Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej Flatpanels

Står i en situation hvor jeg skal have nyt TV, da mit gamle billedrør(STENALDER)tv er gået ud :).

Har 7000.- og har derfor kigget meget på:
TX-P50ST50Y som er på tilbud til 6999.-
http://www.fona.dk/elektronik/elektroni ... 0600041280

Men har en række spørgsmål jeg godt kunne tænke mig at få besvaret, da jeg ikke har ejet et plasma før og derfor ikke rigtig ved noget om den i praksis ud over det jeg har kunne finde på forskellige forums og anmeldelser.

Alt taler jo godt for plasma skærmene fra panasonic, med deres billedkvalitet og sortnivaeu.

Men hvad jeg er bekymret for kommer her:

Burn-in - Er det noget man skal være bange for, eller er det ved at være myte med de nye modeller, for har nemlig tænkt mig at tilslutte TV´et til pc og se streaming og film derfra, og har læst at det kan være et problem, men vil gerne lig hører jeres mening.

IR - Er det en irritationsfaktor i så høj grad at, det kan have en afgørende effekt på beslutningen om at skulle Købe et PLASMA fremfor LED, især fordi det er tiltænkt til at jeg sætter min pc til det.

LYST rum - Har et forholdsvist lyst værelse, men er det stadig gældende at plasma passer bedst til mørke rum og LED til lyse. I så fald hvor meget har det at sige? altså er det helt umuligt at se ordentlig tv fra plasma om dagen?.

Buzzing - Er det for irriterende eller er det noget man ikke rigtig ligger mærke til ?

Kunne meget godt tænke mig at jer der har erfaringer med dette tv eller andre nyere Panasonic Plasma, kunne lige bruge 5 min på at hjælpe :)

På forhånd mange tak for hjælpen.
Vh. Caspar Madsen

P.S. Hvis det er LED i synes fremfor, må i meget gerne sige hvorfor og evt. komme med et modsvar på TX-P50ST50Y til en fornuftig pris.
Af PeterD
Gode spørgsmål Casper.

Desværre er det sådan at fronterne kan være trukket meget op.

Plasma folket mener plasma er bedst og LED folket mener LED er bedst, og uanset hvor meget man "forhandler" vil enhver sige det de har valgt er bedst....

Mht. buzzing er det desværre forskelligt fra skærm til skærm...Mit har ALDRIG buzzet. Kan kun høre en svag summen når jeg "muter" tvet og lægger øret 3 cm fra bagsiden af skærmen...Når lyden står på 2 eller 3, kan jeg intet høre. Slet ikke når jeg sidder 2,7-3 meter væk fra en 42"....men du kan finde mange eksempler herinde på at folk bilver skøre i hovedet af at høre på det...og så køber de vel en LED skærm.

Hvis ikke lyset DIREKTE rammer skærmen, eller du får skarp sollys direkte ind forfra i ansigtet, bør det ikke været et større problem med en plasmaskærm...

De fleste sætter dog persienner op eller trækker gardinerne for, hvis de vil se film på en plasmaskærm en sommerdag, hvor lyset ellers ville brage ind af vinduerne..

Nu har jeg ikke erfaring med streaming, men Panasonic Plasmamodeller er vidst "rimelig hårdføre ift. andre plasmamærker" mht. burnin. Ved godt at nogle måske vil påstå noget andet, men bruger du bare skærmen fornuftigt. Ikke lade den stå med stillbillede på 3 timer af gangen, bør det ikke være et problem..

Men igen...Herinde taler de fleste om sortniveau og billedekvalitet og knap så meget om at bruge skærmen til pc arbejde../streaming..

Jeg har selv en 3 år gammel Panasonic. Der har ikke været nogle problemer, men måske er jeg bare heldig?

Et god råd: Behandl skærmen som din kæreste, så kan det ikke gå helt galt.. :)

Det er svært at komme uden om Fona med den pris....(Måske er der allerede udsolgt?)

Nogle gange har Komplett.dk også tilbud på skærme og også ST50, så dem kan du også holde øje med..

Skulle du vælge Panasonic er du SIKKER på at få svar på "whatsoever" (Kalibrering/indstilling af tuner/gode billedeindstillinger/problemer etc.) herinde, da de fleste herinde kender til deres skærme...Skulle jeg mene.. ;)

Men måske andre har bedre idéer?

Hvorfor tænker jeg Sony...? Hmm. Kan ikke lige komme på modelnummeret....

PS. Du overlever nok et par dage uden tv, hvis det skulle være. Der vises alligevel så lort i fjernsyntet.... 8)
Af zappedronningen
Jeg havde store IR problemer med mit VT50. På kanaler som eurosport, kanal 4, 5, 6, 8, 9 samt ttv kom der IR efter få minutter. 2*45 minutter om ugen (2-3% af den samlede tid) på kanal 5 lavede en permanent mørk skygge efter 5 tallet, der kunne ses på lys baggrund. Og når man så også har et 6 tal, et DR og Eurosport logo begynder det at fylde en del deroppe i hjørnet, selvom det kun kan ses på lys baggrund. DRs kanaler havde jeg også problemer med. Så dem nok sammenlagt 10-15% af tiden og sjældent mere end en time af gangen. Flere andre har skrevet om samme problemer, mens mange ingen problemer har. Så desværre handler det også om held, når man køber nyt tv. Og er man uheldig at få et sart eksemplar, bliver det efter min og andres erfaring ikke bedre selv efter mange hundrede timer (over 1000).
Mit buzzede ikke i en grad, så det var generende. Det var ellers det, jeg frygtede mest. Men det kunne stort set kun høres ved lys skærm og lav eller ingen lyd. F.eks når jeg spolede over reklameblokke. Men her handler det igen om held. Har set flere klage over voldsom buzzing på ST50.
Plasma er klart bedst om aftenen eller gråvejr. Min stue er ikke specielt lys (men heller ikke mørk) og der er ikke direkte lysindfald på skærmen, men i solskin måtte jeg lukke persiennerne, men der kom alligevel lige lovlig meget lys ind. Men jeg har faktisk mindst lige så store problemer nu, da skærmen på WT50 er spejlblank. ST50 skulle dog være mere lysstærk end VT50. Det kommer også an på, hvad man ser. Sport, nyheder o.lign. er ikke det store problem. Mere film/serier med mere eller mindre mørke scener.
Af zappedronningen
Og med få minutter mener jeg 1-2 minutter ikke 10. Som sagt store IR problemer. Hvis en kæreste skal behandles sådan, er det godt jeg ikke har en :D!
Jeg tror min morfar havde samme model som Peter (G20?). Ingen problemer til trods for, at han aldrig tog hensyn. Faldt i søvn foran tv'et utallige gange, sikkert så DR eller TV2 en hel aften og så masser af fodbold og boksning på Eurosport, TV2Sport og kanal 6 og 9. Men desværre er 2012 modellerne en HELT anden sag. Ihvertfald de to jeg havde. Dog synes jeg ikke, jeg har set helt så mange klager over langvarig retention på ST50 som på VT50. Men så til gengæld flere klager over buzzing.
Af PeterD
Som du kan høre er der både folk der er for og imod ethvert skærmvalg... og for og imod er diskutteret i utallige tråde herinde..

Nu har vi fået et svar ang. buzzing, og IR og burn in problemer, så håber vi der er nogle som kan give dig gode erfaringer mht. streaming fra pc til skærmen (hvad enten det er LED eller plasma) , da det vel er dit overordnede spørgsmål.

PS...Nogle kærester skal behandles blidt....Nogle andre kan godt lide det en tand hårdere ;)
Af kronholm
Har nu på nr. 2 panasonic st50y 50" fra Fona, og den bliver også returneret.

Har haft et:

samsung ps50b650
panasonic g10
panasonic x20
Lg 50pm680t

og ingen af ovennævnte har haft så meget støj fra strømforsyningen, som panasonic st50.

Det er røv, for jeg var tilfreds med alt andet, men jeg ved bare at det kommer til at irritere mig i længden.
Af PeterD
Ja, det er pisseærgeligt når det sker..Især når du skriver at billedet er noget af det bedste der findes til prisen... (B

Man kan også slippe for at det bøvl med for og imod Panasonic ved at vælge noget helt andet. Så er diskussionen måske mere nuanceret end når det KUN handler om mærket Panasonic....?

Måske Sony Hx 755? (hx755 skulle være en smule bedre end 753)

Sony HX755 AVFORUM.COM TEST. RECOMMENDED AWARD!!

PICTURE QUALITY (2D) – Whilst the HX753 shares a lot of the same qualities of the 853 we looked at, it's not quite a facsimile and the less rapid backlight modulation of the model reviewed here results in a more typical LED/LCD TV type picture, which makes the 753 appear a little more digital than the more expensive model. Black levels were very decent with the 753 measuring at 0.052cd/m2 on an ANSI checkerboard pattern which is almost exactly what we noted with the 55HX853, using the same Klein K-10 meter, in the same conditions so contrast levels are good and hold up well in bright conditions owing to the use of a very effective filter. As a point of interest, engaging the Adv Contrast Enhancer didn't really make a difference to the measurements.

Though the black level is impressive, the sample supplied did suffer with some clouding problems that intruded with darker scenes, although this could be improved by utilising the control labelled Adv Contrast Enhancer. This is, in reality, the global dimming control where Low is actually the most aggressive setting, rather confusingly. Users will need to balance the use of the control with the fact that it will lose detail in very dark scenes owing to the imprecision of the system; in a perfect world we would prefer not to have used it but given the clouding issues it was preferable to lose a bit of detail rather than suffer unduly with them. While we're on the subject of screen uniformity, the Sony HX753 did show up some panel banding under panning shots, especially with bright or pale colour tones but we've certainly seen worse examples of this with other LED TVs but (on a topical note) we did see a fair amount when Andy Carroll came on in the England Vs Italy game at Euro 2012.

Uniformity issues aside, we were generally impressed with the quality of pictures which offered a very nice sense of accuracy and no little detail. As with the 853, panel response doesn't seem the swiftest so some may find the need to engage Motion Flow on one if its more conservative guises for fast moving action shot on video but, set up right, the Sony is a very good all-rounder.

hdtvtest.co.uk

Sony HX753 (HX755) HDTVTEST= RECOMMENDED.

CONCLUSION – The Sony HX753 is a decent flat-screen television. We'd be more enthusiastic if the colour accuracy was that little bit better: it seems that slim LED-based LCD TVs are still bringing picture quality compromises to the table, and there hasn't been any real image quality improvement for a while now (traditional CCFL-backlit LCDs had no trouble in fully satisfying the HDTV colour requirements, whereas plasma televisions are still getting better and better, but aren't suitable for every room). However, that's really the only problem with the image quality, with everything else being very satisfactory for a display of this price point.

Priced at around £680, the Sony HX753 has no obvious performance lead over the variety of other similar LCD HDTVs on the market, but also no gigantic negatives either. It has good picture quality, a suitably low level of input lag for gamers, and enough internet-connected Smart TV features to please most users. It represents decent value for money, and is a solid choice for anyone in the market for a well-performing LED LCD TV.

Edit. Nu ser jeg lige det ligger på omkring en 7500 kr..ved ikke om budgettet overskrides...?

755 skulle have lidt "mere" end 753...
Af calleMadsen
PeterD skrev: Edit. Nu ser jeg lige det ligger på omkring en 7500 kr..ved ikke om budgettet overskrides...?
Helst ikke. Men grunden til det netop lige er panasonic der tages op her, er at jeg har set mig utroligt lunt på det, da det klart har det bedste billede. Men er bare nervøs for at gå ud og bruge 7k, da jeg synes det er mange penge(er studerende). Men er bare lidt nervøs for at købe katten i sækken, føler lidt det er som at købe en lottokupon, hvor man kan være heldig at få en der intet fejler, eller at man få en der er lort...
Af PeterD
Bestemt.

Kan sagtens følge dig.

Skal det netop være 50" og en fornuftig skærm uanset mærke lander vi deroppe omkring...

Når de så er sagt behøves en fornuftig allround skærm ikke at koste mere end 4000-4500 kr..(godt nok for en 42") Denne skærmstørrelse er nok den mest gense i div. hjem...selvom tendensen er større og større skærme..

Alt under 4000 kr. ville jeg være mere nærvøs for at købe..

Når du har klaret studierne godt og der forhåbentlig (krydser alt hvad jeg har) er ledige job som passer til din uddannelse, skulle der i hvert fald på sigt blive råd til en ny skærm inden for en overskuelig fremtid.. :)
Af Bent odense
peterD skrev:
755 skulle have lidt "mere" end 753...

Forskellen på sony HX753-755,er HX755 har DVB-C2-S2 tuner.Ellers er det sammen tv-specfikationer.
Af PeterD
Super..

Det var ikke lige til at finde på 3 minutter, udover en engelsk hjemmeside jeg blev guidet til.... :)
Af calleMadsen
Andre der har noget at sige om TX-P50ST50Y? :)