Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mfas
Hej alle,

Jeg har kalibreret min monitor, en Dell U2311H, og er egentlig meget tilfreds med resultatet, på nær sort niveauet. Men hvor stor betydning har det?

Jeg rammer et sort niveau på 0,47 Cd/m2 hvor jeg ofte herinde læser kalibreringer af monitorer hvor sort niveauet ligger på under 0,2 Cd/m2.

Når nu ellers alt andet, gamma, kelvin og generel lysstyrke, ligger hvor det skal, kan man så finjustere noget for at få sort niveauet ned? Og har det forøvrigt nogen synlig effekt?

Pft.
/mfas
Af Andersss
Hvad bruder du skærmen til? Hvis du ser film på den kan du nok godt se stor forskel på sortniveauet. Hvis du bruger den til kontorbrug, så betyder det mindre.
Jeg ville dog under ingen omstændigheder være helt tilfreds med det resultat du har.
Hvilket testudstyr bruger du?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Når din gamma og lysstyrke ligger som de skal, så er der ikke mere at komme efter med mindre man aktiverer noget dynamisk kontrast - men så ryger gammakurven nok en tur.

Oplever du sortniveauet som et problem? Hvis nej, så vær ligeglad med hvad måleprogrammet siger. Hvis ja, så prøv med en lavere lysstyrke - hvad har du sat denne til?
Af mfas
[quote="Andersss"]Hvad bruder du skærmen til? ....[/quote]
Jeg bruger den primært til kontor/spil, men også grafisk billedbehandling.

[quote="Andersss"]Jeg ville dog under ingen omstændigheder være helt tilfreds med det resultat du har.
Hvilket testudstyr bruger du?[/quote]
Jeg bruger LaCie Blue Eye Pro.

Jeg vil gerne uploade min kalibreringsrapport, men kender ikke lige et site hvor man bare kan uploade sine egne filer til offentligt skue.

Pft.
/mfas
Af mfas
[quote="Torben Rasmussen"]Når din gamma og lysstyrke ligger som de skal, så er der ikke mere at komme efter med mindre man aktiverer noget dynamisk kontrast - men så ryger gammakurven nok en tur.

Oplever du sortniveauet som et problem? Hvis nej, så vær ligeglad med hvad måleprogrammet siger. Hvis ja, så prøv med en lavere lysstyrke - hvad har du sat denne til?[/quote]

Den er sat til 120 Cd/m2. Gamma 2.2 og 6500 Kelvin.

Det er muligvis bare min perfektionisme der slår til igen :-)

Pft.
/mfas
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jamen er det et reelt problem, eller blot et problem på papiret?
Af mfas
[quote="Torben Rasmussen"]Jamen er det et reelt problem, eller blot et problem på papiret?[/quote]

Som sagt, så er det muligvis bare min perfektionisme der er slået til igen, og derudover så spørger jeg mest fordi jeg ikke ved om det er et problem.

Det er ikke nødvendigvis et problem for mig, men jeg vil jo også gerne forstå kalibrering så langt som til at kunne fejlfinde og finjustere hvis det er muligt.

Som sagt så ligger alle andre parametere meget fint og med næsten ingen udsving i hverken farve, lysstyrke etc.

Det er kun sortniveauet der stikker i øjnene, og igen er det på papiret den er gal (altså målingen), og ikke fordi jeg synes at sortniveauet er et stort problem for mig som sådan når jeg kigger på skærmen.

Pft.
/mfas