Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af zmol
Hej
Mit udstyr:
- Panasonic G30
- Den er sluttet til min PC med et 10 m HDMI-kabel af rimelig kvalitet.
- PC med 3.5ghz I7 + Nvidia 560TI + WD 2tb + 6gb ram

Mit problem:
Jeg oplever når jeg afspiller forskellige videoklip i HD, at billedet kan have forskellige skvanker i forbindelse med panoreringer, men det lader til at skyldes videoklippene selv (dårlig encoding måske?). Jeg har ikke megen forstand på det. Nå, men jeg har så en film i 1080 på små 8 gb, og ved en panorering i starten hakker billedet noget af panoreringer og kører fuldstændig flydende den anden del. Når jeg skriver 'hakker' så mener jeg slags stuttering... som en række billeder vist hurtigt efter hinanden men uden nogen blød overgang imellem. Hvor meget af klippet der hakker skifter fra gang til gang, så det synes ikke i det her tilfælde at være et problem i filen. Jeg har nu forsøgt at forbinde mit TV med et 1m HDMI-kabel i stedet, og det gør vidst ikke nogen forskel. Jeg bruger VLC til at afspille.

SÅ mine spørgsmål:
#1 Har i en forklaring på det hakkende billede på mit TV?

#2 Er der en måde at teste om mit kabel/min forbindelse er tilstrækkelig til at håndtere et worst case scenario. Fx en sample-video i højeste bitrate med hurtige bevægelser eller anden metode?

#3 Det burde være let at sammenligne med billedet på min monitor og se om fejlen også er her, men den har alle dage hakket i alle bevægelser i videoafspilning og det med forskellige grafikkort... så jeg kan faktisk ikke se om det hakker mere eller mindre på givne tidspunkter. Er det bare sådan med monitors eller?

Det var en lang post. Jeg håber i kloge hoveder kan hjælpe :)
Af zmol
Problemerne løst - næsten da.

Jeg bruger nu Mediaplayer Classic i stedet for VLC og bruger et codec - Core AVC - som en kammerat anbefalede. Nu hakker det næsten ikke. Hold da op en lettelse :)
Af DavidHimself
Jeg ved ikke om du kender dette: http://shark007.net/ efter jeg begyndte at bruge det, kunne jeg helt fjerne hakken fra mine film! :) det forudsætter, selvfølgelig at problemet ligger i codecs eller anden software!
Af zmol
Hej
Har spillet klippet utallige gange med både mediaplyaer med shark-coecet og med media player classic. De spiller ca lige godt. Shark synes lidt dårligere, men omvendt gav MPC et elendigt resultat i en enkelt af afspilningerne af panoreringen.

Nu prøvede jeg så en 11gb naturfilm, og den kan mediaplayer med shark slet ikke klare.. det hakker vanvittigt, mens MPC med Core AVC kører den problemfrit.

Nårh ja, så bruger Core AVC codecet også min GPU og ikke kun CPU til afvikling, de detbyder i cpu usage:

Shark + windows media: 12-16% CPU
MPC + Core AVC: 7-12% CPU
Af AndreasThomsen
Jeg havde selv samme problemer, dog med et helt andet setup. Det er rigtigt at codecs er en del af det, men hvis i stadig oplever en smule lag så vær opmærksom på jeres hz opdatering.

Alle film kører stort set med 24 billeder i sekundet, også kaldet 720/24p eller 1080/24p.

Det giver specielt problemer når en computer er tilsluttet, og dette bør tilpasses for en total problemfri afspilning.

Kontroller om tv og afspilnings program understøtter 24p, og få aktiveret dette.

Jeg har selv sat mit setup til automatisk at skifte til 24p og panoreringer mv. kører helt vanvittigt smooth.
Af zmol
Så kører det!
Det var Hz der var problemet.. eller ja det sidste af problemerne. Indtil videre i hvert fald ;)
Af Rommel
zmol skrev:Så kører det!
Det var Hz der var problemet.. eller ja det sidste af problemerne. Indtil videre i hvert fald ;)
Har du så sat dit tv til 24hz?
Det gør jeg nemlig altid selv med mit G30.
Af zmol
Rommel skrev:
zmol skrev:Så kører det!
Har du så sat dit tv til 24hz?
Det gør jeg nemlig altid selv med mit G30.
Det jeg faktisk har gjort er en anden løsning end beskrevet her. Jeg bruger nu Media Player Classic med et MadVr codec med fuld hardware acceleration og en linje der sørger for, at den selv skifter hz når den møder 1080 og 720 formater.

Nu kører det bedre end nogensinde før :)
Men hvordan har du sat dit TVs hz, Rommel?
Af massai
Jeg oplever det samme problem og håber på lidt hjælp:

@zmol: Hvad er det for en linje i MadVR codec'et du har tastet ind?
@AndreasThomsen: For at køre 24p fra computeren, skal skærmkortet så stå til 24Hz (23,976)? Mit sprit nye LED-TV har en 24p indstilling, men den er kun synlig når den får et 24p-signal, og det har jeg ikke kunne få frem endnu. Min 4 år gamle bærbare kan kun gå ned til 25Hz, så jeg tænker det er derfor.
Det er vel ligemeget om programmet (MPC) kan sætte til at køre 24p, hvis mit skærmkort ikke kan.

Tror i en ny bærbar vil give mulighed for at køre 24p?

Jeg kan dog godt smide op til 60Hz fra min bærbar til TV'et og det er det, der giver det bedste billede, men der er stadig nogle hak som irriterer mig meget.

Håber i kan hjælpe :)