Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af asser95
Jeg skal have anskaffet mig et nyt TV, men syntes gerne at markedet kan være lidt forvirrende og svært at finde rundt, da der er så mange mulighedder og produkter.

TV'et skal være ca. 42"(et par tommer til eller fra betyder ikke så meget). Derudover er det vigtigt at TV'et har nogle gode betragtningsvinkler,da jeg kommer til at se det fra flere vinkler. Jeg vil gerne kunne optage fra det, men jeg har derimod ikke særlig store krav til 3D og smart-TV, da jeg primært bruger min x-box som mediecenter. Det skal være et "bedst til prisen tv", hvis man kan sige sådan. mit budget er på ca 5000, men meget gerne under
Af PeterD
Voliá: http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=749389

Hvorfor:

Plasma. Fordi det giver "et blødere billede" end de fleste LED/LCD skærme

-God sortniveau. (Bedre end de fleste LED-skærme)
-Gode hud/ansigtstoner.
-Gode farver. (Ikke "overmættede" men naturlige) (Ps. skru lidt ned for farverne, så "opdager du efterhånden flere "detaljer" i billedet)
-God "opdateringshastighed" (når billedet skifter fra en scene til en anden, eller når du ser sport fodbold, atletik, formel 1, hvor tingene går hurtigt)

Er det gode betragtningsvinkler du ønsker, skal du vælge plasma..

Der er også denne i 42"..Hvis du vil i Fona...Godt tilbud til 3000 kr...

http://www.fona.dk/elektronik/elektroni ... 0600041230
Af asser95
tænker at 4000 er lidt for billigt for 50", men interessant med plasma, det havde jeg slet ikke overvejet. Er også lidt skeptisk overfor skærmopløsningen. kunne godt tænke mig full hd.

50" er også lige i overkanten for mig, men til gængæld kigger min far på tv i den størrelse. det skal siges at han er ligeglad med betragtningsvinklen, og at hans beløb er nået større (ca. 10.000).

tilbudet fra fona virker også som et godt bud, men igen er jeg lidt skeptisk overfor skærmopløsningen. Vil også godt kunne optage fra det.
Af THM
asser95 skrev:

tilbudet fra fona virker også som et godt bud, men igen er jeg lidt skeptisk overfor skærmopløsningen. Vil også godt kunne optage fra det.
hvor langt sidder du fra skærmen?
ved 42" vil jeg ikke mene den lavere opløsning er et problem, når vi komme op i 50" vil jeg gerne selv ha fuld hd.
Af asser95
Jeg sidder gerne 3meter fra skærmen, men det kan variere.
Af THM
asser95 skrev:Jeg sidder gerne 3meter fra skærmen, men det kan variere.
fra den afstand med det forbrug du nævner vil jeg ikke mene opløsningen er et issue på en 42" x50. omvendt mener jeg også 50" er mere optimalt fra den afstand.

evt. samsung ps51e535 eller lg pm680t
Af PeterD
Man kan vel sige at 42" skærm skal du vel sidde: 3,5 meter fra. En 50" skærm vil jeg sige 4 meter. Måske 4,5 meter..Ellers syntes jeg billedet på skærmene bliver for "grynet", og Ja, også på HD kanalerne..Men det er bare mig.

....Hvis du skal udnytte Full HD fuldt ud og se alle detaljer i et 1920x1080 signal og du sidder 4 meter fra skærmen skal du bare lede efter en minimum 100" skærm...

Full HD kan vel betegnes som mere eller mindre "salgsgas" når du ser de almindelige tvkanaler..og tro mig: Det er svært at se den helt store forskel på en bluray film om skærmen er Full HD eller ikke...Det er altså INGEN garanti for at du får et bedre billede.....

Lidt mere hér:

http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1184685511

Men ja..Hvis du skal optage på tvet er det nok en ST50 du skal op i, men så bliver det nærmere 6000 kr. Grunden til at jeg (kun) nævner Panasonic tv, er at billedekvaliteten, med den korrekte kalibrering af skærmen, nok er det tætteste du kommer på "det korrekte billede" til en overkommelig pris for de fleste. (Sortniveau, ansigtstoner, farvegengivelse etc.)

PS. For at gøre en ting klart. Jeg har intet imod skærme fra Korea eller Europa, men i de fleste uafhængige tests er det en plasmaskærm som giver "det bedste billede" når der sammenlignes med LED og LCDskærme og inden for plasmaskærme er Panasonic det førende mærke, da deres skærme ofte udvælgs som testvindere...og så har jeg et eller andet med Japan og teknik....
Af asser95
Hvis man skal op og betale 6000 kroner for et godt tv med hardiskoptager, så gør jeg gerne det, da en god hardiskoptager alligevel koster et par tusinde. st50 kunne jeg godt overveje.

men jeg må sige jeg er overasket over at i begge anbefaler plasma. Jeg var overbevist om at led var det nye og plasma var udgået, men der tog jeg vist fejl:) Skal man forstå det sådan at plasma er bedst til prisen, men at led vinder, hvis man kun kigger på kvaliteten?
Af J.H.
asser95 skrev:Hvis man skal op og betale 6000 kroner for et godt tv med hardiskoptager, så gør jeg gerne det, da en god hardiskoptager alligevel koster et par tusinde. st50 kunne jeg godt overveje.

men jeg må sige jeg er overasket over at i begge anbefaler plasma. Jeg var overbevist om at led var det nye og plasma var udgået, men der tog jeg vist fejl:) Skal man forstå det sådan at plasma er bedst til prisen, men at led vinder, hvis man kun kigger på kvaliteten?
Absolut ikke. Du skal forstå det sådan at plasma isoleret set giver det bedste billede og iøvrigt er billigere. Derudover har plasmateknologien nogle ulemper som kan gøre et led til et bedre valg hvis man er villig til at leve med de ulemper der er ved led. Begge teknologier har fordele og ulemper. Hvad man vælger bør afhænge af ens brugsmønster og personlige præferencer iøvrigt...men plasma har stadig det bedste billede.
Af asser95
Hvis man har et vindue, der nogle gange kaster lys ind på tv'et, vil det så ikke give meget genskær på en plasma/glas skærm?
Af J.H.
Ikke nødvendigvis, man sætter jo bare en persienne eller et rullegardin op, så noget så simpelt ikke begrænser ens valg af skærm :)
Af asser95
Kan man opleve problemer med at skærmen på et plasma tv fryser, hvis nu man sætter en dvd på pause, og så går på toilettet?:)
Af lgowner
asser95 skrev:Kan man opleve problemer med at skærmen på et plasma tv fryser, hvis nu man sætter en dvd på pause, og så går på toilettet?:)
klart ja, det afhænger dog af personen og varigheden på toilettet ;)

det er nok ikke fornuftigt når man er syg at gøre det du forklarer her. så skal tv også have en selvrensnings tur efterfølgende, eller også stiller folk spørgsmål tegn ved hvorfor det nu er sket uden at tænke over opførsel.

så du kan have ret og så igen , det afhænger af indstillinger på plasma skærme. for meget lys så kan du altid forvente det i det scenarie.
Af THM
Hvis det samme pause logo bliver efterladt på skærmen gentagne gange i længere tid kan det godt give problemer.
Har dog været ude med hunden med tv på pause i en god halv time uden nogle problemer efterfølgende, så man skal ikke være bange for at pause engang imellem.
Der er dog også forskel på hvor følsomme de forskellige plasma tv...