Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af kennethm
Hej FP brugere.

Jeg er netop kommet i besiddelse af min første lejlighed med en forholdsvis stor stue, og mangler nu et godt lydsystem til at fuldføre "biografoplevelsen" af min 50" panasonic st50, men jeg ved absolut intet om lyd og ønsker blot nogle anbefalinger og ideer til hvad jeg skal være på udkig efter ud fra mine kriterier, og håber nogle erfarne brugere vil "guide" mig lidt til det korrekte valg.

Kriterier:
1. Søger den bedste biograflyds oplevelse til intense action film og fuld nydelse af soundtracket fra the hobbit "the misty mountains" :p
2. Jeg har en pris på ca. 4000,- kan det gøres billigere og stadig give fuld tilfredshed for amatøre øre, så gør jeg det, men findes der et episk system til lige over de 4000,- så springer jeg til der.
3. Designet har lidt at sige da det gerne må være flot, og foretrækker derfor sorte højtalere fremfor grå, hvide eller andre farver.

Har kigget lidt på soundbars da de ser forholdvis fine ud, men kan ikke forestille mig lydeffekten er vildt imponerende i forhold til 5.1 surround sound, men jeg kan være forkert på den jo.

På forhånd tak for hjælpen, mvh kenneth :)
Af kennethm
J.H. Tak for dit svar.
Jeg tror jeg har fundet frem til to kandidater men står så i det dilemma at jeg ikke kan hører dem nogle steder inden køb, men har så fundet tests af dem begge to hvor de begge to faktisk er de største konkurrenter i 2012 så vidt jeg forstår (har læst lydogbillede testen)
Så nu har jeg et spørgsmål til jer, om hvad der ville være det bedste at købe, både af personlige erfaringer og andet.

Valget står mellem dette sæt: (panasonics top model)
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=749592#extra
og yamahas:
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=767518

Panasonics positive er at mit tv er panasonic så man burde kunne bruge kun en fjernbetjening til at styre det hele.
Yamahas positive er at de vidst giver en bedre basoplevelse hvilket er meget vigtig da jeg ønsker at eksplosioner i film lyder virkelig heftige som i biografen uden bassen kradser når der skrues okay op.

Men der skrives i testen at panasonic er lige under yamahas, pga. yamahas aktive bas.
Er den forskel noget det amatøre øre vil hører og derved vælge yamaha fremfor pana?
Af J.H.
Pisket til at vælge mellem de to du nævner havde jeg valgt Panasonic....

...Yamahaen er sikkert også fin omend jeg tvivler på noget fornuftigt resultat ved at opgradere sættets højttalere...der er formentlig ikke krafter nok til at drive dem alligevel.

Jeg går ikke yderligere ind i emnet da jeg ikke på nogen måde er tilhænger af den type færdige sæt :)
Af kennethm
Må man være så fræk at spørge om du måske ville finde/ sammensætte et andet sæt der var bedre til 4000,- som jeg så lige kunne se, samt en begrundelse for hvorfor?
Af M-Sniper
Et andet kunne være denne

http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... -bdv-n890w

den er på tilbud på internet pris... det er en god pris på dette anlæg. designet slår nok de andre.

men jeg vil personlig vælge. yamaha. har bare lidt mere tiltro til yamaha mærket når det gælder lyd.

Blot mit input
Af OleA
kennethm skrev:Må man være så fræk at spørge om du måske ville finde/ sammensætte et andet sæt der var bedre til 4000,- som jeg så lige kunne se, samt en begrundelse for hvorfor?
Hvis du vil have god lyd, så start med receiver og 2 højttalere. Så kan du altid supplere med resten af højttalerne når du får råd. Glæden ved at købe nogle gode kvalitetsvarer over flere gange vil langt overstige den hurtige glæde ved et budget-sæt her og nu.
Desuden vil du kunne udskifte de enkelte dele til endnu bedre udstyr hen ad vejen, når økonomien er til det.

Alternativt er der dette sæt til 5500, hvis budgettet kan hæves en smule:
http://www.hifiklubben.dk/produkter/sur ... danlag.htm
Af Vaag
Bedste lyd og bedste lyd til prisen er jo to forskellige ting.

Jeg startede selv med et Sony alt-i-et sæt til under 4000 som fungerede rigtig fint, men da jeg rigtig begyndte at gå op i det måtte det skiftes ud.

Hvis du kunne forestille dig at det var noget du kunne bruge en masse mere tid og penge på syns jeg du skal springe over trinnet med alt-i-et-sættet og gå direkte til OleA's forslag.
Det bliver dyrere og tager længere tid, men giver en bedre lydoplevelse.

Hvis du tænker at det hele bare skal spille nu uden at koste en krig syns jeg du skal kigge efter nogle sæt med gode anmeldelser og meget gerne komme ud at lytte til dem hvis det er muligt.

Jeg var som sagt ret tilfreds med mit gamle Sony-sæt og jeg tror at mange ville være tilfreds med sådan en nem løsning, men for entusiasten er vejen en anden.
Af orm08
Det kan godt være det lyder banalt, men jeg ville checke om det kan både tænde/slukke sammen med dit TV, dvs. at det tænder når man tænder TV, og at man kan bruge TVets fjernbetjening til at skrue op og ned. Jeg var i den tro, at hvis man købte samme mærke, så ville det bare spille - for Samsung gør det f.eks. ikke, jeg satte en helt nyt samsung TV og soundbar op for en ven for et par uger siden - det var bare umuligt at få soundbaren til at tænde sammen med TV.

Jeg har Sony TV og et Sony BDV-e380 og det spiller bare, bruger så at sige kun TV fjernbetjeningen. Jeg er rigtigt godt tilfreds med lyd og design, men er med på at der kan fåes bedre lyd.

En ting jeg mangler på mit er en optisk indgang til mit Apple TV, der en optisk indgang, men den kan kun bruges til TV (hvis TV ikke understøtter ARC).
Af Vaag
HDMI CEC kan normalt klare den slags, det er som regel et spørgsmål om lige at finde stedet i menuerne hvor man slår det fra/til.

Jeg bruger kun fjernbetjeningen fra mit Panasonic TV til TV, Onkyo forstærker og PS3 og det virker fint.

Det er kun de mest basale funktioner som tænd, sluk, navigere menuer og sådan, men det er rigtig dejligt i dagligdagen at man kun har een fjernbetjening liggende.
Af kennethm
M-Sniper: tak for dit input! meget interessant med trådløse baghøjtalere, det kan gå hen og være en kæmpe fordel! bestemt et system jeg vil forsøge mig at hører i butikken hvis muligt.

Ole-A: Tak for dit svar.
det lyder også som en ganske god ide, men spørgsmålet er om det amatøre øre som kun er vant til fjernsynets indbyggede lyd, vil bemærke den forskel der er fra et system man bygger til dyrere pris end et samlet?
Jeg ønsker selvfølgelig gerne lyden tilsvarende i biograferne, men det er vel noget bose system der skal til eller sådan, og det går garanteret ligesom med tv valg, at når først tvet ikke står ved siden af andre modeller, så er man tilfreds og glad for det.
Er bare bekymret for at se mig blind på hjemmebiografer og derved købe noget hvor jeg ikke kan hører forskel fra panasonics eller yamahas færdige og så et dyrere et jeg selv samler stille og roligt?

Vaag: tak for dit svar.
Som du nævner, så er jeg ikke pt en person som ønsker at samle et anlæg over længere tid, det skal helst bare fungere fra start da jeg ikke agter at bruge mange tusinde kroner fremadrettet på det.
Ikke fordi jeg har travlt med at anskaffe mig et, men som skrevet ovenover, så er jeg bange for jeg ikke hører meget forskel på et dyrere anlæg end et alt-i-et sæt.
Igen, hvad ved jeg, har ikke oplevet nogle anlæg endnu som sådan, kun et sony 2.1 hos svigerforældre som spiller rigtig godt når først man brøler op, og så en phillips soundbar til 8000,- eller sådan som kan lave "3d" lyd.

Er der nogle der har andre bud på færdig samlede systemer til maks 4000,- udover dem jeg har fundet og så det sony anlæg M-sniper har indbudt med?
Af kennethm
OleA skrev:http://www.av-connection.dk/?PGr=2162&ML=1809
Skulle det fungere bedre end panasonics? i såfald, på hvilke punkter?
Kan desuden se at den fåes 1000,- billigere på komplett så den var pludselig billigere end de andre :)