Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af zappedronningen
Jeg overvejer også denne løsning, men er i tvivl om den vil hjælpe på mit problem? Det generer ikke mine øjne at se tv i mørke. Det har jeg altid gjort med mine billedrørstv og mit VT50. Men jeg er desværre nødt til at have noget lys tændt efter jeg fik et WT50, da sortniveauet ellers er elendigt :(( . Men vil lys bag tv'et have den ønskede effekt? Eller vil det ikke gøre en forskel, da det ikke rammer skærmfiltret?
Tv'et står halvvejs i et hjørne og altså ikke direkte op af væggen. Jeg har en standerlampe tændt i modsatte hjørne, men synes ikke helt det er nok.
Af Bent odense
Tror ikke det vil afhjælpe dit problem,med div spot/lamper.
Af J.H.
zappedronningen skrev:Jeg overvejer også denne løsning, men er i tvivl om den vil hjælpe på mit problem? Det generer ikke mine øjne at se tv i mørke. Det har jeg altid gjort med mine billedrørstv og mit VT50. Men jeg er desværre nødt til at have noget lys tændt efter jeg fik et WT50, da sortniveauet ellers er elendigt :(( . Men vil lys bag tv'et have den ønskede effekt? Eller vil det ikke gøre en forskel, da det ikke rammer skærmfiltret?
Tv'et står halvvejs i et hjørne og altså ikke direkte op af væggen. Jeg har en standerlampe tændt i modsatte hjørne, men synes ikke helt det er nok.
Det er vist bare at prøve dig frem. Der er ingen grund til at afskrive det inden det er prøvet, særligt når andre ikke kender de eksakte omgivelser.
Tag evt. en tur i Harald Nyborg. De har både led lyslister (3 stk. + pakke med 4 forlængere) og led flex strips a 1, 2 og 5 meter. Du kan altid bruge dem et andet sted hvis de ikke har den ønskede effekt :-)
Af zappedronningen
Tak for forslaget. Harald Nyborg er noget nemmere for mig end IKEA. Jeg overvejede at købe dem over nettet i IKEA, da jeg ikke gider tage derud bare for det, men prisen for forsendelse var latterligt høj.
Af J.H.
Selv tak :) Præcis, jeg har lyslisterne fra HN i et skab og jeg må sige de gør det fint. Flex strips er nye i deres program men jeg har set dem live i privat regi (5 m) og det så glimrende ud.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
zappedronningen skrev:Jeg overvejer også denne løsning, men er i tvivl om den vil hjælpe på mit problem? Det generer ikke mine øjne at se tv i mørke. Det har jeg altid gjort med mine billedrørstv og mit VT50. Men jeg er desværre nødt til at have noget lys tændt efter jeg fik et WT50, da sortniveauet ellers er elendigt :(( . Men vil lys bag tv'et have den ønskede effekt? Eller vil det ikke gøre en forskel, da det ikke rammer skærmfiltret?
Lyset skal ikke ramme skærmfilteret. Det skal narre dine øjne til at opfatte sortniveauet på en anden måde og få dig til at slappe mere af. I dit tilfælde er det meget nemmere at prøve med en simpel pære bag TVet, da du formentlig har god plads. Prøv at sætte en helt almindelig lampefatning med en blottet pære op bagved og se om de hjælper. Du an evt. overveje en lampe med dæmper hvis du vil lege med lysstyrken.

Jeg tror selv jeg smutter over i HN og tester et sæt LED strips på mit LX5090'er. Største ulempe ved de billige strips er dog at de er ret kraftige og næsten kræver at man sætter noget udenpå for at dæmpe lyset.
Af Martinjt
Torben Rasmussen skrev:[...]Største ulempe ved de billige strips er dog at de er ret kraftige og næsten kræver at man sætter noget udenpå for at dæmpe lyset.
Ganske almindelig mat kontortape, virker ganske fortræffeligt til dette.

Det jeg gjorde var også at undgå at placere LEDerne helt ude ved kanten af tvet, på den måde får du kun genskæret fra væggen ud på siderne af tvet.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg har selv tidligere brugt bagepapir som "diffusor" til disse projekter, hvilket også gav en bedre lysfordeling.

Jeg lavede den klassiske fejl at spørge konen hvad hun synes, så nu er lysprojektet sat lidt på standby igen... Efter alle disse år burde jeg have lært, at det er bedre bare at installere tingene inden hun kommer hjem, og så forsøge at overbevise hende om, at "sådan har det da altid set ud".
Af J.H.
Torben Rasmussen skrev:Jeg har selv tidligere brugt bagepapir som "diffusor" til disse projekter, hvilket også gav en bedre lysfordeling.

Jeg lavede den klassiske fejl at spørge konen hvad hun synes, så nu er lysprojektet sat lidt på standby igen... Efter alle disse år burde jeg have lært, at det er bedre bare at installere tingene inden hun kommer hjem, og så forsøge at overbevise hende om, at "sådan har det da altid set ud".
Enig :p
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg overvejer stadig om ikke det måske kan lade sig gøre at luske LED'erne ind imens hun ikke kigger. Jeg har dog mine tvivl omkring effekten idet vores væg med TV'et er blevet betydeligt mindre i vores nye hus, så der er ikke så meget der kan oplyses af lamperne. Men for mig er det mere ideen om at lege med noget nyt der trækker - ikke så meget resultatet bagefter... 8)
Af J.H.
Nemlig, små tweaks og hyggeprojekter er altid gode at have igang :)