Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af torbenan
Hej med jer,
jeg overvejer at skifte mig Sony KDL-40Z4500 ud med en større skærm. Grunden til at jeg i sin tid valgt netop det TV var, at det havde en soundbar indbygget og lyden var på det tidspunkt væsentligt bedre end noget andet, jeg kunne finde. Når jeg hører lyden i LED Tv's lyder de elendigt. Mit spørgsmål er, om der findes TV med god lyd i dag? Hvad skal jeg kigge efter? Det ikke et krav, at der er LED.

PS. Jeg har et rigtig godt surround anlæg (Onkyo NR809) som jeg bruger til film og musik, men 70% af tiden ser jeg nyheder eller sport, hvor jeg ikke vil havde surrounden kørende.

Forslag modtages på TV mellem 50-55" og maks. 10.000 kr.
Af PeterD
Hvorfor tænker jeg på Philips tv...?
Af J.H.
Panasonic ET5 er på tilbud i 55" til 9999,- i Expert. Den kunne jeg selv være fristet af :)
Af PeterD
Så har han 1 kr. tilbage.

Måske dumt spørgsmål, men bliver billedet ikke mere "uskarpt/grumset", jo størrere det er?

Når jeg ser bluray på min 23" skærm i køkkenet, står det helt tydeligt. Ser jeg bold fra en 55" i en Expert/Fona butik syntes jeg billedet er mere uskarpt især på det der bevæger sig f.eks. Bolden i tennis/fodbold ( Ja, Ja. Ved godt de ikke er indstillet og så videre og så videre)

Bliver hver enkelt pixel ikke størrere, jo størrere skærmen er, eller bruges der flere pixesl jo jo større skærm?
Af Gonardo
Jeg vil vælge at have surround anlæget tændt hele tiden, i stedet for at lede efter en skærm med god lyd, og dermed kun koncetrere sig om at finde en fladskærm med bedste billed til sport :)
Af Snurrerundtlyd
torbenan skrev:Mit spørgsmål er, om der findes TV med god lyd i dag?
Bang & Olufsen TV har langt bedre lyd end stort set alle andre tv. Men prisen er også noget højere end de fleste andre TV.
Men til 10.000 kr. findes der vist ingen 50-55'' TV med lyd der er værd at lytte til. Men Sony med soundbar i foden er nok det bedste bud. Det er jo som sådan heller ikke indbygget lyd i selve skærmen. Der er mere volumen end i selve fladskræmen og højttalerene peger fremad i stedet for at være gemt på på fladskræmen, hvor lyden også ændrer sig meget efter hvor meget man drejer TVet til siden.
Philips som blev nævnt kunne måske også være et bud.
torbenan skrev:Hvad skal jeg kigge efter?
Du skal ikke kigge, men lytte. :p Men jo tyndere TV bliver og jo mindre ramme de får, des ringere bliver lyden som regel. Det kræver en vis fysisk størrelse af højttalere at opnå ordentlig lyd. 5-10 år gamle fladskræme, hvor der var mere dybde til højttalerne har som regel bedre lyd end de ultratynde fladskærme der produceres i dag. Især basområdet forvinder jo mindre højttalerkabinetterne og "bas"-enhederne bliver. Der er nogle fysiske love man ikke kan undgå og jo dybere bas des mere plads og kræves der.
Generelt er det bedre at spare flere tusinde kroner på selve TVet og bruge dem på ekstern lyd i stedet for at købe et TV uden at have ekstern lyd.
At have ordentlig lyd giver en langt bedre filmoplevelse end at have et dyrere TV med lidt bedre billede men uden ordentlig ekstern lyd.
Alt for mange fokuserer på at bruge budgettet på at opnå den bedste billedkvalitet og nøjes så med de elendige små indbyggede højttalere. Men man vil opnå en bedre filmoplevelse ved at bruge en god del af budgettet på ordenlig ekstern lyd og så måske gå lidt på kompromis med billedkvaliteten ved at købe et billigere TV.
Et par gode højttalere har ofte også længere levetid end et TV før det bliver skiftet ud, så der er flere år at sprede udgiften ud over.

Men når det så er sagt så skriver du jo at du allerede har god lyd med en Onkyo receiver. Men så forstår jeg ikke at du overhovedet gider at fokusere på TVets indbyggede lyd. Hvorfor ikke bare altid køre TVets lyd ud gennem dine eksterne forstærkere?
TV kan sagtens automatisk tænde/slukke skrue op/ned for en ekstern receiver, hvis du køber det rigtige TV. Så behøver du slet ikke bruge receiverens fjernbetjening i den daglige betjening. Det er det der ofte holder mange fra at tænde for ekstern lyd når de bare skal se nyheder. Så jeg ville i stedet fokusere på at købe et TV der kan finde ud af automatisk at tænde for en receiver.
Læs mere i mit svar her: http://flatpanels.dk/flatforum/viewtopi ... 451#179451
Selv TV-avisen lyder elendigt med stort set alle fladskræmes indbyggede lyd.
Senest rettet af Snurrerundtlyd 21 jan 2013, 22:31, rettet i alt 9 gange.
Af PeterD
B&O til 10.000 kr...så hedder det brugt og vel et par år gammelt...?

Kan man ikke på dit anlæg slå ned for de bagerste højtalere, så det kun er de 2 fronthøjtalere man hører..På mit anlæg drejer jeg ned for balance knappen og så der det "kun" de 2 forreste højtalere der kommer tv lyd ud af. Drejer jeg den op, får jeg lyd ud af alle 4 højtalere..

Selvfølgelig hvis lyden er MEGET, MEGET vigtig for dig skal du gå efter det, men efterhånden er ALLE 50"-55" så tynde (bare se Samsung og LG) at det er UMULIGT at få en nogenlunde lyd ud af dem..Og det er vel bedre at tvet har et godt billede og en lyd man kan køre over 2 af højtalerne end et DÅRLIGT billede og rigtig god lyd fra skærmen...?

Eller kan man købe et 50" Panasonic ST50 til 7000 kr. og så købe en rigtig god soundbar (i grå farve for tvet er lidt gråt) foran eller til at stå i siderne..(Ved dog det kan være riiimelig dyrt, hvis vi taler om et godt mærke...)
Af J.H.
PeterD skrev: Måske dumt spørgsmål, men bliver billedet ikke mere "uskarpt/grumset", jo størrere det er?

Når jeg ser bluray på min 23" skærm i køkkenet, står det helt tydeligt. Ser jeg bold fra en 55" i en Expert/Fona butik syntes jeg billedet er mere uskarpt især på det der bevæger sig f.eks. Bolden i tennis/fodbold ( Ja, Ja. Ved godt de ikke er indstillet og så videre og så videre)

Bliver hver enkelt pixel ikke størrere, jo størrere skærmen er, eller bruges der flere pixesl jo jo større skærm?
Ja, billedet bliver mere grumset jo større skærm hvis afstanden er den samme...og ikke mindst afhængig af kildematerialet/signalet.
Af J.H.
PeterD skrev: Kan man ikke på dit anlæg slå ned for de bagerste højtalere, så det kun er de 2 fronthøjtalere man hører..På mit anlæg drejer jeg ned for balance knappen og så der det "kun" de 2 forreste højtalere der kommer tv lyd ud af. Drejer jeg den op, får jeg lyd ud af alle 4 højtalere..
Jeg tror du skal have kigget lidt på din tilslutning på det anlæg :D