Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Jeg fandt en lignende tråd, men den endte hurtigt i en diskussion om metal og plastic var det samme, så nu prøver jeg lige i min egen tråd :)

Jeg skal have et nyt fjernsyn, og følgende ønsker går jeg efter:
- Maks. 10.000,-
- Ikke plasma
- 46-47 tommer
- Primært til blu-ray film, spil og alm. fjernsyn så som sport og nyhederne.

Jeg er ikke så interesseret i 3d og alt det smart-halløj. Jeg kommer ikke til at gå på nettet på den tror jeg (kan ikke se, hvad mit behov skulle være, når jeg har en bærbar ved siden af). Det er altså ikke det, jeg går efter.

Har indskrænket mit felt til følgende 4 modeller:
Samsung ES8005 - primært fordi det er en flot ramme og den er blevet hyped, som den nu her.

Sony KDL-hx855 - Har hørt godt om sony og synes også af erfaring, at sony er ganske gode.

Panasonic WT50 - Kun ud fra test og anmeldelser. Den er lidt dyrere end de andre, men dog stadig under 10.000. Får jeg så meget mere billede ud af det, ved at smide de ekstra 2.000,-?

LG lm669T - Kun ud fra test og anmeldelser.

Ved Samsung og Sony kan jeg få hhv. en 7' tablet el. James Bond blu-ray boks med i købet, og så stadig ligge under 10.000,-. Det er ikke det, der skal afgøre det, men føler lidt, jeg er kommet til det punkt, hvor der er andre parametre, der skal afgøre det.

Jeg har efterhånden kigget mange testes igennem, og har nok stirret mig lidt blind på det hele. Hvis jeg fuldstændig har misforstået noget og det er fire plasma-skærme, jeg har listet eller sådan noget, så må I gerne lige sige det :D

Håber I har tid til at hjælpe mig :) Vil gerne købe fjernsynet her i weekenden, da jeg ikke tror, elgiganten har tilbudene forevigt.

P.S hvis der er en lignende tråd, hvor der er brugbare on-topic svar, så bare send mig derhen :)
Af joachimnb
Jeg ville vælge Sony hx. Markant flottere og mere stilfuld skærm. Bedre lyd, mindre risiko for backlight bleeding, som mange es8005 døjer med. Vigtigst af alt, så er det fri for alt muligt gejl, såsom kamera og prætentiøst smart tv. Ikke at sony's smart tv er godt eller bedre, men de spiller ikke på den slags så meget.

I udlandet foretrækker man også kvaliteten af Sony hx.
Brugeravatar
Af MigSelv
Jeg ville vælge japansk kvalitet, fremfor den til tider middelmådige koreanske.
Om det så skal være Panasonic eller Sony, må blive dit valg.
Af martinlajla
Hvordan kommer du frem til at W50 koster 2000 mere end de andre? Så vidt jeg kan se har Elgiganten den denne uge til 9999. Det er vel det samme du skal give for Samsungen og Sonyen.
Jeg har også været varm på HX 855, men har dog set en test, at den ikke har bedre lyd selvom den har soundbar i foden, hvorimod Pana w50 bliver rost for en god lyd.
Kunne dog godt tænke mig at inddrage Pana GT50 i dit valg, selvom det er plasma. Den skulle efter sigende ligge på højde med topmodellen v50
Af Gunraf
Tror helt sikkert de alle er gode valg.. (okay, LG kender jeg ikke til)

Jeg har selv en ES8005, hvilket er en skærm jeg er rigtig godt tilfreds med. Det var bare den der tiltalte mig mest da jeg skulle vælge. At den så samtidig var billigere end WT50 den kæmpede med, var jo bare herligt :)
Så den kan jeg godt anbefale.. er dog helt sikker på, at Pana'en også vil være et godt valg.
Af Aske T
martinlajla skrev:Hvordan kommer du frem til at W50 koster 2000 mere end de andre? Så vidt jeg kan se har Elgiganten den denne uge til 9999. Det er vel det samme du skal give for Samsungen og Sonyen.
Fordi jeg for lidt under 10.000 får både fjernsyn og hhv. en tablet og blu-ray boks ved køb af samsung el. sony, men ved wt50 får jeg kun fjernsyn. Antog så, at selve prisen på fjernsynene nok var omkring 2000 lavere :)

Men kan se, at det er et religions spørgsmål og det må afhænge af, om elgiganten kan lave yderligere et godt tilbud til mig. Måske hvis man smider en ps3 oveni ;)
Hvert fald mange tak for de hurtige svar, og at I ikke bare spiste mig af med links til anmeldelser og andet, jeg ikke kunne bruge til noget.
Af Bent odense
IKKE BARE SPISE MIG AF MED LINKS TIL ANMELDESER;SOM JEG IKKE KAN BRUGE TIL NOGET.Hvad jeg kan se så går du merer op i merer hvad du kan få med hjem,af div tablet blu-ray osv.Men Hvis du ikke regner tv anmeldser/test for noget,Som er en god lede tråd for at få det rigtige køb.Så vil jeg sige du er KANDIDAT til et fejl køb.OG tro mig så vil du igen gå på fl og bede om gode råd.
Brugeravatar
Af MigSelv
Hvad med verdens dårligste tv, men et kroophold for 2 i en uge med i prisen? Selvfølgelig sat lidt på spidsen, men ekstraudstyr skal vel ikke afgøre et tv valg.
Brugeravatar
Af edinger
Aske T skrev:Mmange tak for de hurtige svar, og at I ikke bare spiste mig af med links til anmeldelser og andet, jeg ikke kunne bruge til noget.
Hvor i tråden her er det, at du mener at have fået bibragt den indsigt, som har sat dig i stand til at træffe et informeret valg?

Så vidt jeg kan se, er der intet faktuelt fremkommet om flere af skærmenes kvaliteter. Derimod ser dit valg alene ud til at være truffet pba., hvilket 'tillægs-lir' du kan få med i pakken.

Og det er selvfølgelig helt legitimt. Det skal jeg slet ikke gøre mig til dommer over.

Det er dog ret uheldigt at tale om at blive "spist af med" links til anmeldelser "som ikke kan bruges til noget", når det nu engang er netop her, du finder den information, som gør, at dit valg kan blive truffet på så oplyst et grundlag som overhovedet muligt.

NOTE: MigSelv kom først - og er meget sjovere :)
Af BudZa
MigSelv skrev:Jeg ville vælge japansk kvalitet, fremfor den til tider middelmådige koreanske.
Om det så skal være Panasonic eller Sony, må blive dit valg.
bla bla bla. Du kører garanteret kun i vw.
Af Aske T
MigSelv skrev:Hvad med verdens dårligste tv, men et kroophold for 2 i en uge med i prisen? Selvfølgelig sat lidt på spidsen, men ekstraudstyr skal vel ikke afgøre et tv valg.
Det var sådan set også det jeg skrev, at det ikke skulle gøre:
Aske T skrev:Ved Samsung og Sony kan jeg få hhv. en 7' tablet el. James Bond blu-ray boks med i købet, og så stadig ligge under 10.000,-. Det er ikke det, der skal afgøre det, men føler lidt, jeg er kommet til det punkt, hvor der er andre parametre, der skal afgøre det.
Aske T skrev:Men kan se, at det er et religions spørgsmål
Bent odense skrev: IKKE BARE SPISE MIG AF MED LINKS TIL ANMELDESER;SOM JEG IKKE KAN BRUGE TIL NOGET.Hvad jeg kan se så går du merer op i merer hvad du kan få med hjem,af div tablet blu-ray osv.Men Hvis du ikke regner tv anmeldser/test for noget,Som er en god lede tråd for at få det rigtige køb.Så vil jeg sige du er KANDIDAT til et fejl køb.OG tro mig så vil du igen gå på fl og bede om gode råd
Igen, det var det jeg skrev, ikke skulle afgøre det direkte. Men når én siger samsung, en anden siger sony og en tredje snakker om et plasma, hvad skal jeg så forholde mig til? Så er det, at det hurtigt bliver et religions spørgsmål, og så må andre parametre bestemme.
edinger skrev:Hvor i tråden her er det, at du mener at have fået bibragt den indsigt, som har sat dig i stand til at træffe et informeret valg?

Så vidt jeg kan se, er der intet faktuelt fremkommet om flere af skærmenes kvaliteter. Derimod ser dit valg alene ud til at være truffet pba., hvilket 'tillægs-lir' du kan få med i pakken.
Det er også rigtig nok. Netop fordi, at en part er fortaler for samsung, mens en anden er fortaler for sony. Jeg er ikke blevet klogere på i denne tråd, hvad forskellene er på de forskellige skærme. Det har jeg tests og anmeldelser til. Men jeg har fundet ud af, at det bunder i smag og tradition.
edinger skrev: Det er dog ret uheldigt at tale om at blive "spist af med" links til anmeldelser "som ikke kan bruges til noget", når det nu engang er netop her, du finder den information, som gør, at dit valg kan blive truffet på så oplyst et grundlag som overhovedet muligt.
Igen; En side siger, at den ene skærm er god, mens anden hjemmeside siger noget andet. Flere skærme bliver omtalt som "en af de bedste skærme i dens klasse" og så bliver det hurtigt svært at finde ud af det.

Hvis du objektivt kan sige, at netop en af de skærme ville være det oplagte valg efter mine kriterier, så vil jeg meget gerne høre. :)
Af Gunraf
MigSelv skrev:Hvad med verdens dårligste tv, men et kroophold for 2 i en uge med i prisen? Selvfølgelig sat lidt på spidsen, men ekstraudstyr skal vel ikke afgøre et tv valg.
Det kan det da snildt, hvis man nu ikke synes der er store forskelle ellers. Hvorfor så ikke bare vælge der, hvor man får mest for pengene ;)