Debat af Smart TV, herunder platforme, apps, forbundne hjem og tjenester.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af dada
Hvilket format og hvilke(n) codecs kan man forvente at alle fjernsyn med USB tilslutning kan afspille?

Det er fint at kunne pakke/encode en film så den kan afspilles på sit eget TV, - men hvis man vil være rimeligt sikker på at den virker andre steder også, uanset hvilket mærke TV de har, hvad gør man så?

Efterhånden er de fleste jo et TV med USB tilslutning. Så det er da smart at kunne pakke film/klip så de kan ses hvor man er. Og en USB harddisk fylder ikke meget og en nøgle endnu mindre. Og selv nøglerne fås med 32 GB til rimelige penge.
Af Juleulven
jeg tror slet ikke der findes en standard for at fjernsyn skal kunne vise forskellige formatater ...

der er desværre mange typer og krypteringer og landekoder der skal tages hensyn til...

jeg tror det bliver MEGET svært, at finde ud af ...
Af dada
Juleulven skrev:jeg tror slet ikke der findes en standard for at fjernsyn skal kunne vise forskellige formatater ...

der er desværre mange typer og krypteringer og landekoder der skal tages hensyn til...

jeg tror det bliver MEGET svært, at finde ud af ...
Måske har du ret, men det lyder nu til at du komplicerer det mere end nødvendigt. De udsendelser jeg selv pakker/encoder har jo hverken kryptering eller landekode.

Det der kan være forskellig er codec (både hvilket der bruges, men også settings) og i øvrigt både for video og for lyd og container (MKV, AVI etc.) derudover kan der evt. være embeddet undertekster.

Jeg ved ikke hvad de forskellige afspillere i diverse SmartTV kan afspille. Men et eller andet sted virker det irrelevant at fortælle at de kan afspille videoer hvis ikke samtidig det specificeres hvilke. Og dog er det, der sket. I reklamer står der ved stort set alle TV at de kan afspille videoer fra en USB harddisk - men intet om hvilke codecs m.m. der understøttes.

Det svarer næsten lidt til at sige om en computer at den kan transporteres. Jo det er klart! Spørgsmålet er så om det er en lille (ultra)portable eller et større skrummel, måske endda en stationær computer. Kan jeg løfte den selv, kan jeg holde ud at gøre det hele dagen, skal jeg måske endda bruge en sækkevogn?
Af Chaui
Der er i hvert fald nogle der ikke engang kan klare MKV filer.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Desværre så garanterer "MKV" jo ikke noget, da det blot er en container. Indeni containeren kan du stadig benytte forskellige codecs, så selvom en producent har føjet understøttelse af filformatet til sine specifikationer, så hjælper det intet når han ikke samtidigt specificerer hvilke codecs (lyd og billede), som TV'et kan dekode.

Generelt, så kan man sige, at embeddede undertekster ikke vil virke på de fleste TV i dag. Der er forlydender om, at Panas 2012-modeller kan, men det har jeg ikke selv testet. Derudover har jeg ikke oplevet problemer med film rippet direkte fra disc (1:1) til MKV med MakeMKV, men her er man jo underlagt filmproducentens codec for film og lyd, så det kan peje i forskellige retninger afhængigt af film - jeg kan jo have været heldig.
Af Juleulven
det med MKV syntes jeg er et rigtig godt eksempel ...

jeg har f.eks 2 film liggende i MKV ...
den ene kører perfekt på XBMC mens den anden hakker, pixelerer og kører 1/6 hastighed...
for at løse dette skal jeg ind og fjerne DXVA2 så virker det fint...

Og det er på en computer (HTPC) som nok er en DEL mere fleksibel end et TV med afsåilningsmulighed...

og ja jeg komplicere det nok unødigt... men det er ikke nok heller ikke helt så simpelt som du gerne vil gøre det til... :-)

Håber du finder en god løsning...