Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Ved ikke om der findes en lignende tråd, men nu laver jeg denne(min tråd)

Så kan alle der måtte have spørgsmål ang. VX922-skærmens menuer og dens indstillinger mm. bruge denne tråd.

Så vil jeg da starte med et - har lige købt den og det er min første LCD(flad)-skærm, så jeg er en absolut "grøn" førstegangs-ejer og det vælter op med spørgsmål - nogle finder jeg svar på i vejledningen, mens andre er ubesvarede(sikkert overset i vejledningen) og stilles derfor her:

Auto Image Adjust...

Jeg prøver og prøver, men kan bare ikke trykke på den/aktivere den - jeg kan simpelthen ikke få "baren" trykket op på den, så jeg kan aktivere den??
Når jeg trykker på 1-tallet, starter den op med baren på menuen lige under.
Jeg kan trykke "baren" op på alle de andre menuer(og aktivere dem), men ikke AUTO.. - "baren" springer den simpelthen bare over og hopper ned i bunden, som om menuen Auto slet ikke eksisterede?

Hvad gør jeg galt?
Senest rettet af abelbendel 16 apr 2007, 19:59, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Du gør intet galt. Auto adjustment er en indstilling der kun er aktiv, hvis du kører med den analoge forbindelse. Dens funktion er at rette billedet hvis det f.eks. går en smule mere ud i højre end i i venstre.

Når du kører digital, skal funktionen ikke være aktiv, for det sker helt automatisk i og med at det er en digital forbindelse.
Af abelbendel
Nu har jeg så denne XP-grønne farve i top/bundlinien af mine vinduer og i starten var den MEGET lys, så jeg stillede den lidt ned i brigthness.
Efter jeg havde været væk et stykke tid og så kom tilbage havde den ændret nogle nuancer og nu så meget, at jeg ku skrue lidt op igen.

Indrømmer det blankt.. jeg er helt grøn ;) ...men det virker som om, der er noget der hedder "Burn In" på en lcd-skærm, for jeg syns i starten den var meget mat i farverne og det er nu allerede meget bedre - mere klare/sprøde!?!

Angående den rette indtilling på skærmen.. hvad skal jeg vælge?? ..vælger den oxo selv den rigtige størrelse eller hvordan fungere det??
Jeg ville gerne høre om der fandtes et link til en side, hvor man kunne se de bedste indstillinger/størrelse/opløsninger til div. skærme ..mit skrivebord er tydeligt blevet strukket i højden! :)
Hørte der var tale om 4:5 og kan oxo fornemme at billedet er en anelse højere end på min gamle CTR-skærm med 3:4(slå mig ikke ihjel hvis jeg sammenblander begreberne her)
Af abelbendel
ok.. lægger lige mærke til, at den grønne farve på bjælken i toppen af skærmen, er meget mørkere end den grønne farve i bunden af skærmen.
Det blir helt tydeligt, når jeg scroller og den grønne bar ude i siden først er mørk når den er i toppen af skærmen, men blir lysere og lysere jo tættere den kommer mod bunden af skærmen.

Kan det virkelig være rigtigt at der er så stor forskel og er det noget der vil forsvinde/blive ensartet med tiden??
Af abelbendel
Nu har jeg i 2 spil oplevet, at der popper en Skærmbesked op(kan se det er skærmen, da den er umiskendelig - har ikke noget installeret, der ser sådan ud i popop)

Det er når jeg har startet et spil og evt. "forfilm" til spillet køre..
Så kommer denne besked frem på skærmen(uden at stoppe eller forstyrre selve film-sekvensen ..og forsvinder selv igen) - Lyder noget i retning af:
For better/ "more correct".. Picture-solution osv. - use 1200x1024 ...

Det er vist oxo den jeg normalt bruger, men jeg mistænker maskinen/spillet for, at ændre indstillingerne når spillet starter og at skærmen så(på en eller anden måde), reagere på denne ændring??

Nu er jeg jo helt ny med fladskærm, så jeg kan ikke lige gennemskue hvilke beskeder der er forårsaget af hvad, så hvis i genkender den besked, ville det være rart med noget oplysning på området!
Af Tonnet
abelbendel skrev:Nu har jeg i 2 spil oplevet, at der popper en Skærmbesked op(kan se det er skærmen, da den er umiskendelig - har ikke noget installeret, der ser sådan ud i popop)

Det er når jeg har startet et spil og evt. "forfilm" til spillet køre..
Så kommer denne besked frem på skærmen(uden at stoppe eller forstyrre selve film-sekvensen ..og forsvinder selv igen) - Lyder noget i retning af:
For better/ "more correct".. Picture-solution osv. - use 1200x1024 ...

Det er vist oxo den jeg normalt bruger, men jeg mistænker maskinen/spillet for, at ændre indstillingerne når spillet starter og at skærmen så(på en eller anden måde), reagere på denne ændring??

Nu er jeg jo helt ny med fladskærm, så jeg kan ikke lige gennemskue hvilke beskeder der er forårsaget af hvad, så hvis i genkender den besked, ville det være rart med noget oplysning på området!
Ja du bør så vidt muligt benytte skærmens native resolution: 1280x1024 - også i spil. Men hvis du er træt af at få den besked, så kan den slåes fra i "Setup menu" - "Resolution notice"
Af abelbendel
Det er ikke fordi jeg er træt af beskeden, men mere fordi jeg prøver at forstå hvad der ligger til baggrund for beskeden - Især, når jeg nu mener at jeg både i Kontrolpanelet, ATi ControlCenter og i alle de spil jeg spiller, bevidst vælger 1280x1024 ..og så alligevel får denne besked op.

Ja.. så undre det mig en hel del og jeg vil selvfølgeligt gerne have styr på sådan noget!