Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa,

jeg er lige blevet den lykkelige ejer af et Panasonic TX-L47WT50Y. Alt ser umildbart ud til at være i den bedste orden, billedet står rigtig flot når signalet kommer fra DVB-C eller feks fra Blueray. Men når jeg får signalet fra min computer hakker billedet meget(vandrette hak), specielt ved panorering.

jeg kan se at jeg ikke er den første her i forumet med det problem, men så vidt jeg kan se er jeg den første med det TV.

Jeg syntes jeg har prøvet alle indstillingerne på selve TV'et, og prøvet alle de tips ang VLC player eller MPC jeg har kunne finde.

Så nu håber jeg at nogle her kan hjælpe mig med at få løst problemet.
Af lennon
Lyder klart som et kildeproblem , - altså PC .
Af mik57
har du også prøvet alle indstillingerne i computeren,bruger du hdmi eller hva
Af karaffa
Hejsa,

Jeg har prøvet at pille ved en del på computeren, uden held, men måske har jeg ikke prøvet det rigtige endnu.

Det er en relativt ny computer, grafikkortet er et ASUS 7870, og jeg bruger HDMI udgangen herfra, direkte over i TV'et.

Jeg er langt fra ekspert på området, så måske er det bare noget simpelt, jeg tager alle foreslag til efterretning.

Jeg har prøvet at ændre codec, og det har kunne gøre det værre, men desværre ikke bedre.
Brugeravatar
Af A 666
Kan det være fordi Tv'et kører 50hz når den modtager signal fra PC ?

Du må ikke hænge mig op på det, men jeg mindes at have læst noget om at signal fra PC til fladskærm ikke benytter 100hz/200hz/whatever som TV'et understøtter, men i stedet kører standard 50hz.

I så fald, så giver det menning hvis du synes det "hakker" ved panoreringer.

Det phillips 7 series som jeg bruger er et 100hz TV, men når jeg bruger signal fra PC'en(hvilket jeg gør 90% af tiden), så kører det ikke 100hz.
Af mik57
mit sony og min computer finder selv den rigtige instilling både med hz og opløsning og det burde dit vel også gøre ,dit er vist nyere.mener at mit sony kan køre både 60 og 120Hz i forbindelse med computer
Af karaffa
Jo jeg har tænkt over om ikke det kunne være noget i den retning. Jeg ved at signalet ud af computeren er 24Hz, men jeg kan ikke lige se hvad fjernsynet er. men hvad kan jeg gøre ved dette?

A 666 skrev:Kan det være fordi Tv'et kører 50hz når den modtager signal fra PC ?

Du må ikke hænge mig op på det, men jeg mindes at have læst noget om at signal fra PC til fladskærm ikke benytter 100hz/200hz/whatever som TV'et understøtter, men i stedet kører standard 50hz.

I så fald, så giver det menning hvis du synes det "hakker" ved panoreringer.

Det phillips 7 series som jeg bruger er et 100hz TV, men når jeg bruger signal fra PC'en(hvilket jeg gør 90% af tiden), så kører det ikke 100hz.
Af karaffa
Men kan jeg ikke godt udelukke at det er selve computer regnekraften der ikke er god nok?
Af Supergris
Ikke nødvendigvis. Det kræver lidt computerkraft af processor og grafikkort, at afspille specielt HD-signaler...
Generelt gælder det, at hvis du kan afspille dine video-filer problemfrit på din computerskærm, skal de også kunne vises uden hak på dit tv.
Sørg for at du afspiller med de rigtige Hz i forhold til dit kilde-materiale...
Af Cralle90
karaffa skrev:Men kan jeg ikke godt udelukke at det er selve computer regnekraften der ikke er god nok?
din computer skulle nemt kunne trække et HD signal, men hvis du kun kører 24hz er der intet at sige til at det lagger (hakker) da du jo kun sender 24 billeder i sekundet ud til din skærm, brug 60hz hvis du skal bruge din skærm til din PC :)

Supergris skrev:Ikke nødvendigvis. Det kræver lidt computerkraft af processor og grafikkort, at afspille specielt HD-signaler...
Generelt gælder det, at hvis du kan afspille dine video-filer problemfrit på din computerskærm, skal de også kunne vises uden hak på dit tv.
Sørg for at du afspiller med de rigtige Hz i forhold til dit kilde-materiale...
Langt de fleste computere idag, selv bærbare, kan afspille film i HD uden problemer.
Om man kan sige at han sagtens kan afspille HD lag-fri på hans tv, hvis han kan på hans pc-skærm er ikke helt sandt, da det kommer an på størrelse på skærm, og opløsningen. jo større skærm og opløsning jo mere skal ens grafikkort arbejde :)
Af Supergris
Det har ikke noget med størrelsen på skærmen at gøre, kun opløsningen, og de fleste pcér har en opløsning, der svarer nogenlunde til et 720p signal, som minimum...
Mange ældre pcér og også nogle af de billigste nye bærbare i dag, kan IKKE trække HD uden at hakke...
Af Cralle90
Supergris skrev:Mange ældre pcér og også nogle af de billigste nye bærbare i dag, kan IKKE trække HD uden at hakke...

Det kan godt være, men min bedømmelse er dømt ud fra at hans grafikkort er både nyt og kraftigt.
Af karaffa
Cralle90 skrev:
karaffa skrev:Men kan jeg ikke godt udelukke at det er selve computer regnekraften der ikke er god nok?
din computer skulle nemt kunne trække et HD signal, men hvis du kun kører 24hz er der intet at sige til at det lagger (hakker) da du jo kun sender 24 billeder i sekundet ud til din skærm, brug 60hz hvis du skal bruge din skærm til din PC :)

)
Filmen er i 24Hz, men hvordan får jeg det ændret??
Af Cralle90
Altså det signal din skærm får, det er 24hz korrekt? Det skal du have ændret til 60hz inde i skærm indstillinger