Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af flymo44
Skal som sagt i anden tråd købe nyt tv + sorround, det skal hovedsageligt bruges til tv 80%, og film 20%.
Jeg er mest til samsung, syntes de nye m8 / r8 modeller er fede, men de kan kun fås i 1080p, og jeg har hørt at til alm. tv er 720p bedst og at man ikke kan se forskel på 720p og 1080p med mindre man kører 70" eller sidder på 0,5 mtr afstand.

Kan man vælge mellem de forskellige opløsninger eller hvad?
Jeg har hørt at på pioneer kan man vælge mellem 576, 720 og 1080p?

af sorround har jeg valgt samsungs ht-qx100, den får god omtale på avnytt til almindelig brug, og hvis begge er samsung kan det køre på en fjernbetjening.

mvh
Flemming.
Af NeXuSDK
At M8 modellerne er 1080p (R8 er ikke) betyder kun, at 1080p er maks opløsning. Du kan naturligvis køre i den lavere, 720p opløsning...

Men 1080p er altid, ALTID bedre. Spørgsmålet er mere om det er nødvendigt.
Af flymo44
jeg har efterhånden været på en del sider, og de skriver næsten alle at 1080p er for høj en opløsning da alm tv, dr1, tv2 osv sender i 576.
dette skulle eftersigende betyde at fjernsynet selv skal udfylde linjerne og fra 576 til 1080 er det hver anden, og dette skulle give et uskarpt billede.

der er mange som skriver at 100Hz motoren i samsung er noget hø, og at den ødelægger mere end den gavner. Er der nogen som vil uddybe dette?
Af NeXuSDK
Flymo, det giver slet ingen mening det du siger der...

Du har måske en PC skærm, som maks. kan vise 1280x1024. Derfor gør det ikke 800x600 ringere.

Husk på, at skærmens størrelse jo er uændret, men på denne skærm er da mange flere pixels. Man bruger du et mindre billede end 1920x1080 (som TV jo er), så kan den jo groft sagt bare slå pixels sammen til større pixels (som jo er hvad der er på et SD TV af samme størrelse) og derved fremvise samme billede.
Af flymo44
jeg ved ikke andet end det jeg har læst på andre sites, jeg er blot ude efter det bedste køb for pengene, her skal med at dvdafspilleren skal kunne hænges op på væggen, totalbudget ca 20K.

men jeg må indrømme at jo mere man læser jo mere forvirret blir man.

mvh
Flemming
Af flymo44
har desuden læst at det er når den slår pixels sammen at billedet blir dårligt.

hvad med den 100Hz motor?????????

mvh
Flemming
Af NeXuSDK
Det med 100 Hz skal du ikke tage dig så meget af, det har ikke den store betydning i LCD fjernsyn...

Men du kan roligt købe et 1080p fjernsyn selvom det skal bruges til almindeligt TV. Du bør derimod mere tænke over, om du har behov for 1080p (det er dyrere end 720p) og hvilken størrelse fjernsyn du skal bruge...