Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Notorious
Ja nu har jeg endelig besluttet mig for at investere i et nyt fjernsyn og jeg er blivet lidt forelsket i Sonys X serie... Men er der nogle ulemper eller bedre alternativer? har tænkt at købe den i Tyskland hvor den ca. er til 20.000 med fragt... Jeg har jo nogle krav som det skal kunne opnå, men ummidlbart ser det ud til at det ikke skulle være nogle problemer så...

1. Længste afstand er ca. 5m og tætteste er 3,5M
2. Den vil blive brugt til DVD Blu Ray PS3 og til vores TDC Kabel TV.
3. Billedet skal virklig være i top...
4. Vil med minimal sandsynlighed blive tilsluttet til en computer et par gange...

Har i nogle bedre bud sådan lige på falde rebet? og ja jeg har set det i real life med både analog DVD og Blu Ray signal...
Af Notorious
Derudover vil lyden blive leveret af et sæt Jamo Højtalere så kvaliteten i højtalerne på fjernsynet er lige meget...
Af Zee
Det er uden tvivl et fedt TV... Jeg har dog meget svært ved at se hvad det er der retfærdiggør at det skal koste 5000-6000,- mere end W2000. Jeg tror simpelthen ikke på at man får nok for de sidste penge!
W2000 kan du jo få for 16.000,- i DK (http://www.hifipriser.dk/Products/Listp ... ?ID=250295).
Selv hvis man virkelig har de penge man vil fyre af ville jeg nok hellere gå efter W´eren og bruge de sidste penge ekstra udstyr, eller spare dem og derved tidligere kunne købe et nyt TV.

Derudover har jeg et helt andet forslag, og jeg mener helt andet, nemlig et plasma TV. Der er jo både fordele og ulemper ved LCD kontra plasma. Men i det tilfælde hvor man ikke skal bruge TV´et sammen med computeren, altså til at lave computerarbejde af den ene eller anden art, så vil jeg mene at fordelene ved plasma er størst.
Og når du som du skriver endda sidder forholdsvist langt fra TV´et (op til 5m) kan det måske være fristende at gå efter et 50" plasma, som endda er meget billigere.
Helt specifikt tænker jeg på Panasonic TH 50 PV 71, som er 10. generations plasma og lige er udkommet her indenfor den sidste uges tid. Den kan fås til ca. 16.000,- her:
http://www.tapeconnection.dk/tcasp/defa ... ruppenr=60
Den nye serie fra Panasonic er virkelig blevet rost meget, og så til den pris! Måske en overvejelse værd?
Af Notorious
jeg syntes at der er kæmpe forskel på X og W og jeg mener ;;) Sindsyg forskel, ved ikke om det er fordi de i Fona i Næstved ikke kan finde ud af at sætte et fjernsyn ordentligt op eller hva for da jeg var der for at se W mod X var jeg ikke et sekund i tvivl...

Derudover er jeg fristet af Plama, men snakkede med en i hifi klubben som sagde at man skulle overveje det med Burn In på billedet...
Af Notorious
jeg tænkte nemlig over... hvis der er nogle her inde som har set billede på 46W i real life... Lad os så fx tag farverne i ansigterne... hvordan var de... var de meget lyse og næsten unaturlige hvide? For ellers har Fona nok bare ikke kunne finde ud af at indstille dem ordentligt...
Af Zee
Notorious: Jeg har ikke selv set den, men er ret sikker på det er FONA's indstillinger.
Man skal altid tænke på burn-in når man køber plasma. Men problemet bliver mindre og mindre for hver generation af teknologien. Og efter indkøringsperioden (de ca. 200 første timers brug) er risikoen ret lille for at det sker. Man lader vel heller ikke sit CRT-LCD TV stå i 8 timer med en DVD på pause?
Af Notorious
Er dog ikke meget for Plasma grundet burn in... skyldes at jeg ofte ser fjernsyn som TV3 etc. hvor der næsten er Logo i hjørnet hele tiden... men angående indstillingerne på 46W så syntes jeg nemlig at det virkede som at W ikke var indstillet ordentligt, da V2500 havde samme farver som X hvor X'ern selvfølgelig bare var 40 gange bedre... men W stak ud med sine egne farver fx i ansigterne hvor de virkede meget hvide hvor V2500 og X2000 begge havde mere naturlige farver...
Af Munch
jeg har også gået og kigget efter 46W2000, da den sælges for 16.500 i Tyskland. Men den skuffer i farver - så den nye James Bond hos Merlin - og det var ikke et kønt syn! De var for gule i ansigterne!!! Og på Philips, der viste samme film, var huden for rød. Når man ikke kan indstille RGB-balancen, er der bare ikke noget at gøre, fik jeg at vide. Der var ham bekendt ikke nogen fladskærme, hvor dette er muligt. :o
Af Notorious
træmanden skrev:jeg har også gået og kigget efter 46W2000, da den sælges for 16.500 i Tyskland. Men den skuffer i farver - så den nye James Bond hos Merlin - og det var ikke et kønt syn! De var for gule i ansigterne!!! Og på Philips, der viste samme film, var huden for rød. Når man ikke kan indstille RGB-balancen, er der bare ikke noget at gøre, fik jeg at vide. Der var ham bekendt ikke nogen fladskærme, hvor dette er muligt. :o
Så som jeg lige forstår dig, kan de i Merlin ikke finde ud af at indstille fjernsyn...
Af Angel
Jeg synes, at du skal gå efter Panasonic 50" PV71, hvis fladskærmen ikke skal tilsluttes til et mediecenter eller generelt en computer.

Du skal betale meget mere for et LCD, hvis det skal følge med Plasma. Og når det kommer til stykket, så er Plasma overlegen med hensyn til billedkvaliteten, indtil vi ser LCD der udnytter LED Backlight ordentlig.

Jeg er selv tilhænger af LCD, da den kun skal tilsluttes til et mediecenter, men jeg venter på den rette, selvom jeg overvejer Pioneer Plasma nye generation til sommer/efteråret.

Tilsidst vil jeg sige, at det næsten vil være "dumt" at købe et Sony LCD, når du kan få så meget mere for et plasma tv til mindre penge. Med mindre du kun vil have Sony i stuen. Kender selv en ven, der kun vil have Sony tv og anlæg. Men sådan er vi forskellige.
Af Notorious
Du lyder interressant...

Så helst at det blev Sony, men....
Af Gert13
Jeg så en W2000 ved siden af en Pioneer 507 plasma, som skulle være noget af det absolut bedste på markedet, og jeg syntes ikke forskellen var særligt stor forstået sådan at 99,9 % af tiden var billedet ens på de to tv både i farve gengivelse og skarphed. Det eneste jeg så Pioneer plasma gøre bedre end Sony W2000 var nærbilleder af svedige ansigter, hvor plasma var mere natur tro. Sony 40W2000 er et af de allerbedste LCD'er jeg har set. Det skal selvfølgelig lige nævnes at jeg ikke har set en X2000.
Vær også lige opmærksom på at plasma giver en del genskin pga. glaspladen foran skærmen. Man skal nok helst have lidt et mørkt rum hvis man skal se billedet ordentlig på et plasma.
Af Notorious
jeg tror at valgte falder på 46W2000 ummidlbart er forskellen på X og W ikke stor nok til at jeg vil betale små 6-7000 kr. der hvor X virklig skiller sig ud fra W er ved analog signal hvor billdet er en del bedre, men i stedet er jeg blevet enig med mig selv om at få digitalt tv og så købe et 46W2000...

Men hvilket beslag er det bedste til sådan et fjernsyn jeg kender Vogel, men er der noget bedre? skal ikke være motoriseret for syntes de er for dyre i forhold til hvad man får...
Af Zee
træmanden: Jeg var også i Merlin.... Du skal nok IKKE regne med at de hverken kan finde ud af at indstille deres TV eller ved hvad de taler om.

Fyren jeg talte med anbefalede mig et Philips LCD TV, fordi "det havde Pixel Plus og det betyder at det ikke har noget responstid!" Jeg fortalte ham så at alt elektronisk udstyr har en responstid (signalerne er vel ikke hurtigere end lysets hastighed), det er bare forskelligt hvor lang den er... Så sagde han "Nej, det er jo ligesom plasma TV de har heller ikke responstid." Hvorefter han tilføjede "Det er jo også ligemeget sålænge den er under 4 sekunder, så kan man ikke se forskel". Jeg sagde så at han nok mente millisekunder... Og han sagde "det kommer jo an på hvordan man måler det".
Jeg vidste ikke helt om jeg skulle grine eller græde, men jeg er da i hvert fald glad for at jeg ikke spurgte ham om noget med computere, så havde det da gået helt galt.

Back to topic...
Notorious: Hvis du ikke skal have tilt/vinkling eller noget fancy, så kan du bare købe et helt almindeligt VESA beslag, f.eks. til 249,- i Harald Nyborg.