Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Crelle
Hej folks..

Har lige fået mig en 55 ES8005, dejlig skærm !

Jeg syntes dog når jeg følger kalibreringen fra flatpanels og evt. av-blog, så ender jeg med et meget "tungt" billede :( ?

Er der andre der har oplevet det ?

Eller er det bare fordi jeg har siddet og set på standard indstillinger mens jeg satte det op ?

Fx. når jeg trykker på tv oversigt på min set-top boks, så er den guide sådan, meget kompakt at se på..

Næsten på nippet til at være grumset
Af SLL
Hejsa,

Du kan prøve de her indstillinger, som jeg syntes er noget bedre end Flatpanels egne. Ja måske endda tæt på perfekte, i hvert fald på min 40" ES8005 model ;)

Husk at installere seneste firmware update til tv'et: http://www.samsung.com/dk/support/model ... -downloads

---------------------------------
Picture Mode Standard
Backlight 5 (leg lidt med denne indstilling!!)

Contrast 90
Brightness 45
Sharpness 20
Color 50
Tint G50/R50
Screen Adjustment Screen Fit

Advanced Settings
Dynamic contrast Off
Black Tone Off
Flesh tone 0
RGB mode off
Color Space Custom
Red: 43,0,0
Green: 0,53,0
Blue: 0,0,59
Yellow: 52,50,0
Cyan: 0,51,51
Magenta: 45,0,50
White Balance: on
R-Offset: 27
G-Offset: 25
B-Offset: 24
R-Gain: 5
G-Gain: 25
B-Gain: 20
10p white balance off
Gamma 0
Expert pattern off
xvYCC off
Motion lighting off
Black enhancer off

Picture Options
Color tone Warm 2
Digital Noise Filter Auto
MPEG Noise Filter Auto
HDMI Black Level Normal

Film mode Auto2

Auto Motion Plus Clear (or Custom 10/5)
LED motion plus On

System/ECO Solution
ECO Sensor off
------------------------------
Af Crelle
Hej,

Interessant, og tak for svar :)

Må man være så fræk og spørger hvor du har disse indstillinger fra ?

For normalt af alle de kalibrerings test jeg har læst (og generalt bare Samsung TV, så plejer film/movie jo altid at blie valgt som standard til at starte med)
Af SLL
Den fulde historie :-)

Jeg var som dig utilfreds med billedkvaliteten på mit tv. Jeg kom som sagt fra et Samsung C755 tv fra 2010, som faktisk havde ligeså godt, hvis ikke bedre billede end mit nye top models ES8005 tv. Jeg prøvede også Flatpanels indstillinger, men jeg fik ikke rigtig mere ud af disse indstillinger. Stadigvæk et et kedeligt fladt billede.

Nu hænger jeg så lidt ud på diverse forums, bla. avforums, hvor der også kalibreres på livet løs :) Der var der flere som var begyndt at rode med "standard" mode kalibrering, eftersom Micro Dimming Ultimate + andre dimming former i tv'et siges kun at fungere i "standard" mode (måske derfor billedet er bedre, skarpere i standard mode?!) Men du har ret, man plejer at smutte i movie mode, eftersom alt "glimmeret" jo er slået fra der. Jeg syntes bare ikke det fungere super godt i movie.

Men mine kalibrerings indstillinger kommer fra en kombination af forskellige pro-kalibreringer fra Avforums jeg har fundet. Og sat det sammen til det jeg syntes fungere bedste. Der vil være enkelte indstillinger som muligvis skal efter justeres, for at du syntes godt om billedet. Jeg tænker på kontrast, brightness, backlight og måske noget motion plus halløj. Men som udgangspunkt syntes jeg - farver, lys/mørk (gråtoner, hvid tone), billeddetaljer... er perfekte, og langt bedre end hvad jeg fik ud af mit gamle C755 tv, som nu ser lidt tyndbenet ud sammenlignet med :)
Af Crelle
Lyder sku godt SLL, det vil jeg hjem og prøve !

Lyder til du har undersøgt det nøje, så det vil jeg give et skud..

Ja, flat er faktisk også det ord jeg vil bruge (ikke fordi jeg betvivler flatpanels overhovedet) Men dog var jeg ikke helt tilfreds da kalibreringen var færdig..

Endnu engang tak for råd SLL :)
Af Crelle
Hvorfor er color ikke nævnt i kalibrering fra flatpanels ?

Altså den man kan vælge nedenunder sharpness ?