Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af heimer73
Hej

Jeg er på udkig efter et nyt tv 50+ tommer.

Jeg troede jeg bare at det skulle være et LED tv, og det var så det. Så begyndte jeg at lede lidt rundt efter info, og så blev jeg forvirret :)

Hvis man 100% går op i billedkvalitet, og er helt ligeglad med ting som strømforbrug, og om der skal ses tv om dagen, eller om aftenen.

Hvor får man så det bedste billede?? Er det på en plasmaskærm, eller en LED skærm.

Jeg er nemlig blevet godt og grundig forvirret efter at have læst en masse indlæg rundt omkring.
Af bullerfnis
Først ville jeg kigge på hvor det skulle stå henne, jeg har plasma og syntes billedet er bedre end hvad jeg har set på diverse LED skærme..

MEN når der er sol ind på skærmen er det ubrugeligt sådan set :)

Så hvis dit TV kommer til at stå så eftermiddags solen rammer skærmen, ville jeg gå efter en led (de er generelt bedre i sollys)

Men, hvis du kigger på ren billede kvalitet (især til prisen) så får du mest i plasma, i de helt dyrere modeller ved jeg ikke, syntes de dyrere LED modeller har et rigtig flot billede også.. Der kan jeg desværre ikke hjælpe dig, men prøv at tage ud og se på et Panasonic ST50 (en billig plasma model med rigtig godt billede) der kan du ikke finde en LED der kan matche OVERHOVEDET.. :)

Så skriv lige hvad du har tænkt dig at bruge :)
Af kronholm
Bør dog nævnes, at hvis du har ører, så er det ikke sikkert du bliver glad for st50. :) nogle af dem lyder som om man har en bisværm i stuen.
Af lennon
De bedste plasma performer ubetinget et bedre billede end de bedste LCD/LED . Undtagelserne er B&O samt nogle få andre svine dyre LCD mærker.
Men plasma er ikke nødvendigvis det rigtige valg for alle . Specielt Panasonics nyere line-up har været meget sårbare mht retention ,. Og flere lider af mere eller mindre hørbar buzz . Samtidig er en dunkel stuebelysning et must for at få det optimale billede.

LCD/LED har nogle andre problemer , specielt med ujævn baggrundsbelysning - clouding . Samtidig finder mange filmentusiaster billedet lidt for sterilt - overskarpt .
Af heimer73
Mange tak for input :)

Fjernsynet skal jo også bruges om dagen. Godt nok er der persienner men der er jo stadig ret lyst i rummet.

@Lennon når du siger buzz er det så fra en blæser? eller er det fra et ikke optimale højtalere.

Hvis det er højtalere gør det ikke så meget for lyden kommer til at køre gennem et anlæg.

Jeg må nok i tænkeboks.
Af lennon
Der er typisk tale om plasmabuzz - en højfrekvent lyd fra selve skærmen, som er værst når skærmen skal vise et næsten hvidt billede . Det er meget forskelligt, både hvordan man selv er disponet for at kunne høre det, og ligeledes fra panel til panel . Det kan også være blæsere, hvilket jeg dog fornemmer er sjældent efterhånden .
Jeg er selv på det tredje plasma, og har aldrig haft problemet. .
Af bullerfnis
Jeg har et panasonic VT20, 2010 model(?) og jeg kan høre buzzing når der er hvidt på skærmen, eller jeg rykker tæt på, men intet som genere hvis man har lyd på, som man jo normaltvis har :)

Har aldrig oplevet det er så højt man kan høre det under film /tvkigning, skal dog ikke sige om andre TV'er har det problem, men køb det da i en butik, prøv det af derinde (sig du vil høre det i aktion, for det er forskelligt fra panel til panel, så du kan være heldig, eller uheldig selvom det er samme model :)

Hvis du har persienner, så ville jeg altså kigge meget efter plasma tv, der er ikke noget værre end clouding på LED modellerne, det ligner bare lort, prøv at google det..

Og igen, skriv lige hvad du har af budget ! :) Så er det jo nemmere at give lidt vejledning og foreslag :)
Af heimer73
@Bullerfnis

Jeg skifter ikke TV så ofte, så hellere bruge lidt ekstra på det, og få noget rigtigt godt.

15.000-18.000 kr deromkring ligger min grænse.
Af bullerfnis
Well..

Så kan du jo snildt få et rigtig godt LED tv, kender dog ikke så meget til LED, da jeg mest er til plasma :)

Men Samsungs es8005 model, mener jeg den hedder har et rigtig godt billede, samt samsung nok er dem med bedste Smart løsning.

Dog ville jeg se om jeg kunne finde et lækkert Philips tv (ambilight) da det giver en RIGTIG fed effekt, prøv at tjekke ambilight ud på youtube, hvis du ikke kender til det.
Af lennon
Vær varsom med at anbefale ambilight . Billedentusiaster vender ubetinget tommelen nedad for den måde som Philips hidtil har anvendt det . Skal ambilight være fremmende for oplevelsen kræver det en konstant belysning med den rigtige farvetemperatur . Philips skiftende tivolilys er faktisk direkte destruktiv for korrekt billedgengivelse .
Med et budget på 15-18k ville jeg -pga den snarlige lancering - læse nogle test på de kommende 2013 modeller . Første seriøse test på Panasonics midrange LED er offentliggjort på HDTVtest.co.uk, - og det ser ikke just ud som om at den bider de bedste plasma i haserne . .
Af heimer73
Mange tak @Lennon og @bullerfnis jeg hopper lige over og kigger på de anmeldelser.

Hvis 2013 modellerne er tæt på kan det jo nok bedst betale sig at vente.
Det står der sikkert også noget om i anmeldelserne :)
Af mundt
Hejsa..

Jeg er gået fra Samsung 7705 plasma til es8005 led og jeg er på ingen måde utilfreds.. tværtimod!
Ingen buzz eller linebleed som ofte er på plasma og et sindssygt flot hd billede! Sort niveauet har imponeret mig meget!

Det er en no-brainer imho :)