Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af samsungboy
Hej alle

Jeg er ny på denne side, og kan derfor muligvis finde svar på mine spørgsmål et eller andet sted herpå, men det har ikke været muligt for mig at finde noget præcist omkring dette, hvorfor jeg skriver herinde for at høøre jere gode meninger.

Kan se der er mangle lignende spørgsmål ala mit, men hvilket tv bør jeg vælge.

Jeg har pt, et plasma panasonic 50" som står for at skulle udskiftes. Størrelsen passer mig fint, men vil det føles anderledes hvis de samme tommer kommer fra et LED tv i stedet for - sagt på en anden måde, hvis 50" passer mig fint med et plasma tv, vil jeg så have behov for en anden str hvis jeg vælger et tv med anden teknologi?

Umiddelbart har jeg ikke fundet nogle LED modeller med 50", men derimod 46 og 55" - spekulere om det vil være en idé at vælge 46 eller 55".

Mit nuværende tv er af ældre dato og og kan godt virke lidt "grynet" engang imellem, hvis man sidder for tæt på, hvorfor jeg overvejer om et 55" vil være for stort og eller er teknologien idag, så god at jeg ikke vil opleve samme problem med et 55" LED idag?

Omvendt er jeg bange for at jeg vil finde det anstrængende hvis jeg skal ned i et 46" - Hvad mener i?

Er der noget specielt tv jeg bør gå efter, hvis mit "loft" er 13000 kr?

Jeg har haft set på et Samsung i både 46 og 55" man kan ikke huske modelnavnet, men som hint kunne det styres med stemme og hænder. Nogle som kender disse modeller og kan sige noget om dem ?

Håber på nogle gode svar.

På forhånd tak.
Af DavidHimself
Du har ikke fortalt modellen på dit nuværende TV - det kan have noget med den kedelige billedekvalitet du oplever at gøre :) Under normale omstændigheder vil jeg sige at det er synd at gå ned i størrelse.
Af Bent odense
Troer det bliver svært at vende sig til LCD/LED teknologien,Når nu du er vandt til plasma.
Senest rettet af Bent odense 16 jan 2013, 15:37, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af MigSelv
Gå aldrig ned i størrelse, det vil du fortryde. Billedet er en gang imellem grynet? Er det på gamle dvd skiver, eller et dårligt sd signal via antenne/kabelnet signal?
Af pipper
Bent odense skrev:Troer det bliver svært at vende sig til LCD/LED teknologien,Når nu du er vandt til plasma.
Det kan godt lade sig gøre.

:)
Af Bent odense
Har selv LCD/LED,Og troer det er nemmer at venne sig til plasma teknologien,Med dens billedkvalite og sortnevu,Som nok mange LCD/LED tv ikke gør sig til måls med.Men igen det er to vidt forskellige teknologier.med sine ulemper.
Af samsungboy
Grunden til mit noget kedelige billede ligger i at den model som jeg har er med den "gamle" opløsning, altså fra før det blev normalt med full hd opløsning, derfor bliver det "grynet" når jeg sidder for tæt på min skærm, eller pixels bliver for få om man vil.

Om jeg kan vænne mig til LED/LCD må tiden næsten vise, aner det ikke, for bestemt har plasma fordele som feks som det bliver nævnt sortniveau m.m. Men grunden til at jeg overvejer en anden teknologi ligger i strømforbruget, da skærmen kører her mindst 12 timer dagligt, samt det faktum, at det er min opfattelse, ret mig hvis jeg tager fejl, men at der ikke er så meget nyskabende indenfor plasma som der er indenfor LED/LCD.

Da mit nuværende tv, som jeg ikke husker modelnummeret på, også er forholdsvis tungt og dybt, så er det heller ikke muligt for mig at have det hængende på en væggen (pap vægge) og jeg håber derfor, at de nye modeller efterhånden holder en vægt, hvor noget sådan vil kunne lade sig gøre.
Af OleA
Du skal ihvertfald ikke gå ned i størrelse.

Tværtimod tror jeg sagtens du kan gå op i 55". Full HD og bedre kvalitet(uanset om det er LCD eller plasma) vil gøre at det ser bedre ud.

Derudover er mange af de nye 55" modeller rent fysisk ikke meget større end de gamle 50" pga tyndere ramme omkring selve skærmen.
Brugeravatar
Af edinger
samsungboy skrev:Umiddelbart har jeg ikke fundet nogle LED modeller med 50", men derimod 46 og 55" - spekulere om det vil være en idé at vælge 46 eller 55".
• Samsung UE50ES6715 (link)

• Samsung UE50ES6710 (link)

• Samsung UE50ES5500 (link)

samsungboy skrev:Grunden til at jeg overvejer en anden teknologi (...) ligger i det faktum, at det er min opfattelse, og ret mig hvis jeg tager fejl, at der ikke er så meget nyskabende indenfor plasma som der er indenfor LED/LCD.
Det lange og seriøse svar er givet i utallige andre tråde. Så jeg vil nøjes med at svare kort og polemisk:

Der er korrekt, at der ikke er sket så meget på plasmafronten.

Plasma er stadig tykkere og tungere. Og billigere. Og leveringsdygtig i overlegen billedkvalitet.*

Modsat har det innovative LCD-folk udviklet LED, rammeløse skærme og stemmestyring. Onde tunger ville sige "for at kompensere for sin teknologiske underlegenhed".

Men det kunne jeg selvfølgelig aldrig finde på at påstå 8)

* Kilde: FlatpanelsDK, AVForums, HDTVtest, CNET mfl.
Af PeterD
Man skifter IKKE en god plasmaskærm fra en overlegen producent ud med et plasma, og SLET IKKE ET LED/LED, fra en underlegen producent (læs: Sydkorea)

END OF DISSCUSSION!!
Af PeterD
PLASMA: LEVERINGSDYGTIG I OVERLEGEN BILLEDKVALITET.. :D

Hvornår kommer dette op som en artikel på forsiden? :)
Af samsungboy
PeterD skrev:PLASMA: LEVERINGSDYGTIG I OVERLEGEN BILLEDKVALITET.. :D

Hvornår kommer dette op som en artikel på forsiden? :)

Fordele og bagdele som du ved ;-)
Pt. overvejer jeg hvilke fordele der er ved det ene frem for det andet, i MIT tilfælde. Ingen tvivl om at en nutids plasma er en super ting, men den "halter" bare efter på så mange andre ting end lige selve billedet.

Dog må jeg indrømme, og så ved jeg ikke om det er fordi min plasma er af ældre dato, men når jeg ser en nutids LED skærm, så kan jeg ikke se at den er væsentlig ringere på billedsiden end det tv som jeg indehaver af i dag.

http://www.ikea.com/ms/da_DK/rooms_idea ... VA12012013

Lige en helt anden ting, er der nogle som kender dette monstrom
Brugeravatar
Af edinger
samsungboy skrev:Dog må jeg indrømme, og så ved jeg ikke om det er fordi min plasma er af ældre dato, men når jeg ser en nutids LED skærm, så kan jeg ikke se at den er væsentlig ringere på billedsiden end det tv som jeg indehaver af i dag.
Det er to forskellige teknologier. Og billedet på en LCD-skærm er først og fremmest anderledes end billedet på en plasmaskærm.

Men hvis du godt kan li', hvad du ser, skal du selvfølgelig blot vælge dét og ikke lade dig diktere af skaren af selvbestaltede kloge hoveder, mig selv inklusive ;)

samsungboy skrev:Lige en helt anden ting, er der nogle som kender dette monstrom?

http://www.ikea.com/ms/da_DK/rooms_idea ... VA12012013
I følge de første bulletiner er kvaliteten temmelig rædderlig. Det er vist en løsning, som hovedsagelig skal vælges af praktiske hensyn.
Af Mysen
PeterD skrev:Man skifter IKKE en god plasmaskærm fra en overlegen producent ud med et plasma, og SLET IKKE ET LED/LED, fra en underlegen producent (læs: Sydkorea)

END OF DISSCUSSION!!
Det er der mange, der har haft glæde af. Jeg ved i hvert fald THM er betydeligt mere glad for sin LG plasma end han var sin G20, og det er fordi at fordele og ulemper vejes forskelligt af folk.¨
samsungboy skrev:Fordele og bagdele som du ved ;-)
Det hedder ulemper ;)
Bagdele er det samme som numser.