Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af hejmads
Hej alle,

jeg har brugt timer herinde og i andre fora på nettet og jeg det er mildest talt uoverskueligt at danne sig et overblik over fladskærmsmarkedet.
Håber I kan hjælpe mig lidt på vej her!

Jeg skal bruge 40-42", allerhelst Sony men de er for dyre. Dernæst er jeg lun på Samsung og efter at have læst herinde, Panasonic.

Jeg kommer primært til at bruge skærmen forbundet med min Macbook til at se film og tv-serier på Netflix og DVD. Derudover vil jeg også streame en masse fodbold på Viaplay.
Billedkvaliteten er selvsagt vigtig (derfor jeg er blevet lun på Panasonic). Jeg er ligeglad med extra features som Smart TV m.v.
Måske jeg skal have gang i Apple TV, hvis det er smart?

Kan det betale sig at købe et brugt Panasonic fra 2009 som fx dette til 2500,-http://www.dba.dk/panasonic-tx-p42s10e-42/id-90045928/
Eller er der sket så meget med skærmene på 3 år at det ingen mening giver?

Eller det her Pana til 3500,- http://www.dba.dk/panasonic-tx-p42g10e-42/id-89530778/

Er det her Pana fx et væsentlig bedre TV til 4000,-
http://www.fona.dk/elektronik/elektroni ... 0600041250

Ellers har jeg også kig på Samsungs Hifi-Klubben model til 4000,- http://www.hifiklubben.dk/produkter/fla ... led-tv.htm

Det er så det første LED...

Jeg er virkelig i vildrede så jeg håber at jeg kan få nogle brugbare inputs. Det skal bare være den bedste, billige skærm og hellere 3000,- end 4000,-...

TAK
Af PeterD
Det er godt nok mange spørgsmål.... :s

Først: DU SKAL GIVE CA. 4000 KR. FOR EN NY "FORNUFTIG SKÆRM". HAR DU KUN 3000 KR, SÅ VENT OG SPAR OP TIL MINDST 4000 KR.." (END OF DISSUSION :) )

Jeg vil gøre det kort for jeg orker ikke at skrive om fordele/ulemper om plasma/lcd skærme og forklare hvorfor jeg syntes du skal vælge den ene skærm frem for den anden...

Når jeg kigger dit (lange) indlæg igennem ville jeg UMIDDELBART gå efter det fra Fona..Du får en HELT NY SKÆRM SOM IKKE HAR VÆRET I BRUG..

Det kan være fristende at købe brugt, men HVIS der viser sig at være et eller andet galt, så er det også dumme penge at miste...Men det er måske mig som er for forsigtig?

Det kan godt være at skærmene fra 2009 har DVB-C tuner indbygget. Det S-K-A-L, GENTAGER SKAL, de have for at du kan se kabeltv...men omvendt kan de jo havde andre fejl på skærmen du ikke umiddelbart kan se..og så sker der også noget på designfronten på 3 år...(ikke meget men alligevel...)

Drop Apple TV medmidre du vil betale kassen, da du også betaler for mærket..

Jeg er lidt splittet om det skal være LED eller plasma når du vil streake.

LED vil jeg umiddelbart vælge, hvis du FORTRINSVIS SKAL STREAME (Ved ikke lige hvorfor men jeg tænker noget "computernoget" med at integrere pcs startbillede på tvskærmen....?), men billedet bliver mere "filmisk"/glat at se på, hvorimod en plasmaskærm med god sortniveau og farver vil give mere "dybte i billedet" (Svært at forklare) og være mere "taknemmelig" med billedekvaliteten end en LED når du streamer..Når det så er sagt er den bedste kvalitet at se film på en fladskærm en bluray og dernæst en DVD..

Det kan være andre herinde kan give dig bedre råd, da jeg ikke har erfaringer med den verden....
Af lgowner
nu ved jeg ikke hvorfor DVBC bringes på banen?? det lyder som en teen skærm som skal købes til et børneværelse uden behov for at kunne se tv programmer til daglig, men mest til pc og film services.

så du kan fortrinsvis være ligeglad med tuner funktioner og dette, hvis dit behov primært er billed og du kan gå efter det perfekte billed og ignorere DVBC / DVBT eller parabol mulighederne ;)

sidst gå efter hvad du selv syntes ser godt ud, så er du sikker på du glæder dig over skærmen lang tid efter. du skal nok også se på tilbuddene i elgiganten i øjeblikket og måske hoppe på deres tilbud denne uge på en LG skærm eller vælge imellem deres andere tilbud i din prisklasse.

hmm,
undrer mig dog lidt at du vil streame en masse, og nævner billedkvalitet? det hænger ikke helt sammen for dem som kan se det gode billed?
Af hejmads
Tak for indsatsen!

Jeg konkluderer at brugt ikke er vejen frem.
De forskelige tunere er ikke afgørende da jeg kun skal streame...
Ang. prisen så er det mere et princip at jeg ikke vil betale mere end 4000,- forudsat, naturligvis, at man kan få noget bare nogenlunde okay til den pris.

Udfra det du skriver burde jeg så ikke købe Samsung i Hifi Klubben fremfor plasma i Fona?

Billedkvalitet er som nævnt altid vigtig men omvendt så er jeg fuldt bevidst om begrænsningerne ved streaming (fremfor dvd/blueray).

Ja, planen må være at finde et godt tilbud. I enten Fona eller Elgiganten. Hvilket LG tænker du på Igowner?

Ps. jeg er 28 år gammel og skærmen er til mig selv : )
Af PeterD
Men foden er usædvanlig grim og "firkantet".... :)
Af kronholm
ligesom den er grim på xt50 og st50.

gudskelov for vægophæng.
Af Bent odense
HEJMADS SKREV:
TV'et skulle efter sigende ikke have burn-in eller andre plasma-skavanker

Det er ligesom at købe en bil ved en brugtvognsforhandler.Det er også en chance man må tag. ;)
Af hejmads
Det forstår jeg. Men når man køber en brugt bil så sparker man jo også lige til dæk m.v.
Hvor skal jeg "sparke" når jeg kigger på brugt plasma?
Af Bent odense
ved at se det i funktion,om det skulle værer burn-in osv.
Af hejmads
Ok.
Nogle kommentarer til prisen?
Ville jeg kunne få et væsentligt bedre TV hvis jeg købte et nyt til 4000,-?