at tillægge disse egenskaber hos en gennemsnits- forbruger....

Jeg ved at du/jeg/flatpanels-brugere bruger timer/dage/uger/måneder for at finde det helt rigtige TV...Hr & fru Danmark tager en lørdag formiddag ud i "TV-supermarkedet", ser hvilket TV som "over-blænder" de andre TV ( Læs, har MAX kontrast & farve), ser hvilket eet som har flest "Testvinder" labels påklistret...og wupti, ned i indkøbsvognen med det.....og det er DET som Producenterne ved...

...og hjemme i stuen er det jo "testvinderen " de har købt.....der bruges ikke tid på et vurderer TV'et...hvorfor dog det ? det ER jo Testvinderen....
#Nailed-it!
Brugeravatar
Af edinger
Jeg er sikker på, at du har ret et (alt for) langt stykke af vejen, Jesper. Jeg tror nu alligevel fortsat, at der vil være en del, som vil undre sig, når det påståede vidunder ikke holder niveau.

Og jeg håber sandelig da, at de vil reagere med at sende TV'et retur.

En god anmeldelse er dog naturligvis altid at foretrække frem for det modsatte – alt andet lige. Det er jeg naturligvis enig i.
Af JesperAndersen
edinger skrev:Jeg er sikker på, at du har ret et (alt for) langt stykke af vejen, Jesper. Jeg tror nu alligevel fortsat, at der vil være en del, som vil undre sig, når det påståede vidunder ikke holder niveau.

Og jeg håber sandelig da, at de vil reagere med at sende TV'et retur.

En god anmeldelse er dog naturligvis altid at foretrække frem for det modsatte – alt andet lige. Det er jeg naturligvis enig i.
Edinger, det som jeg tror at "vi nørder" skal have for øje m.h.t. Hr & Fru danmarks TV-indkøb, er præmissen de ønsker nyt TV ud fra.....

De skifter ikke TV hvert & hvert andet år,af lyst, som vi gør - de skifter TV "af nød", altså når det gamle ikke kan mere......og så vil ethvert "Testvinder-TV", være lysår bedre end det gamle. Og derfor vil de købe (- i dobbelt betydning :) ) testvinder-udsagnet, for det ER jo bedre end det gamle ( at det så ikke er det bedste på markedet, er jo en ganske anden sag...)

Et gammelt engelsk udtryk kommer til sin rette her; ignorance is bliss
-og ærlig talt, nogen gange ville jeg ønske at jeg havde det/var sådan...tingene ville squ' være noget lettere ;)
Brugeravatar
Af edinger
JesperAndersen skrev:Et gammelt engelsk udtryk kommer til sin rette her; ignorance is bliss
Helt enig.

Det skulle dog undre mig meget, hvis ikke tydelig bleeding også ville genere hr. Jensen fra Rødby Havn.
Af JesperAndersen
edinger skrev:
JesperAndersen skrev:Et gammelt engelsk udtryk kommer til sin rette her; ignorance is bliss
Helt enig.

Det skulle dog undre mig meget, hvis ikke tydelig bleeding også ville genere hr. Jensen fra Rødby Havn.
:) :) :) :) :) :)
Af Mysen
Jeg tror egentlig mest på Jesper i jeres diskussion; altså, de fleste danskere accepterer billedet, hvis billeder er blevet vurderet til at være det bedste i en række af tests. Mange folk indstiller ikke engang deres tv, når de kommer hjem, fordi de ikke ved, at det er en nødvendighed for at opnå et godt resultat. Hvorfor i alverden skulle producenterne dog med vilje indstille billedet for dig med henblik på at gøre det så kunstigt og ringe som muligt?

Nu sammenligner Jesper almindelge kunder med "de 50-100 nørder herinde", men jeg tror faktisk, at der er en langt større skarre af kunder, der har kritiske øjne. De ved bare ikke, at Elgigantens tv-mand ikke er uddannet indenfor teknik og altså kun vejleder ud fra hans subjektive overbevisning. Hvis de til gengæld kom hjem med et skrammel-tv med bleeding, buzz eller andre skavanker, så ville de ikke stille sig tilfredse på trods af det høje prisskilt, bedst-i-test stickeren og sælgerens begejstring. De fleste ville dog acceptere fejlene, ikke mindst fordi et nyt tv-køb næsten altid vil være en opgradering.

Når det er sagt, så tvivler jeg på, at producenter med vilje lægger en omhyggeligt gennemtestet model i kuverten til testsiderne. Det ville ikke give meget mening, hvis de gjorde det, og jeg husker da også et år herinde hvor Sonys HX model blev testet med mere bleeding end EX modellen gjorde. Det er dog kun gætværk, men det er det jo også fra jeres side. ;)

Jeg er meget begejstret over Samsungs forbedringer jf. den linkede test. Ikke mindst er det fedt, at man nu kan slå al støjreduktion fra. Jeg tror dog, som Torben også påpeger, at man lige skal vente på brugernes feedback, inden man kan juble alt for meget over sortniveau og lyshomogenitet. Ikke fordi Samsung har sendt en eksklusiv model afsted, men fordi kvaliteten af billigt masseproduceret plastic altså varierer en del.
Brugeravatar
Af edinger
Mysen skrev:Nu sammenligner Jesper almindelge kunder med "de 50-100 nørder herinde", men jeg tror faktisk, at der er en langt større skarre af kunder, der har kritiske øjne. De ved bare ikke, at Elgigantens tv-mand ikke er uddannet indenfor teknik og altså kun vejleder ud fra hans subjektive overbevisning. Hvis de til gengæld kom hjem med et skrammel-tv med bleeding, buzz eller andre skavanker, så ville de ikke stille sig tilfredse på trods af det høje prisskilt, bedst-i-test stickeren og sælgerens begejstring.
Netop.

Mysen skrev:De fleste ville dog acceptere fejlene, ikke mindst fordi et nyt tv-køb næsten altid vil være en opgradering.
...i det omfang denne type folk overhovedet ville vælge en topmodel ;)

Mysen skrev:Når det er sagt, så tvivler jeg på, at producenter med vilje lægger en omhyggeligt gennemtestet model i kuverten til testsiderne.
Det gør jeg sandelig også (tvivler). Det var blot en tanke.

Mysen skrev:Jeg er meget begejstret over Samsungs forbedringer jf. den linkede test.
Hvilket naturligvis er årsagen til, at jeg lagde den op :)
Af Mysen
edinger skrev:
Mysen skrev:De fleste ville dog acceptere fejlene, ikke mindst fordi et nyt tv-køb næsten altid vil være en opgradering.
...i det omfang denne type folk overhovedet ville vælge en topmodel ;)
Jeg synes ofte, jeg møder folk, der har købt ny top-model uden at gøre en bare en lille indsats for at få noget ud af det. Utroligt mange, der faktisk overhovedet ikke har et begreb om, hvordan et billede skal se ud, vælger alligevel topmodellen, fordi den er smartere at se på, og fordi de tror at den gode billedkvalitet automatisk følger med. Et af de slemmere tilfælde er én, der købte VT30 fordi han "havde hørt" at plasma leverede en bedre billedkvalitet. Han ser dog på trods af det ulovlige biooptagelser, du ved, videofilmede lærreder, på tvets standardindstilling med IFC og alt muligt andet skrammel aktiveret. Han køber en topmodel, fordi han bilder sig ind, at billedkvalitet er vigtig, og alligevel vælger han noget af det ringeste kildemateriale til de absolut ringeste indstillinger.

Det er altså ikke et enestående tilfælde ;)
Brugeravatar
Af edinger
HDTVtest skrev:
Samsung F8000

SUMMARY – One of the biggest reasons for our good feeling about this HDTV is the uniformity. A lot of edge-lit LED LCD TVs have been marred by uneven light distribution across the panel surface, which leads to a very unappealing "dirty screen" effect. This problem was nowhere to be found when viewing actual content on the F8000, and hardly appeared when looked for in flat greyscale test screens. Even the usually difficult 20-30% grey tests didn't give us any great cause for concern: only a very small amount of unevenness could be seen lingering around, but this probably is just an inevitability of managing polarised light over such a large screen surface (...)

CONCLUSION – The Samsung UE55F8000 is a true upgrade over last year's ES8000 series, and is the best LED LCD television that we've ever tested when it comes to picture quality. After a basic setup in the [Movie] mode, it produced excellent overall colour reproduction. Calibration, using the extensive controls provided by Samsung, took the measurable accuracy attributes up to basically perfect levels.

The SPVA LCD panel type, pioneered by Samsung, has long excelled at LCD contrast performance, and its strengths are visible here. As an LCD-based display, the F8000 is still best seen in a bright room (the ability of Ultra Clear Panel to reject ambient light is another strong point which makes it especially suitable for use in such an environment). For a darker home cinema environment, the UE55F8000's black depth is very good by LED LCD standards, but its best attempt at deep blacks still aren't quite on the level of the CCFL-backlit LCD TVs that Samsung was producing back before they lost their "cool", and naturally are still in a different category to Plasma televisions. Let's not mince our words: for unparallelled picture quality, plasma is still in the top spot, although let's not pretend that either display technology is perfect.

None of that changes our opinion that the UE-55F8000 is the best LED-driven LCD TV we've seen thus far as far as image quality is concerned, now that the company has improved the screen uniformity, greyscale linearity, and last but absolutely not least, has done away with the undefeatable noise reduction which previously smeared textures and fine details in high quality HD movies. (On a more personal note, the acid test, as always, is to run some of your own work on screen. Looking through a film-to-video transfer I supervised, I was delighted with how the Samsung UE55F8000 was faithfully reproducing it, allowing its high quality panel to carry the presentation without introducing superfluous alterations).

Not only this, but the Smart TV features are enhanced by the Quad Core processor. We're used to snappy responsiveness from smartphones and computers, so we find that sluggish Smart TV systems end up being ignored by our readers in the long run. That's not a problem here – the speed gifted to the Smart TV platform by the Quad Core processor makes it much more appealing. On top of its speed, we especially appreciate Samsung's method of controlling an external set-top box by means of a packaged infrared blaster, which ties all your channels – no matter how they come into your home – together in one slick interface.

We're now left with a product which we feel couldn't really be much better than its components allow. Judged as a home cinema display, there is almost nothing we can think of that Samsung's engineers could do to build a better HDTV out of these components, than they have. This is LED LCD technology as good as we've ever seen it, and we can't ask for much more than that (okay, we'd still like to see black level reach the depth of Samsung's older CCFL backlit LCDs, as well as lower input lag). Now we're left wondering how much of this goodness is going to filter down to more affordable Samsung LED TVs – and also about what we can look forward to on the Korean manufacturer's upcoming F8500 plasma…

Read full review

Billede
Af J.H.
Endnu en test med stor ros.
Man fristes til at formode at der så ihvertfald er to eksemplarer de har samlet godt på fabrikken :D