Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Nepper
Håber nogle kan hjælpe her.. Har nok det man vil kalde et simpelt spørgsmål: Hvordan får jeg tv lyd ud på mit surround system højtalere?

Mit tv er et: LG LED TV 42LV4500

Mit surround system er et: LG 3D Home Cinema HX806SH

Har prøvet at forbinde med Hdmi kabel, men det giver ikke noget. Heller ikke selvom jeg bruger simplink funktionen.
Af KLM
Vil gerne lige koble mig med på denne tråd, da jeg har et lignende problem.

Har lige fået et LG LM669T og kan simpelthen ikke finde ud at få lyden ud igennem min gamle NAD receiver. På mit gamle Sony kørte jeg blot lyden igennem audio jack stik. Det virker ikke på LG´en, har også prøvet at bruge Optisk udgang men uden held.

Syntes jeg har været forbi alle indstillinger på fjernsynet og kan ikke finde tråden i dette ??

Vil meget gerne høre fra nogle af Jer med LG tv som har tilsluttet eksterne højtalere ?

/en desperat.
Af Abildgren
Hejsa
Jeg har mit LG lm660T forbundet til mit surround anlæg.
Det er et Denon AVR 1603.
Det har ikke HDMI, derfor bruger jeg den optiske udgang i tv'et.
På tvet:
Under menuen lyd, lydinstilling, står arc= slukket. Lydudgang = Bitstream.
På anlægget:
På mit Denon anlæg skulle jeg angive hvad den optiske indgang svarede til på de almindelige indgang f.eks. TV. Det gør man i Denons opsætningsmenu.
På mit TV stod disse indstillinger sådan. Skulle kun ændre på anlæg.

DVS hvis du bruger HDMI kabel, skal du bruge HDMI 1 udgang. Der står (arc) ud for denne udgang. I lydmenuen skal du tænde for arc og så burde det være voila.

Håber det hjælper

Mvh Thomas
Af KLM
På mit TV har jeg prøvet samme settings som du nævner, så det kunne tyde på en setting på min optical input port på NAD´en.

NAD´en er en ældre sag og OSD virker kun med svhs, så det er lidt et problem efterhånd :-/

Tak for input, jeg vil forfølge den ...
Af KLM
fantastisk 8) ... så fik jeg sku hul igennem.

Thomas, dit svar hjalp mig på vej. Det var en setting på Digital Input porten på min NAD L70 som skulle ændres fra coax til optical.

Mit helt store problem her var at min L70´er som er ca. 7-8 år gammel kun har OSD via S-Video til monitor, og jeg skulle bruge OSD for at kunne ændre i opsætningen. Ja og det er jo ikke just det mest benyttede på dagens TV.

Men datterens gamle tv havde en S-Video port, så flytte flytte rundt, tilslutte L70 til gammel TV og prøve at huske hvordan det nu var det fungerede :) ... stor var lettelsen da der langt om længe flød lyd ud igennem mine minipods :)

@Nepper
Prøv at tjekke settings på dit surround system, måske er det også der at løsningen ligger for dig ?
Af Nepper
Jeg har bestilt et optisk audio kabel. Det er den eneste port på tv'et som er en "OUT" port. Restene af ind og udgangene er kun "IN" porte. Derfor går jeg fra det er den eneste mulighed.... Mærkeligt tv....
Af Henrik S
Hej Nepper

Det kan være, at dit HDMI kabel ikke er nyt nok.
Det skal være HDMI 1.4.

Er det dét, burde du kunne vælge din surroundafspiller til at afspille lyd fra TV'et.(Simplink)

Men husk, det skal både være sat på den rette HDMI indgang på TV'et (HDMI1/ARC), og på den rette indgang på surround forstærkeren (HDMI Out).

Sidst, men ikke mindst, skal du slå ARC til på dit TV.
det er af en eller anden grund slået fra som default.

Jeg havde også lidt bøvl til at starte med, men har det til at virke nu.

Jeg bruger dog mest optisk ind, fordi jeg syntes der var problemer med forsinkelse i lyden, når jeg brugte ARC.

Det skal siges, at jeg kører med LG 42PM470T og HX906SBN, men jeg gætter på, at opsætningen er nogenlunde den samme på dit udstyr.

Venlig hilsen
Henrik
Af Nepper
Hej Henrik S.

Tak for dit svar for noget tid siden.

Jeg fik det til at virke med det optiske, MEN desværre er min optiske indgang gået i stykker. Det skete da jeg skulle sætte kablet i på et tidspunkt og trykke for hårdt!

Jeg vil derfor spørge om du kan uddybe hvordan du får det til at virke med HDMI.

Hvor slår du ARC til?

Og hvordan kan det virke når tv´et så vidt jeg kan se på bagsiden, kun har HDMI indgange og ikke udgange?

Og hvilken kanal skal mit surround system på? Jeg har kun følgende muligheder når jeg vælger på INPUT på remoten:

AUX
Portable
Optical
FM
HOME

Håber virkelig du kan hjælpe, da jeg ellers overvejer at købe helt nyt system.

På forhånd mange tak :)
Af Henrik S
Det er er din afspiller hvor HDMI kablet skal på Out.
På TV'et skal det i den indgang der er mærket med ARC.

I min TV manual står der:
HOME > Settings > SOUND > Sound Setting > ARC Mode
for at slå det til.

I BD afspiller manualen står der:
You must connect with the (TV) HDMI IN that supports the ARC function using the HDMI OUT on this player.

HDMI kablet skal være High Speed.
(Type A, High Speed HDMI™ cable with Ethernet).

Mht. tidsforsinkelse i lyden må du fifle lidt med indstilling på TV eller afspiller for at få det rigtigt.

Håber det hjælper.
Af Andersss
Jeg ville ikke sætte mine penge på at det tv har ARC. Det er fra 2011 og uden 3D. Husk at ARC blev introduceret med 3D og bruges med HDMI 1.4, hvilket det tv ikke har.
Hvis optisk er i stykker, så har du vel kun analog at bruge.
Af Nepper
Andersss skrev:Jeg ville ikke sætte mine penge på at det tv har ARC. Det er fra 2011 og uden 3D. Husk at ARC blev introduceret med 3D og bruges med HDMI 1.4, hvilket det tv ikke har.
Hvis optisk er i stykker, så har du vel kun analog at bruge.
Jeg tror desværre du har ret ja. Der er kun headphones stikket tilbage.. Det er sgu godt nok utroligt man laver et tv så det kun kan bruges med headphones hvis ikke man vil bruge optisk / ikke kan :((
HDMI/DVI er der jo sådan set og hvis det er nyere tv er ARC indeholdt i HDMI - DVI kræver stadig særskilt lydoverførsel begge veje, så det ville ikke løse problemet ;;)
COAX er et digitalt stik, på lige fod med optisk digital, så det er der sådan set også !
"Det røde og hvide stik" er analog lyd og det har man via hovedtelefon udgangen i forstærket udgave, så du kan bruge hovedtelefon stikket istedet, med lidt go vilje :) Forstærkeren gir dog lidt ekstra støj, i forhold til hvis det var en ren linie udgang ! Tv følger rimeligt godt med udviklingen, hva eksterne produkter angår, så hvis man har produkter af nogenlunde samme årgang, skulle der ikke være de store problemer med manglende tilslutninger :)