Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Alfa
Har nok set mig varm på dette TV (UE40ES7005), men skal lige vide om det er det samme som UE40ES7000 da de fleste engelske reviews ikke omtaler 7005 modellen. Hvad skal man i øvrigt gå efter for at få absolut bedste billede i denne størrelse (40/42")? Har kigget på ovennævnte, men også LG42LM669, Sony KDL-40HX855 og endelig Panasonic TX-P42GT50 (plasma) og Panasonic TX-L42WT50. Jeg er dog blevet endnu mere forvirret efter at have læst diverse reviews.
Af THM
til korrekt gengivelse af kildematerialet er gt50 den klarer vinder, men der er flere der har haft problemer med kraftig retention på denne serie.
ellers vil jeg mene wt50, hx855, og es7005(som ganske rigtigt er samme skærm som es7000) er glimrende alternativer, som dog har andre svagheder, men intet er perfekt
Af Andersss
Igen, som så mange andre også ville gøre, så vil jeg spørge dig hvad du bruger dit tv til (det er ikke så åbenlyst som det lyder) og hvornår på døgnet du bruger dit tv mest.
Når du har svaret på de spørgsmål, så er det lidt lettere at spore sig ind på hvilken af disse modeller som nok er bedst til dig :)
Af Alfa
Jeg bruger det til at se TV og film især om aftenen. Jeg ser desuden en del film i HD kvalitet lejet på nettet.
Af Andersss
Hvis du har mulighed for rimelig mørklægning eller fri for direkte sol på tv'et, så ville jeg få efter GT50. Det har det bedste sortniveau, hvilket jeg vurderer er vigtigt når man ser tv og film i mørktlagte rum.
Det kan have problemer med reflektioner og retention, men igen så virker det til at problemer retention dukker lidt sporalsk op.
Af PeterD
Kort svar.

Overall: GT50.

Til prisen: ST50.

Efter at have set masser af Samsung, LG, Philips, Sony og Panasonic tv's.
Af Alfa
Jeg havde egentlig købt to stk. Philips PFL426007T/12, og har haft dem stående knap to uger nu. Jeg har i mellemtiden kigget en del på andre TV, bl.a de nævnte. Jeg er træt af de to Philips på flere områder: brugergrænsefladen er relativt langsom, og strejker i perioder helt, hvorefter man må slukke og tænde igen for at få f.eks. programskift til at virke. Billedet i sig selv er faktisk rigtig godt fsa. farver og kontrast, men jeg oplever desværre en del artefakter og pixelering, og at hele billedet bevæger sig i ryk, især når man kigger HD film. Jeg er opmærksom på, at Philips er berygtet for deres langsomme menuer, men det kan man altså lære at leve med. Sidstnævnte problemer er dog ikke noget, man kan holde ud at se på i længden, og her vil jeg så lige høre om det er problemer, der er generelle for LED TV, for så er der jo ingen grund til at kigge på f.eks. Samsung UE40Es700. Jeg har i forvejen et LG plasma TV, og har haft det i flere år, og her oplever jeg ikke disse problemer overhovedet.
Af 2 T ´er Uden H
Har du husket at slå alle de dynamiske billedekredsløb fra i pixel precise billede motoren i menuen, heriblandt:

HD natural motion
Dynamisk kontrast
Advanceret skarphed

osv.

Problemet du beskriver med pilexeringer og artifakter i billede lyder meget som noget oftest forsaget af disse billedebehandlings systemer, og de bør slås fra for den bedst mulige oplevelse :)
Af Alfa
Alt "billedforbedring" er slået fra. Det skal retfærdigvis nævnes, at min antenneforbindelse nok skal ses efter, men det burde jo ikke have betydning ift. streamede HD film, hvor billedet altså bevæger sig i ryk. Hvorfor i alverden er der adgang til al den billedbehandling, når det alligevel alt sammen skal slås fra? Men som nævnt: er det et Philips problem, eller et generelt LED problem? Skyldes det f.eks. at de her TV kun har 100Hz at arbejde med, processorstørrelse, eller?
Af Alfa
Alt andet lige, ville et UE40ES7005 så være et bedre valg? Er billedkvaliteten på højde med Philips?
Af JesperAndersen
- for hvad det er værd, kan jeg fortælle at jeg lige har købt Samsung modellen lavere end din påtænkte ( UE 6xxxx).
Og menu-funktionerne kører snorlige/stabilt/hurtigt.Og f.s.v. artifakter, så er det absolut godkendt. ( - hvilket 200 HZ-systemet givetvis har en stor del at æren for)
Af THM
Alfa skrev:Alt "billedforbedring" er slået fra. Det skal retfærdigvis nævnes, at min antenneforbindelse nok skal ses efter, men det burde jo ikke have betydning ift. streamede HD film, hvor billedet altså bevæger sig i ryk. Hvorfor i alverden er der adgang til al den billedbehandling, når det alligevel alt sammen skal slås fra? Men som nævnt: er det et Philips problem, eller et generelt LED problem? Skyldes det f.eks. at de her TV kun har 100Hz at arbejde med, processorstørrelse, eller?
de 100hz er netop det hd natural motion du har slået fra. det samme ville 200hz være.
disse hz systemer kan netop skabe artifakter, og jeg har personligt aldrig set et sådan system som jeg ville foretrække at have slået til...
Af Alfa
Hvorfor kommer disse TV så med den funktionalitet, hvis det ikke kan bruges? Det er sågu da en håbløs strategi at indbygge teknologi, der ikke virker. Kan man overhovedet vælge TV, der ikke har dette indbygget, for man kommer jo til at betale for det, og så slår man det fra......
Af JesperAndersen
THM skrev:
Alfa skrev:Alt "billedforbedring" er slået fra. Det skal retfærdigvis nævnes, at min antenneforbindelse nok skal ses efter, men det burde jo ikke have betydning ift. streamede HD film, hvor billedet altså bevæger sig i ryk. Hvorfor i alverden er der adgang til al den billedbehandling, når det alligevel alt sammen skal slås fra? Men som nævnt: er det et Philips problem, eller et generelt LED problem? Skyldes det f.eks. at de her TV kun har 100Hz at arbejde med, processorstørrelse, eller?
de 100hz er netop det hd natural motion du har slået fra. det samme ville 200hz være.
disse hz systemer kan netop skabe artifakter, og jeg har personligt aldrig set et sådan system som jeg ville foretrække at have slået til...
Hmmm, jeg er da temmelig sikker på at angivelse af HZ, 100 el. 200 ( eller helt tredie), er TV'ets "native billedbehandling", så at sige.
Og at al det andet "forbedrings-gejl" blot er "tillægs-features" ??.....
- jeg har slået AL "billedforbedrende" fra på mit Samsung UE6035, og det er sammelignet med Samsung 5xxx-serie markant bedre f.s.v artifakter/hakkende bevægelser ( og også i rå billedkvalitet)