Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej,

Jeg overvejer at investere i et Grundig TV af mærket 47VLE9575WP. EL-giganten vil sælge det til mig for 7500 og sælgeren, der virkede som om han vidste hvad han snakkede om anbefalede det grundet en god lyd samt en meget detaljeret billedgengivelse.
Er der nogen af jer, der har nogle erfaringer med dette TV og er der nogen, der kan fortælle mig, hvilken serie TV'et er en del af, altså er det vision 9, eller 5, det fik jeg nemlig ikke spurgt om, og jeg har svært ved at finde TV'et når jeg søger efter det på nettet.
Er der eventuelt andre TV i samme prisklasse som kan anbefales

Håber nogle af jer TV kyndige kan hjælpe mig da jeg ikke kan finde nogen anmeldelser af Grundigs TV her på siden.
Af Bent odense
Jeg troer du lige ved at værer offer for sælge snak,Ved ikke hvad dit brugmønster er til dit tv brug.Det er altid en god ide,At læse tests her på fl,eller AVFORUM OG HDTVtest.Som er en god ledetrå til ikke at få et fejl køb med hjem.Og grundig er ikke nævnt.
Af Mysen
Elgigantens medarbejdere har altså nogle lidt spøjse mærkepræferencer. Jeg skulle for nyligt have et nyt komfur derinde fra, da en ansat kammerat kunne skaffe en god pris. Jeg orkede ikke at sætte mig ind i tests, men ville bare have et komfur fra et anerkendt mærke foruden de sædvanlige specifikationer og features, som man jo kunne gå efter. (størrelse, farve, kogepladestørrelse, selvrens mm.)

Jeg stolede på elgigantens medarbejder, fordi han ud over at være sælger, jo også er min ven, og han talte ufatteligt godt om Gorenje (?), selv om jeg selv havde en idé om, at Siemens, Voss og Bosch nok burde være på niveau. Han kunne ikke forklare, hvorfor Gorenje var det bedste køb ud over de sædvanlige salgsargumenter som jævn varme, hurtig opstart, konkurrencedygtig pris, pålidelig kvalitet osv. Minder det ikke meget om vejledningen i tv-afdelingen?
Nuvel. Jeg gad som sagt ikke sætte mig ind i tingene på nettet, og jeg kørte hjem med mit nye Gorenje komfur. Da jeg pakkede det ud derhjemme, kom jeg i tanke om, hvor naiv og ukritisk, jeg havde været, og da jeg skulle til at montere det, fandt jeg ud af, at det ikke passede i mit standard køkken. Langt de fleste køkkener har højden 89 cm. Selv om der er visse køkkener, der afviger fra dette, så er det sørme besynderligt, at samtlige af Gorenjes modeller kun kan indstille til højderne 85 ELLER 90 cm. Ikke hverken mere eller mindre, og ej heller et mål imellem 85 og 90 cm. Det ville naturligvis ikke se skide godt ud med et komfur, der rager 1 cm op over bordet, så komfuret blev leveret tilbage, og først dér fik jeg taget mig sammen til at lave en ordenlig research inden 2. omgang.
Det viste sig jo, som jeg jo nok burde have sagt mig selv, at min kammerat - på trods af sit arbejde i en hvidevareafdeling - vidste præcis lige så meget (lidt) om komfurer, som jeg selv gjorde. Og selv ikke over for mig kunne han sige, at han ikke vidste noget om de komfurer, han havde til salg. Han sagde bare det, han havde fået at vide, at han skulle sige. Ikke fordi, han var ligeglad med, om jeg kom hjem med det rigtige, men fordi han var instrueret til at tro, at dette mærke er et super køb for alle.

Lang historie kort: Jeg er ret overbevist om, at Gorenjeanbefalingerne ligner meget de Grundiganbefalinger, man støder på i TV-afdelingen. Der er ikke nogen særlig grund til, at de anbefaler mærket, men de har bare fået at vide oppe fra, at Grundig bare er skide godt for alle.

Moralen for denne ufatteligt lange historie er, at man ALDRIG må stole blindt på, hvad en sælger siger, uanset hvor kyndig han lyder. Jeg siger ikke, at sælgere ikke ved, hvad de snakker om, jeg siger bare, at selv om de lyder kloge, er det slet ikke sikkert, at de er det. Som Bent siger, så brug de eksperter, du finder på sider som AVblog, flatpanels, avforums.com osv. De ved, hvad de snakker om, og så kan du vurdere fjernbetjening, design osv.i butikken.
Af J.H.
Personligt ville jeg finde noget andet. Grundig og Philips har vist en hel del at forbedre inden de er værd at købe.
Af taco
Jeg er med på at de ansatte hos el-giganten, måske ikke altid er de mest objektive eksperter, på den anden side tror jeg heller ikke,(håber ikke) at de har nogen interesse i at sælge mig et dårligt TV. Rent faktisk anbefalede sælgeren mig dette TV frem for et dyrere TV, simpelhen fordi han mente, at Grundig TV'et var bedre rent billedmæssigt.

Er der nogle helt saglige grunde til, at det er et dårligt valg? Altså har det en dårlig betjening i menuerne, dårlig 3D, dårlig billedekvalitet i forhold til prisen og hvad er egentligt det bedre alternativ?

En af de ting som jeg synes var godt var lyden, her har Grundigs TV vendt højtalerne ud mod lytteren og ikke mod væggen som derefter sender lyden ud i rummet. Der synes jeg TV'ets lyd var markant bedre end de andre TV vi afprøvede.(Jeg vil nemlig ikke investere i eksterne højtalere)
Af lgowner
taco skrev:Jeg er med på at de ansatte hos el-giganten, måske ikke altid er de mest objektive eksperter, på den anden side tror jeg heller ikke,(håber ikke) at de har nogen interesse i at sælge mig et dårligt TV.
tror du kan regne med Elgiganten har til interesse at sælge dig en vare, om den så er dårlig eller god, er jo helt op til de krav du stiller, så prøver de at finde den vare som måske matcher hvad du nævner.
de kan give gode informationer om en dårlig skærm, præcis som brugere her kan give gode råd om en ringe prosonic skærm, det afhænger af hvad du vil og egentlig slet ikke os andre.

Det ses ofte at folk spørger i øst og finder svar i vest eller får sådanne svar, så er de komplet forvirret.

Syntes du selv den skærm er god nok til dine behov, så er det den du vælger. hvad du ikke kan se, er heller ikke nødvendig at have eller klage over.
Af taco
Der er altså ikke nogen, der har nogle konkrete erfaringer med skærmen eller med en tilsvarende Grundig skærm og som derigennem har nogle konkrete ting at påpege?

En generel mistillid til el-giganten og en henvisning til, at der ikke er nogle anmeldelser af Grundigs fladskærme gør mig ikke umiddelbart meget klogere på om TV'et er et godt køb.

Men det kan da være jeg skal være første til at prøve kræfter med Grundigs skærme :)
Af jng
taco skrev:Der er altså ikke nogen, der har nogle konkrete erfaringer med skærmen eller med en tilsvarende Grundig skærm og som derigennem har nogle konkrete ting at påpege?

En generel mistillid til el-giganten og en henvisning til, at der ikke er nogle anmeldelser af Grundigs fladskærme gør mig ikke umiddelbart meget klogere på om TV'et er et godt køb.

Men det kan da være jeg skal være første til at prøve kræfter med Grundigs skærme :)
Som du nok [desværre] allerede har læst, er der kun ét mærke, der tæller på dette site: Panasonic. Sørgeligt, men sandt.
Af Bent odense
Hvis det er det tv du vil have så skal du da barer købe det.Men der er også nogle tv i sammen pris klasse,Som har fået nogle gode test. :) Som der viser tv køb i den rigtige retning.
Af Mysen
jng skrev:
taco skrev:Der er altså ikke nogen, der har nogle konkrete erfaringer med skærmen eller med en tilsvarende Grundig skærm og som derigennem har nogle konkrete ting at påpege?

Som du nok [desværre] allerede har læst, er der kun ét mærke, der tæller på dette site: Panasonic. Sørgeligt, men sandt.
Sikke noget vrøvl... Dit indlæg er sgu da så ugavnligt som sådan noget kan være.
Der er nogle stykker herinde som sværger til Panasonic, men hvis man fanger, at det er de samme stykker, der gang på gang anbefaler Panasonic, så er det heller ikke svært at spotte at anbefalinger fra brugere herinde - præcis som i butikkerne - skal vurderes og behandles.

taco, du fangede slet ikke min pointe. Anbefalinger kommer nogle gange fuldstændig uden grund. Det er ikke sikkert, at det Grundig TV er ringe, men da deres anbefaling kommer helt uafhængig af eksperters test, så kan man dælme ikke bruge den til meget. Det er klart, at lyden kan vurderes derinde, men billedkvaliteten kan simpelthen ikke vurderes i butikken, og så er resten rent gætteri. Grundig er et sekundært mærke fra en (vist nok) østeuropæisk fabrik. Det er ikke sikkert, at det betyder, at det er skrammel, men det er nok mere sandsynligt, end det er usandsynligt. Dertil kan tilføjes, at der er flere utilfredse tilbagemeldinger herinde, end der er positive, men igen, deres øjne er jo ikke de samme, så det kan ikke bruges som en målestok.

Min pointe var, at der findes ægte eksperter, der haft måleudstyr og et kæmpe sammenligningsgrundlag at basere en anbefaling efter, og så findes der selvudnævnte eksperter, der har fået at vide/har hørt/ selv har købt og derfor tror, at Grundig eller Panasonic er det bedste. Det er eksperterne, du skal lytte til. At gå efter den Grundig er ren lotteri bortset fra lyden, hvorimod du kan gøre et mere sikkert køb ved at gå efter anbefalingslisten herinde eller på hdtvtest.co.uk og andre stedet.
Af BudZa
Mysen skrev:
jng skrev:

Sikke noget vrøvl... Dit indlæg er sgu da så ugavnligt som sådan noget kan være.
Der er nogle stykker herinde som sværger til Panasonic, men hvis man fanger, at det er de samme stykker, der gang på gang anbefaler Panasonic, så er det heller ikke svært at spotte at anbefalinger fra brugere herinde - præcis som i butikkerne - skal vurderes og behandles.

taco, du fangede slet ikke min pointe. Anbefalinger kommer nogle gange fuldstændig uden grund. Det er ikke sikkert, at det Grundig TV er ringe, men da deres anbefaling kommer helt uafhængig af eksperters test, så kan man dælme ikke bruge den til meget. Det er klart, at lyden kan vurderes derinde, men billedkvaliteten kan simpelthen ikke vurderes i butikken, og så er resten rent gætteri. Grundig er et sekundært mærke fra en (vist nok) østeuropæisk fabrik. Det er ikke sikkert, at det betyder, at det er skrammel, men det er nok mere sandsynligt, end det er usandsynligt. Dertil kan tilføjes, at der er flere utilfredse tilbagemeldinger herinde, end der er positive, men igen, deres øjne er jo ikke de samme, så det kan ikke bruges som en målestok.

Min pointe var, at der findes ægte eksperter, der haft måleudstyr og et kæmpe sammenligningsgrundlag at basere en anbefaling efter, og så findes der selvudnævnte eksperter, der har fået at vide/har hørt/ selv har købt og derfor tror, at Grundig eller Panasonic er det bedste. Det er eksperterne, du skal lytte til. At gå efter den Grundig er ren lotteri bortset fra lyden, hvorimod du kan gøre et mere sikkert køb ved at gå efter anbefalingslisten herinde eller på hdtvtest.co.uk og andre stedet.
Det skal lige tilføjes at Grundig jo før i tiden var kendt for at lave gode CRT fjernsyn. Men de har siden skiftet ejer til et tyrkisk firma.