Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af erj
Hej.

Jeg er på udkig efter et billigt plasma 55-60"

Har stået og kigget på
http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... s60e535a3w

til 8000.

Jeg synes billedet hakker ved panorering, både ved deres demo (noget discovery via komponent) ift. de andre skærme de har opstillet, og med en BD (hdmi) jeg fik dem til at sætte til.

Er der nogen der har et godt råd til hvilke af de billige plasmaer i 55-60" der har den bedste billedkvalitet ? Vil helst være kørende for under 10k.
Er det evt. værd at vente til LG kommer på bud igen, feks. deres 250-serie ?

Smart-tv og lyd er ligegyldigt.

Mvh Erik
Af moppy
Hej. Jeg har lige købt det omtalte Samsung PS64E535 hos Proshop til kun 6999,- men har ikke fået det monteret endnu. Jeg skal gerne melde tilbage omkring kvaliteten senere, men jeg havde faktisk samme oplevelse med lidt hakken ved panorering under sammenligningen i El-Giganten. Jeg skal dog "kun" bruge det til lidt almimdelig tv-kigning i soveværelset, så jeg regner ikke med at det bliver et problem.
Af erj
Det vil være fedt hvis du ville skrive et par ord om kassen når du får den op at køre :-)
Af moppy
Det skal jeg gøre når skærmen er testet og afprøvet i daglig brug. Ser lige nu fodbold på Kanal 5 HD via Stofa Smart TV-boks og det ser rigtig lovende ud :-) Jeg vender tilbage........ :)
Af moppy
Nu har skærmen kæmpet sig igennem nattens udfordringer :( og jeg er temmelig tilfreds med resultatet. Og så har jeg ikke engang begyndt at kalibrere den endnu 8) Til prisen synes jeg at den er et fund. MEEEEN !

Du skal først gøre op med dig selv hvad du leder efter. Jagter du den perfekte og ultimative billedkvalitet er dette IKKE skærmen for dig. Jeg skulle bruge en stor skærm til soveværelset og her virker den rigtig godt.

Fodrer du skærmen med HD-kildemateriale forærer den dig et rigtig flot billede. SD-materiale bliver vist for hvad det er i 60" - crap, men generelt er jeg positiv overrasket i forhold til udstillingen i El-Giganten. Der ER en snert af hakken ved hurtig panorering men ikke i den grad som det blev udstillet. Under fodbolden i går på Kanal 5 HD bemærkede man det kun når kameraet strøg fra den ene ende til den anden.
Og fornemmelsen glemte man hurtigt når spillerne tonede krystalklart frem igen ved nærbilleder og sikke nogen farver :)

Du kan sagtens finde skarpere billede på de fleste mindre LED-skærme som jo er hjulpet af den mindre størrelse og højere pixel-intensistet og helt sikkert også på de store men også meget dyrere i samme størrelse. Sammenlignet direkte med eks. Samsungs 8005 serie LED er der en stor forskel i skarpheden men jeg mener personligt at plasmaen leverer et mere naturligt billede. Sammenlign billedet på skærmen med hvad du ser i den virkelige verden og du ved hvad jeg mener.

Til prisen er der ganske få alternativer så valget burde være ret nemt. Har du specifikke spørgmål til skærmen må du gerne skrive igen :-)
Af moppy
Kan lige tilføje at Samsung har lanceret en firmware opdatering til skærmen den 29/1-2013. Om den har nogen effekt vil jeg teste i weekenden. Fik "tippet" fra Samsung efter at have nævnt problemet med billedekvaliteten ved hurtig panorering men det lød nu mere som et standard problemløsersvar: lav en opdatering eller gendan fabriksindstillinger, men når de skriver følgende på hjemmesiden: "Med udnyttelse af det nyeste inden for Subfield Motion-teknologi opdaterer Samsung Plasma-tv et enkelt billede op til 600 gange i sekundet. Resultatet er mere jævne billeder med en hidtil uset billedkvalitet, uanset hvor hurtigt billederne bevæger sig.", så skal de jo have lov at forklare sig :-)
Af erj
Har stadig ikke fået handlet.....hjalp fw opdateringen på hakkeriet? Synes også det er paradoksalt at billedet hakker, nå deres markedsføringsgas siger det stik modsatte :-) kører kassen ellers stadig fint ?
Af moppy
Hej. Opdateringen har hjulpet lidt, men billedet hakker stadigvæk. Det forstærkes af billedmateriale med lav opløsning, så jeg tror simpelthen at det er processorkraften til billedbehandlingen som halter i denne model. Giv den et godt HD signal og problemerne er minimale. Jeg er rimelig godt tilfreds med skærmen og til prisen er det super. Når man ser fodbold og ishockey med store ensfarvede områder kniber det dog med at lave jævne billeder. Der opstår skygger ved panorering. Det fænomen oplever du dog også på flere andre plasmaskærme.
Brugeravatar
Af edinger
erj skrev:Jeg er på udkig efter et billigt plasma 55-60". Er der nogen der har et godt råd til hvilke af de billige plasmaer i 55-60" der har den bedste billedkvalitet ? Vil helst være kørende for under 10K.

Samsung PS60E6505 ligger godtnok en smule over dit budget. Du bli'r til gengæld belønnet med ret så fremragende billedkvalitet, jf. nedenfor.

HDTVtest skrev:
Our TV Of The Year 2012

And so the time has come for the review team here at HDTVTest to pick the best TV of 2012. Although there are a number of more than respectable flat-screen HDTVs available to buy on the market depending on your preference and needs, we whittled our shortlist down to a few models, with our emphasis placed firmly on picture quality.

Armed with some of the deepest blacks found on current consumer-grade flat-panel TVs, Panasonic’s plasmas are naturally in contention. Unfortunately the Panasonic VT50 and GT50 series suffer from capped light output as well as elevated black level in their most calibration-friendly [Professional] modes (at least in the UK and Europe), leaving the ST50 as the main candidate to fly the Japanese brand’s flag.

The only realistic challengers to the Panasonic PDPs are Samsung plasma televisions, specifically those sized 60 inches and above (the smaller 51-inch models exhibit lighter blacks and more image retention). Between the flagship Samsung E8000 and the midrange E6500 series, again it’s the step-down model that holds the upper hand as far as image quality is concerned: the E8000 is afflicted with undefeatable noise reduction in non-Game modes; whereas the Samsung E6500 isn’t.

It’s down to a straight duel between the Panasonic ST50 (any size) and the Samsung PS60E6500 then. The Panasonic shades it in terms of black-level performance and colour accuracy, while the Samsung is more capable when it comes to 3D resolution, standard-definition processing and bright-room performance (the E6500′s anti-reflective coating is more effective at rejecting ambient light than the ST50′s). The Samsung 60E6500 is also better at resisting image retention and reproducing full 4:4:4 chroma resolution, which – when combined with the nearly non-existent input lag and high-quality motion – makes it the best HDTV for video gaming we’ve ever reviewed, period.

The Samsung PDP is not without its shortcomings though: when you take into consideration the intermittent brightness pops and 3D frame skipping, its superiority over the Panasonic ST50 is again not so clear-cut – at this stage we’re really talking about splitting hairs between two superb plasmas that offer exceptional value for money. Ultimately, the Samsung’s versatility for different needs and conditions (gaming, SD, daytime viewing, etc.) was the clincher, prompting us to crown the PS60E6500 as our 2012 TV Of The Year.

Billede

Samsung E6500 (UK) / Samsung E6505 (DK)

Our chief reviewer David Mackenzie explained:

“It’s true that Panasonic’s 2012 plasma displays have the Samsung beat in terms of the deepest black level possible (the TX-P65VT50 in [THX Cinema] mode comes in at an incredibly inky 0.005 cd/m2), and also that the Samsung E6500 tops out at 60 rather than 65 inches. Moreover, the Panasonic GT50 and VT50′s performance can be improved further with no contrast trade-offs by using an external video processor like the Lumagen Mini-3D.

"But as a standalone set, no other HDTV we’ve tested in 2012 delivers better all-round picture quality than the 60″ version of Samsung’s E6500 series, the PS60E6500. It is outstanding value for money, and can produce high-contrast, accurate, lucid pictures with near-perfect screen uniformity and lack of image retention issues."