Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Jeg har lige fundet den her side ved hjælp af google. Kæresten og jeg er gået fra hinanden - og han har fået vores tv.

Derfor kan jeg kun se DR på min ipad :S, hvilket ikke holder i længden.

Jeg har ikke så meget forstand på det med tv og håber derfor på lidt hjælp fra jer :) Jeg har 8-9.000 til et 46 tommers tv.

Jeg har været i HiFi-klubben og snakke med dem. De anbefalede LG 47LM669T

Jeg havde egentlig besluttet mig for at købe det på baggrund af Hifiklubbens anbefaling, men nu har jeg så set at elgiganten har Samsung UE46ES7005 på tilbud til 8888.

Jeg vil mest bruge det til at se film, serier og sport (tennis, badminton og håndbold). Det vigtigste for mig er at billedkvaliteten er god, gode farver og at tv'et kan klare de hurtige bevægelser/panoreringer.

så vidt jeg har forstået er Samsung en "topmodel" mens LG er en mellemmodel. Mit spøgsmål går på om jeg skal ofre det ekstra og købe samsung UE46ES7005 i stedet for LG'en?.....elller måske noget helt tredje?

Jeg har prøvet at læse anmeldelser her på siden og søge i forum. Men er sgu nok bare lidt en blondine, for bliver bare mere forvirret jo mere jeg læser om det :S

Så jeg håber virkelig at der er en eller flere hjælpsomme personer, der vil hjælpe mig med et godt råd.

På forhånd rigtig mange tak for hjælpen

Hilsen Trine
Trine81 skrev:så vidt jeg har forstået er Samsung en "topmodel" mens LG er en mellemmodel.
du mener så vidt du har forstået er LG topmodellen, og samsung er så 2nd. og så får du YouBio på modellen, selvom det er rimlig ringe :)

men det var så udfra hvad du havde misforstået O_O
Af bonielse
Er vi ikke alle blondiner når det gælder køb af ny elektronik :-)

I bund og grund er det dine øjne der skal se resultatet. Så ud og kig på så meget du orker. Og kræv at få et tv signal - f.eks. en sportskanal, nu det har interesse. At de kan vise en dvd eller blue-ray er ligemeget. Prøv flere butikker - selv fra samme kæde. Nogle har, andre har ikke.

Lydt til hvad sælgeren siger, men stol ikke på det. Brug det som input til dit valg. Sælgerne får ofte procenter - nogle uger fra et mærke, andre uger fra et andet mærke.

På samme måde brug forums - lidt ligesom fodbold; vi er alle landstrænere og ved hvordan det skal gøres.

Men igen ud og kig så meget som do gider - det er dig der skal se på det du vælger. Hvis du syntes det er det bedste - så er det jo ligemeget om et andet tv på papiret er bedre.

Held og lykke
Af J.H.
bonielse skrev:Er vi ikke alle blondiner når det gælder køb af ny elektronik :-) Næhh, det er vi ikke.

I bund og grund er det dine øjne der skal se resultatet. Så ud og kig på så meget du orker. Og kræv at få et tv signal - f.eks. en sportskanal, nu det har interesse. At de kan vise en dvd eller blue-ray er ligemeget. Prøv flere butikker - selv fra samme kæde. Nogle har, andre har ikke.
Selv med tv-signal og velmenende sælger er det svært at bedømme ret meget andet end design, menuer og umiddelbar byggekvalitet i forretningerne.

Lydt til hvad sælgeren siger, men stol ikke på det. Brug det som input til dit valg. Sælgerne får ofte procenter - nogle uger fra et mærke, andre uger fra et andet mærke.

På samme måde brug forums - lidt ligesom fodbold; vi er alle landstrænere og ved hvordan det skal gøres.
Nej, det er "vi" ikke og nej, det ved "vi" ikke og heldigvis for det.

Men igen ud og kig så meget som do gider - det er dig der skal se på det du vælger. Hvis du syntes det er det bedste - så er det jo ligemeget om et andet tv på papiret er bedre.

Held og lykke
:p

Nå, spøg til side. Med det brug du nævner Trine, er der en oplagt kandidat og det er: http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=749391
Denne skærm vil du se anbefalet af mange og ofte og med god grund, da den svær at slå hvad billedkvalitet og value for money angår.

Der kan være andre faktorer der spiller ind og gør led velegnede men er det rå billedkvalitet og det brug du der nævner er det stadig plasma der gør det bedst. Jeg går ikke ud fra du har noget imod at det også er lidt billigere i indkøb? ;)
lgowner skrev:
Trine81 skrev:så vidt jeg har forstået er Samsung en "topmodel" mens LG er en mellemmodel.
du mener så vidt du har forstået er LG topmodellen, og samsung er så 2nd. og så får du YouBio på modellen, selvom det er rimlig ringe :)

men det var så udfra hvad du havde misforstået O_O
Øhhh, ok. Nu blev jeg da først forvirret.
Mente at såvidt jeg havde forstået var UE46ES7005 en af Samsungs topmodeller, mens LGs 47LM669T var en mellemmodel hos LG.

Jeg skal slet ikke gøre mig klog på om Samsung eller LG generelt er bedst :)
Af THM
jeg ville nok tage en 50" lg pm680 til 5500kr(eller en tilsvarende fra samsung eller panasonic) i stedet.
Men af de to mener jeg es7005 er bedst alround, omend jeg vil tro ips panelet i lm669 er bedre til de hurtige bevægelser i sport...
Af Trine81
J.H. skrev: Nå, spøg til side. Med det brug du nævner Trine, er der en oplagt kandidat og det er: http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=749391
Denne skærm vil du se anbefalet af mange og ofte og med god grund, da den svær at slå hvad billedkvalitet og value for money angår.

Der kan være andre faktorer der spiller ind og gør led velegnede men er det rå billedkvalitet og det brug du der nævner er det stadig plasma der gør det bedst. Jeg går ikke ud fra du har noget imod at det også er lidt billigere i indkøb? ;)
Tak for jeres råd :)

Jeg blev frarådet plasma hos Hifiklubben da der er et kraftigt lysindfald hvor skærmen står. Fik at vide, at skærmene på plasma-tv reflekterer mere lys end LED. Desuden sagde de at plasma bruger betydeligt mere strøm end en LED. Er det helt forkert?

Hvis man sammenligner billedekvalitet og evnen til at behandle hurtige panoreringer og sport som tennis og badminton. Er der så forskel på ovenstående LG og Samsung model?

Jeg fandt på en engelsk side en test, som jeg ikke helt forstod ;;), at ovenstående havde markant hurtige motion resolution end ovenstående LG....og at det ville give anledning til mindre problemer ved hurtige bevægelser/panoreringer. Har jeg helt misforstået det?
se test for 7005 og test for 669T
Af fladtpanel
Jeg ville nok også undgå plasma, bare for at undgå ulykker med burn-in og lignende.

Jeg har selv lige købt et 47LM660T som stort set er det samme som det 669T du har set på. Ganske fint TV, men er ikke imponeret af panoreringerne ved sport og hurtige sekvenser. Så hvis du har mulighed for det, så tag ud og se om du bedre kan lide Samsungs 7005 eller 8005 model.

Som andre siger, få dem til at smide et TV signal på og se noget sport :) Uanset om du vælger LG'et eller Samsung'en så tror jeg du bliver ganske tilfreds, begge er fine TV i sidste ende.
Trine81 skrev:Hej

Jeg har lige fundet den her side ved hjælp af google. Kæresten og jeg er gået fra hinanden - og han har fået vores tv.

Derfor kan jeg kun se DR på min ipad :S, hvilket ikke holder i længden.

Jeg har ikke så meget forstand på det med tv og håber derfor på lidt hjælp fra jer :) Jeg har 8-9.000 til et 46 tommers tv.

Jeg har været i HiFi-klubben og snakke med dem. De anbefalede LG 47LM669T

Jeg havde egentlig besluttet mig for at købe det på baggrund af Hifiklubbens anbefaling, men nu har jeg så set at elgiganten har Samsung UE46ES7005 på tilbud til 8888.

Jeg vil mest bruge det til at se film, serier og sport (tennis, badminton og håndbold). Det vigtigste for mig er at billedkvaliteten er god, gode farver og at tv'et kan klare de hurtige bevægelser/panoreringer.

så vidt jeg har forstået er Samsung en "topmodel" mens LG er en mellemmodel. Mit spøgsmål går på om jeg skal ofre det ekstra og købe samsung UE46ES7005 i stedet for LG'en?.....elller måske noget helt tredje?

Jeg har prøvet at læse anmeldelser her på siden og søge i forum. Men er sgu nok bare lidt en blondine, for bliver bare mere forvirret jo mere jeg læser om det :S

Så jeg håber virkelig at der er en eller flere hjælpsomme personer, der vil hjælpe mig med et godt råd.

På forhånd rigtig mange tak for hjælpen

Hilsen Trine

Du kunne også overveje kdl46hx75 ligger til de 8000,- og er 200hz tv. Denne ville jeg vælge i de prisleje og ville ikke overveje plasma, når du som sagt ikke har så meget "styr" på det her :-) Da man de 200-300 timer på plasma skal køre det ind og skifte kanal tit for at undgå fastbrænding af logo.
Af Trine81
Jeg sætter virkelig pris på jeres input :)

Det ville være super fedt, hvis en eller flere af jer kunne liste fordele og ulemper ved Samsung ES7005, LG 669T og Sony HX 75.

Må indrømme, at jeg lige nu skrupforvirret og meget i tvivl om hvad jeg skal vælge ;;)
Af THM
det er korrekt at der som regel er mere refleksion i plasmapaneler.
hx75 er nok den med mindst direkte reflektion, til gengæld bliver billedet en smule mere mat nå solen står ind på et mat panel.
jeg vil anbefale nogle gode gardiner hvis du ofte ser tv i dagslys, uanset skærmvalg..
Af lgowner
Trine81 skrev:Jeg sætter virkelig pris på jeres input :)

Det ville være super fedt, hvis en eller flere af jer kunne liste fordele og ulemper ved Samsung ES7005, LG 669T og Sony HX 75.

Må indrømme, at jeg lige nu skrupforvirret og meget i tvivl om hvad jeg skal vælge ;;)
ærligt sagt, så burde du læse lidt anmeldelser omkring den skærm eller de skærme som forslås. eller findes de ikke så se om du finder dem i en butik. for fordele om ulemper er nok lige så synlige som de individuelle former vi vælger partner på eller hvad folk ser i farver .

fordele og ulemper er nok dem som anmeldelser kan beskrive, der er ingen i forums som har ejet de 7 - 10 forskellige modeller af skærme og KAN IKKE udtale sig om skærmene er forkellige udfra hvad de læser, når det igen kommer til deres personlige valg.

du skal bruge det personlige valg og så se de skærme som nu er forslået eller brug 14 dages returret på internet handel og prøv dem i stuen.

Der vil altid være dem som syntes A er bedre end B eller a C gør sig god på noget som de andre ikke kan eller personen syntes gør.
Af rkc
Hvis din stue er for lys til et plasma tv, ville jeg vælge 7005 eller se om 8005 kommer på tilbud igen til under 10k,

så får du 2 par 3D briller 8) og en 7" Galaxy tablet med i købet,

tager man prisen på disse ting fra, så er 8005 faktisk billigere end 7005.
men billedmæssigt er de ens
Af J.H.
Plasma reflekterer ikke nødvendigvis mere lys end led, det er overfladen på skærmen (f.eks. glasplade) der er mest afgørende.
Plasma bruger mere strøm ja, men ikke så meget som de umiddelbare opgivelser antyder. Det er peak-opgivelser og derfor ikke konstanter. Ved normal brug er forskellen ca. 3-400,- kr. om året.