Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kolibri
Jeg kigger efter den bedste fladskærm til gamere på det danske marked. Skærmen skal primært bruges til Counterstrike og sekundært til at læse på (e-books og lignende).

Jeg har kun to krav:

- mindst 19"
- ikke widescreen

Prisen er uvæsentlig. Nogen gode råd?

PS. Så kigger jeg også på lcd tv, og jeg er rimelig skuffet over den billedkvalitet, som jeg ser i butikkerne. Det er ikke et kønt syn, når jeg ser på et lcd tv fra en til to meters afstand. Kan det virkelig passe, at man for 15000-25000 kr kun får et slankere tv med dårligere billede end på almindelige billedrørs-tv?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Kig på disse modeller:

Viewsonic VX922
Samsung 931BF
LG L1970HR-BF

Og søg i forum - der er MANGE indlæg der handler om det samme.
Af Kolibri
Mange tak for svaret.

De fleste tråde har et eller andet prisloft. Jeg havde håbet på, at der ville være nogen råd til en, som gerne vil betale ekstra for at få en rigtig god kvalitet.

Hvad er egentligt forskellen på Samsung 931BF, 931C og 940BF? Og er der nogen skærme på 20" og højere, som har en god responstid og minimal slør?

Til sidst er der nogen, der har et svar på mit andet spørgsmål, om fladskærms-tv virkelig har så dårlig billedkvalitet?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Forskellen på 931BF og 940BF er primært udseendet. 931C har dog en ny form for baggrundsbelysning der øger farvespektret betydeligt. Desværre har det også nogle bivirkninger i form af mere upræcis farvegengivelse, som du også kan læse i vores test.

I 19" genren er der et loft på hvor dyre skærmene kan blive før der er nogen der gide at købe dem, så derfor finder du ikke nogen der skiller sig afsindigt ud fra mængden. Dog kan du jo vælge en skærm der ikke er baseret på TN og derved få nogle lidt bedre farver - såsom Samsung 971P. Desværre så er dithering algoritmen i Samsungs 19" PVA paneler ikke så fed hvis man ved hvad man skal kigge efter - ikke noget at tude over, men bare lidt fnidder på grå baggrunde. Jeg spiller selv CS på en sådan skærm og selvom en 19" TN skærm vil være hurtigere, så er det nu rart med den dybe sortgengivelse og de høje betragtningsvinkler på et PVA panel.
Af Kolibri
Som en lille opfølgning. Hvilken gamer skærm tilbyder det bedste farvespektrum i forhold til sort/mørkegråt og andre mørke farver såsom mørkeblå? Det er vigtigt for mig at kunne skelne mellem mørkegrå og mørkeblå.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nu er der jo ca. 256 skidt for hver subpixel, så "mørk" er et vidt begreb. Du skulle dog gerne kunne kende forskel på en blå og en grå farve, med mindre vi snakker om farver der nærmest er sorte.

Du kan med fordel bruge vores onlineversion af testprogrammet og benytte de testmønstre der ligger under "Color range".
Af Kolibri
Vi snakker om farver der nærmer sig sort. :)

Jo lettere det er at skelne mellem meget mørkegrøn/mørkeblå og meget mørkegrå des bedre. Det er ikke så vigtigt at de farverne gengives helt præcist, kun at man kan se forskel.

Jeg ved ikke helt hvad det er jeg skal lede efter i jeres testprogram. Jeg sidder med en CRT skærm. Jeg synes at kunne se forskel ved omkring 4-6% for blå og 4-6% for grøn, og det vil være tilfredsstillende for en lcd-skærm.

Lige en ting til. Jeg foretrækker en skærm der er god til ved høj brightness. Jeg ved jeg er lidt krævende. :)
Af zenne
Ang. 931C, havde jeg selv lidt problemer med farvegengivelsen i starten, men efter at have leget lidt med det, står den nu absolut perfekt. Det var første gang jeg anskaffede mig en fladskærm til computeren, så hvis jeg kan, så kan andre også ;)
Den kan kun anbefales ligesom de andre skærme :)
Af Kolibri
Så fik jeg købt en SyncMaster 931c, men jeg må indrømme at jeg kan se tydelig forskel mellem skærmopdateringen på min gamle CRT skærm og min nye LCD skærm. Jeg ved ikke helt, hvordan jeg skal forklare det, men når jeg bevæger min mus hurtigt rundt, så ser det ud som at billedet "smelter" sammen og bliver udvisket. Er det noget jeg kan stille på igennem settings?
Af Tonnet
Kolibri skrev:Så fik jeg købt en SyncMaster 931c, men jeg må indrømme at jeg kan se tydelig forskel mellem skærmopdateringen på min gamle CRT skærm og min nye LCD skærm. Jeg ved ikke helt, hvordan jeg skal forklare det, men når jeg bevæger min mus hurtigt rundt, så ser det ud som at billedet "smelter" sammen og bliver udvisket. Er det noget jeg kan stille på igennem settings?
Ellers returnér den, og køb en Viewsonic VX922. Jeg er selv hardcore Day of Defeat: Source gamer, og er ret tilfrede med den skærm, ang. respons tid.
Af abelbendel
Det er oxo mit råd.
Til hardcore CTR-gamere, er VX922 nok den lcd-skærm, der kommer tættest på det de kender ved CTR-skærme.

Den er oxo i ..var det 4:3 det hed?! ..eller tæt på! :)
Af Tonnet
abelbendel skrev:Det er oxo mit råd.
Til hardcore CTR-gamere, er VX922 nok den lcd-skærm, der kommer tættest på det de kender ved CTR-skærme.

Den er oxo i ..var det 4:3 det hed?! ..eller tæt på! :)
Ah.. 5:4 :p
Af abelbendel
:s ;;) ;) ak ja... bare vær taknemlig for, at det ikke er mig der køre det her site til daglig ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der er nu også flere andre 19" skærme der er godt med og siden jeg skrev mit første indlæg er der kommet en liste over skærme vi anbefaler, som du kan finde i vores forkusartikler på forsiden.

Af konkrete lækre modeller kan nævnes:
Samsung 931BF
LG L1982U
LG L1900-serien