Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Sunebune
Hej - jeg har søgt på dette emne, men har ikke fundet noget der hjalp mig. Er der nogen der oplever forsinkede eller på anden måde forkerte undertekster i usb-optagelser?

Jeg har lige købt et Samsung ue40es5505xxe (i Elgiganten), som jeg generelt er glad for - men når jeg afspiller optagelser fra DR's kanaler samt TV2 og TV2HD, er underteksterne konsekvent ca. 2 sekunder forsinkede. Og når jeg bruger Timeshift på disse kanaler, forsvinder teksterne helt i perioder og vender kun tilbage i små asynkrone brudstykker.

Der er ikke noget problem på mine øvrige kanaler, herunder fx TV2 Zulu, TV2 Film, TV3 mv. Mere præcist eksisterer problemet kun med de kanaler hvor underteksterne er indlagt som et separat spor og kan til- og fravælges.

Jeg har prøvet at undersøge sagen med Samsung, men efter at have kontrolleret at jeg har opdateret firmwaren til nyeste version, bruger et understøttet optagemedie osv. er de tilsyneladende på bar bund. Hos Elgiganten kender de heller ikke til problemet. Så måske er det bare mit fjernsyn der er en mandagsmodel.

En sælger i HiFi Klubben forklarede mig så i dag at det problem principielt kan eksistere i alle USB-optagere, uafhængig af fjernsynsmodel og -producent, fordi tv'et ved afspilning 'henter' underteksterne fra Tekst-TV, hvilket kan ødelægge timingen. Jeg mener nu ikke at jeg oplevede dette problem i mit foregående Grundig-tv - så nu er jeg nysgerrig: Er der nogen der kan nikke genkendende til problemet?

Og ikke mindst: Er der nogen som ejer et Samsung-tv i es5505-serien (eller en lignende), der kan fortælle mig om jeres tv viser undertekster korrekt i optagede og/eller timeshiftede programmer fra fx DR?

På forhånd tak :-)
Jeg har et problem der minder om dit på et Samsung 6715 (2012).
Undertekster er forsinkede eller vises slet ikke i perioder og så lige pludselig virker det igen for så at forsvinde igen. Megairriterende. Det er udelukkende ved PVR optagelser og tilsyneladende især på DR1 og DR2. Det underlige er at underteksterne lader til at være gemt sammen med den optagede film, for jeg kan ofte spole tilbage i et stykke uden tekster og så er der pludselig tekster på. Jeg har haft fat i Samsung, men de kan ikke rigtig svare på hvad der er galt, men påstår de er ved at undersøge sagen. Jeg kører med seneste firmware (1032) og har prøvet det meste - inkl. Nulstilling af tv, re-installation af firmware osv.

Det er ret frustrerende....så det ville være dejligt med forslag til hvad det kan skyldes? Mner ikke problemet var der med firmware 1031, men kan man nedgradere firmwaren uden problemer?
Af jng
Sunebune skrev:Hej - jeg har søgt på dette emne, men har ikke fundet noget der hjalp mig. Er der nogen der oplever forsinkede eller på anden måde forkerte undertekster i usb-optagelser?

Jeg har lige købt et Samsung ue40es5505xxe (i Elgiganten), som jeg generelt er glad for - men når jeg afspiller optagelser fra DR's kanaler samt TV2 og TV2HD, er underteksterne konsekvent ca. 2 sekunder forsinkede. Og når jeg bruger Timeshift på disse kanaler, forsvinder teksterne helt i perioder og vender kun tilbage i små asynkrone brudstykker.

Der er ikke noget problem på mine øvrige kanaler, herunder fx TV2 Zulu, TV2 Film, TV3 mv. Mere præcist eksisterer problemet kun med de kanaler hvor underteksterne er indlagt som et separat spor og kan til- og fravælges.

Jeg har prøvet at undersøge sagen med Samsung, men efter at have kontrolleret at jeg har opdateret firmwaren til nyeste version, bruger et understøttet optagemedie osv. er de tilsyneladende på bar bund. Hos Elgiganten kender de heller ikke til problemet. Så måske er det bare mit fjernsyn der er en mandagsmodel.

En sælger i HiFi Klubben forklarede mig så i dag at det problem principielt kan eksistere i alle USB-optagere, uafhængig af fjernsynsmodel og -producent, fordi tv'et ved afspilning 'henter' underteksterne fra Tekst-TV, hvilket kan ødelægge timingen. Jeg mener nu ikke at jeg oplevede dette problem i mit foregående Grundig-tv - så nu er jeg nysgerrig: Er der nogen der kan nikke genkendende til problemet?

Og ikke mindst: Er der nogen som ejer et Samsung-tv i es5505-serien (eller en lignende), der kan fortælle mig om jeres tv viser undertekster korrekt i optagede og/eller timeshiftede programmer fra fx DR?

På forhånd tak :-)

Der er vist en sælger i HiFi-klubben, der skal en tur på skolebænken. Mærkeligt. Klubben berømmes altid for dens dygtige personale (!).
Sunebune skrev:En sælger i HiFi Klubben forklarede mig så i dag at det problem principielt kan eksistere i alle USB-optagere, uafhængig af fjernsynsmodel og -producent, fordi tv'et ved afspilning 'henter' underteksterne fra Tekst-TV, hvilket kan ødelægge timingen.
i DVBT/DVBC/DVBS standarden er undertekster for det meste allerede en del af datastrømmen og bruger separat dataspor specifikt for landet, opbygning er dog ikke helt som du kender den fra teksttv, der ligger det som grafik og lægges på som et billed.

men jo, der findes dog stadig et teksttv spor, som visse optagere også lægger med ned når det er DVB signal, og så kan du stadig få underteksterne med hvis der ingen DVBSUB er inkluderet.

men hans forklaring er forkert.