Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af odie
I mit soveværelse har jeg en ældre 26" LCD-skærm uden MPEG4 og en gammel YouSee Sagem60 boks.

Nu hvor YouSee lukker for SD-udgaverne af mange HD-kanaler, mister jeg i første omgang min vigtige ekstrakanal og til april en lang række andre kanaler i selve pakken (stor).

Jeg har ikke lyst til at leje en plus-boks og betale 99 kr. om måneden for funktioner, jeg ikke bruger - og en alm. billig DVB-C MPEG4-boks kan vel ikke bruges med et YouSee-kort (til ekstrakanaler)?

Jeg overvejer derfor at købe en ny skærm i stedet og har kig på ovennævnte. Jeg har aldrig haft plasma før og kunne godt tænke mig at prøve det. Jeg har ikke brug for stor betragtningsvinkel, men rummet er som regel mørkt. TV'et bliver brugt meget til alm. tv, men med forskellige kanaler, og ind i mellem en DVD.

Da jeg er begyndt at se dårligere, vil 42" passe fint, men af pladshensyn må det ikke være (meget) større.

Jeg har læst de forskellige tråde om denne skærm, men er ikke blevet afklaret. Nogle kan bedre lide moderen (denne skærm), andre foretrækker datteren (Samsung PS43E455), mens andre igen søsteren (LED).

Jeg ønsker ikke en større investering pt., hvorfor prisen på 3K passer fint. Jeg er dog ikke begejstret for de LED-skærme, jeg set i samme pris/størrelse-kombination, men er en plasma-skærm i det prisleje ok, eller er der for meget brummen og/eller andre problemer?

Hvad vil I anbefale?

På forhånd tak!
Senest rettet af odie 03 feb 2013, 12:07, rettet i alt 1 gang.
Af kronholm
Det er et fint tv til soveværelset. Har selv oldemoderen i form af et Panasonic 37x20 i mit soveværelse, og den gør det godt. Det eneste du skal være klar over er at det ikke er fuld-hd, men indtil videre kan man alligevel kun modtage det signal via. bluray-afspillere, eller fra en pc.

Jeg rådede også mine bedsteforældre til at købe sådan 2 til deres stuer, og de virker ganske tilfredse. Dagen efter havde elgiganten dem dog til 2500kr, så det var lidt bittert. Det løb er dog kørt nu.
Af odie
Tak for hurtigt svar Kronholm.

Jeg har fuld HD i stuen og er meget glad for det tv, selvom det ikke har alle de nyere funktioner (Samsung LE40C655), men kan sagtens klare mig uden i soveværelset, som du er inde på.

Jeg ærgrede mig også lidt over, at YouSee var så sene med at melde direkte ud til kunderne om ændringerne, at jeg ikke kunne nå at købe nævnte skærm til 2.500 kr. (eller andre gode januarudsalgstilbud) - men det var vist kun et restsalg med ca. 1.000 skærme i hele landet.
Af kronholm
elgiganten havde kun 100, dvs. 3-4 pr butik, så det var bestemt ikke sikkert at man kunne få fat på en af dem. :)

Men burde du ikke smide det samsung i soveværelset så, og så købe panasonic UT50 eller LG50Pm680t til stuen :p

Jeg er 95% sikker på at det var 100 de skrev i avisen, men jeg kan også tage fejl. Men det er også irrelevant nu, for det gælder jo ikke mere.
Senest rettet af kronholm 03 feb 2013, 12:28, rettet i alt 2 gange.
Af odie
OK. Mener bare at de skrev 1.000 i avisen, men jeg kan jo huske forkert ... eller de kan være "kommet til" at skrive forkert ;)
Af odie
Du har ret, kronholm - det var kun 100 stk. i hele landet.

Men er der andre, der vil svare på mine spørgsmål og vurdere valget?

Og hvad med Samsung UE40EH5005:
http://www.pricerunner.dk/pl/2-2797471/ ... ign-Priser

Kan det på nogen måde konkurrere billedmæssigt med de to nævnte plasma-skærme?

Beklager at kede panelet med spørgsmål om lavpris-skærme, men det er altså valget lige nu. Skal nok stille et mere "interessant" spørgsmål, når jeg skal have skiftet skærmen i stuen ;-)
Af odie
Kronholm, jeg lagde ikke lige mærke til den midterste sætning i dit seneste indlæg.

Men jo, jeg har bestemt overvejet at købe en god 46" eller større skærm til stuen og sætte det gamle Samsung ind i soveværelset - og hvis jeg kan finde en rigtig god skærm til de ca. 6K, du foreslår, kunne økonomien nok også lige bære det for tiden ... men ellers vil jeg hellere vente, til jeg har bedre råd.

Der er dog virkelig meget lysindfald i stuen om dagen, og så har jeg forstået, at plasma ikke er det rigtige valg

... men det er måske forkert opfattet?
Af BrianH
jeg ville ikke vælge plasma til soveværelset, hvor de lavere lydstyrker gør "plasmabrummen" langt mere hørbar
Af snowflake
Jeg ville ikke være nervøs for buzz ved en 42x50.

Har selv haft p80 (kan ikke lige huske om det er det rigtige navn), 42x10 og 42x20 uden problemer.

Og jeg er sart, da jeg har sendt 2 stks 42G20 og 3 stks 42G50 retur pga. buzz.
Af odie
Tak for svar - selvom de går i hver sin retning ;)

Jeg har som regel ikke specielt lav lydstyrke i soveværelset, men kunne godt forestille mig, at jeg ville blive irriteret over brummen/buzz O-O

Kan man få et korrekt indtryk af brummen i forretningen, eller skal man have det hjemme for at opleve det rigtigt?
Af odie
Hvis jeg skulle følge kronholms forslag og skifte skærmen i stuen (og jeg har ret i min antagelse om, at plasma ikke er løsningen der pga. stort lysindfald?), kunne Samsung UE46ES6300 måske være en god kandidat?
http://www.pricerunner.dk/pl/2-2798985/ ... ign-Priser

Det ligger lige inden for budgettet, hvis jeg skal skifte nu, og jeg er glad for min nuværende model af Samsungs 6-serie (LE40C655), men er 6300 en for skrabet udgave af denne serie?
Af BrianH
odie skrev:Tak for svar - selvom de går i hver sin retning ;)

Jeg har som regel ikke specielt lav lydstyrke i soveværelset, men kunne godt forestille mig, at jeg ville blive irriteret over brummen/buzz O-O

Kan man få et korrekt indtryk af brummen i forretningen, eller skal man have det hjemme for at opleve det rigtigt?
Måske et sted som hifi-klubben, eller et andet sted hvor de har et prøverum... Det er ved lyse scener, hvor plasmaskærme skruer op for "blusset", at summen er generende. Kan man høre det ved mørke skærmbilleder, er der en defekt