Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej,

Jeg er på udkig efter et TV til soveværelset. I stuen har jeg et Pioneer KRP-600M. Nu behøves billedet jo ikke være helt lige så godt på et TV i soveværelset, men når man først er vænnet til et godt billede skal det altså være rimelig okay.

Udover billedkvalitet har jeg meget fokus på at kunne streame MKV med undertekster til TV'et uden en seperat medieafspiller (som jeg har det i stuen). Til sidst skal lyden gerne være acceptabel uden soundbar.

Efter at have været ude at kigge lidt, og læst lidt på nettet har jeg kig på Samsung UE32ES6715 som kan findes til 4500kr. Det er blandt vinderne af tænk.dk's fladskærm test (som jeg dog er lidt skeptisk overfor da Pana ST50 scorer ret lavt).

Jeg har også kigget lidt på ES65xx men de lader ikke til at blive meget billigere, og så kan de ikke fås i hvid (hvilket ikke er et krav, men i modsætning til stuen må tvet gerne være lidt diskret i soveværelset). Jeg overvejer også lidt ES5505 (som er meget billigt) som umiddelbart havde et lige så godt billede i butikken, men det har åbenbart ikke microdimming og tænk.dk scorede det lavere en 65xx+ TV'ene, så det ser måske ikke så godt ud når det først kommer hjem.

Jeg droppede Panasonic LED både pga. af dårligt indtryk af billedet (men selvfølgeligt svært at se i en butik), og deres frygtlige design. Philips droppede jeg primært fordi jeg læste at MKV med undertekster ikke fungerede via DLNA, og til dels fordi deres billedbehandlingen virkede ret voldsom på de TV jeg så.

Det eneste andet jeg så med godt billede var Sony, men de er alligevel ikke billigere og kun i sort, så jeg så ikke nogen fordel der.

Er der nogen der har erfaringer med disse TV og har nogle anbefalinger? Umiddelbart synes jeg nemlig at ES6715 er lidt smådyrt, men har ikke lyst til at gå på kompromis med billedet.
Af 2 T ´er Uden H
ES6715 er efter min menning en okay performer med et udbud af features og en okay film profil til at levere et naturligt billede når div falske billedeforbedringer er deaktiveres, lyden virker klar i forhold til stemmer, men tykkelsen af tv´et sætter som ofte sine begrænsninger i forhold til punch på bassen.

Dette er dog min subjektive vurdering af ES6715, og det er ikke sikkert du vil være enige i mine betragtninger :) så om den er de ekstra penge værd er op til den enkelte og det samme kan siges om billedesiden i forhold til øjet der ser :)

Jeg vil dog sige når vi er nede i en skærmstørrelse på 32" så findes der især billigere alternativer der stadig kan levere fin billede kvalitet, og det bedste ville nok være at gå efter en skærm der er blevet anmeldt og testet af en professionel test side :)

Dog tænker jeg et alternativ måske kunne være Samsung 32EH5005, denne har dog ikke DLNA funktion, men den er billigere end de andre kandidater også er der råd til en ekstra medie afspiller :)
http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... ue32eh5005

Denne model kunne være godt til et afdæmpet soveværelse, i og med at den pga fuld bagbelyste LED ikke vil havde samme markante problemer med clouding/backlight bleeding som et Edge LED, som især er synlige i et afdæmpet rum og om aftentimerne :)

Derudover for den også ros for billedekvalitet og lydkvalitet i anmeldelsen fra hdtvtest.co.uk :)

Den er dog en lidt tykkere model og med bagud pegende stik kan vægmontering tæt til væggen blive svært hvis det er planen.

Link til anmeldelsen: http://www.hdtvtest.co.uk/news/samsung- ... erformance

Conclusion

A few years ago, most television manufacturers – led ironically by Samsung – began to put a lot of effort into trimming down the depth of their LED-based LCD TVs, so much so that it became a contest of slenderness instead of image quality. While aesthetically stunning, these impossibly svelte edge LED LCD displays tend to suffer from screen/ backlight uniformity issues due to the inherently uneven distribution of LEDs, and the proximity of the backlight unit to the LCD screen.
Thankfully the Samsung UE32EH5000 bucks this unhealthy trend, preferring to let its picture (and sound) rather than its waistline do the talking. Saddled with a bulging derriere, the TV won’t be in the running for any design award anytime soon, but on the upside you get very impressive black-level performance, screen uniformity and audio quality.
Available to buy for under £300, the 32EH5000 rekindles memories of some outstanding budget offerings from the Korean manufacturer such as 2010′s LE32C530 and 2009′s LE32B450. Although it’s not the equal of other 2012 HDTVs that we’ve deemed “Highly Recommended”, the Samsung EH5000 represents excellent value for money which earns it a spot in this category.
Af ziphnor
2 T ´er Uden H skrev: Dog tænker jeg et alternativ måske kunne være Samsung 32EH5005, denne har dog ikke DLNA funktion, men den er billigere end de andre kandidater også er der råd til en ekstra medie afspiller :)
http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... ue32eh5005
Havde godt kigget lidt på den efter at have læst her på forummet. Jeg vil dog være lidt ærgelig over at skulle købe en separat media afspiller da det vil betyde en ekstra fjernbetjening ( og jeg ville nok blive nød til at tape den fast på bagsiden af TV'et :)
Denne model kunne være godt til et afdæmpet soveværelse, i og med at den pga fuld bagbelyste LED ikke vil havde samme markante problemer med clouding/backlight bleeding som et Edge LED, som især er synlige i et afdæmpet rum og om aftentimerne :)
Det er en god pointe, jeg havde ikke overvejet det problem. Det er ærgeligt jeg ikke har plads til et plasma :)
Den er dog en lidt tykkere model og med bagud pegende stik kan vægmontering tæt til væggen blive svært hvis det er planen.
Den kommer til at sidde på et beslag der skal kunne trækkes langt ud i rummet, så det vil nok ikke være det store praktiske problem, men rent æstetisk kan det muligvis være en issue :)
Af ziphnor
Hmm, sjovt nok lyder det umiddelbart som om at ES5505 er dårligere end EH5005 udfra anmeldelserne jeg kan finde både på hdtvtest og avforums.

Tilgengæld lader EH5305 (som kan fås til 3500 eller i parallel import (EH5300) til 3000) til at være god:

http://www.avforums.com/reviews/Samsung ... eview.html

Fordelen over EH5005 er så lige at EH5305 har DLNA, så det kan godt være det egentlig er den bedste løsning. Desværre er det lige som EH5005 meget dyb, men +50% i pris for at få den i hvid og slim er måske i overkanten :)