Debat af Smart TV, herunder platforme, apps, forbundne hjem og tjenester.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af dada
Jeg beklager, jeg er ret noob omkring SmartTV.

Jeg kan sagtens se at det er vildt smart, - men er udviklingen ikke så hurtig at løsningen er noget andet? Det lyder dyrt og fjollet at skulle skifte et 10k fjernsyn fordi 'Smart'-delen er blevet forældet efter et år eller to.

Smart BluRay er en smule bedre, - da udskiftningsprisen er lavere.

Men endnu smartere er det måske med en Apple boks eller en WD boks eller lignende.

Jeg tror mit spørgsmål er:
Hvad gør SmartTV og kan f.eks. en WD boks gøre det lige så godt?
Af OleA
SmartTV er stadig i indledende fase vil jeg mene.

Men hvad er det du ønsker at kunne?

AppleTV er suveræn til Netflix og alle Apple-tingene. Bl.a. leje af film i Itunes.

WDTv er næsten ligeså god til Netflix og god til afspilning af stort set alle videoformater uanset hvilken container de er pakket i. Bl.a. MKV og ISO.

Det er billigere og bedre at købe en box som ATV eller WDTv. Disse bliver som regel også opdateret. Det kan man desværre ikke forvente med de smarte tv.

Hvis du ikke ønsker en ekstra box og fjernbetjening er SmartTV dog en mulighed. De fleste nye modeller understøtter netflix. Derudover er det selvfølgelig meget forskelligt hvad de enkelte mærker har af Apps.
Af dada
Jeg ved ikke helt hvad jeg forventer, da jeg seriøst er noob. Jeg har ikke et TV og har ikke haft det længe. I perioder har jeg brugt min computer med team-mediaportal. Derudover har jeg stort set ikke prøvet Smart TV (Jeg har prøvet TDC's boks hos min bror).

Hvad jeg håber er at det kan, alt det som f.eks. Team-mediaportal kan/arbejder på/burde kunne, dvs.:
  • Optage i et format som kan læses af alle - og ikke kun på det TV det er optaget på.
  • Optage et program og vise et andet, meget gerne optage flere programmer samtidigt
  • Automatisk gemmer det program man ser, så man kan pause, spole lidt tilbage etc.
  • Afspille alle mulige film jeg har liggende, og vise undertekster rigtigt
  • Køre apps som kan laves af 3. part (åbent format) f.eks. NetFlix, YouTube etc
  • Være hurtig, let og intuitiv at betjene
  • Være pæn (have alle mulige skins så man kan få det som man vil)
Men jeg formoder vi ikke helt er der endnu, - eller hvad?
Jeg formoder at WD live i det mindste har en team-mediaportal klient, så man kan have en PC kørende et sted der kan optage programmer
Af lgowner
dada skrev:dvs.:
  • Optage i et format som kan læses af alle - og ikke kun på det TV det er optaget på.
På grund af rettigheder, så finder du ingen skærme som officielt understøtter udveksling af optaget programmer, da disse må/skal beskyttes med kryptering, så du ikke kan udføre pirat kopiering.

så desværre er det kun bokse som ikke officielt har licenser til optagelse, som også klarer det udenoms, som linux satbokse, opensource ware til pc tvkort osv...
dada skrev:Jeg formoder at WD live i det mindste har en team-mediaportal klient, så man kan have en PC kørende et sted der kan optage programmer
wdtv er en mediaafspiller og har ingen tv tunere indbygget eller mulighed.
vil du streame til wdtv fra din pc, så er det muligt, du deler bare mappen med optaget filer fra pc.
Af dada
lgowner skrev:
dada skrev:dvs.:
På grund af rettigheder, så finder du ingen skærme som officielt understøtter udveksling af optaget programmer, da disse må/skal beskyttes med kryptering, så du ikke kan udføre pirat kopiering.

så desværre er det kun bokse som ikke officielt har licenser til optagelse, som også klarer det udenoms, som linux satbokse, opensource ware til pc tvkort osv...
Det forstår jeg simpelthen ikke. I gamle dage da vi optog på bånd kunne de afspilles på enhver afspiller.
Kan DVD optagere ikke også det?

Hvem har ændret de regler - og hvornår?

Jeg tror det er en sang fra de varme lande fordi producenterne ønsker at fastholde dig i at købe samme mærke.
Måske er reglerne sådan nogle steder og det er lettere at lave et verdensmarkedsprodukt end at lave forskellige til forskellige områder. Men jeg mener ikke at have set at der skulle være problemer i Dk med at optage det der bliver sendt.

Hvis der var, ville der så ikke også være nogen der forsøgte at stoppe MythTV, Team-MediaPortal etc.???
lgowner skrev:
dada skrev:Jeg formoder at WD live i det mindste har en team-mediaportal klient, så man kan have en PC kørende et sted der kan optage programmer
wdtv er en mediaafspiller og har ingen tv tunere indbygget eller mulighed.
vil du streame til wdtv fra din pc, så er det muligt, du deler bare mappen med optaget filer fra pc.
En Team-MediaPortal- / Myth-klient behøver ingen tuner. Det er kun serveren der behøver det.
Af lgowner
dada skrev:Det forstår jeg simpelthen ikke. I gamle dage da vi optog på bånd kunne de afspilles på enhver afspiller.
Kan DVD optagere ikke også det?
Hvem har ændret de regler - og hvornår?
producenterne som laver programmer er dem som betaler gildet og de har f.eks lavet CI+ som gør "DE" vælger hvilke programer du må optage og hvilke du ikke må.
gammel teknologi understøttede ikke den form for beskyttelse vi har idag, så de havde teknologisk ikke den mulighed, der er tilstede idag.
dada skrev:Hvis der var, ville der så ikke også være nogen der forsøgte at stoppe MythTV, Team-MediaPortal etc.??
den findes da?
de har da ikke officiel godkendt Viasat/Boxer/CanalDigital support? det er altså sammen fiddlet sammen af ikke godkendte plugins, og de får nok aldrig CI+ understøttelse for så lukkes serveren også, eller også gør de jo igen noget som producentens regler ikke tillader.

Hvis alt dette ikke var sandt, så ville alle TV jo ikke gøre så meget ud af og beskytte indhold som optages, så jo, det er skam problematisk at have optage funktion som stort selskab som også gerne vil samarbejde på modtagelse og distribution og ikke sagsøges når de bryder med reglerne.

btw,
hvad er fordelen ved en WDTV som skulle modtage signal fra en pc, som kører tvtuner delen? er det ikke 2 maskiner tændt og besværligt og enklere bare at have en LG BluRay optager som har dualtuner og kan afspille det meste og du sparer din linux løsning og tuner og alt det sjove du skal bruge. du kan alligevel ikke dele til flere rum uden endnu mere komplekse twintuner/quadtuner løsninger og mange kablet tilsluttet og hvad ellers følger sådan en dyrere plan.
Af dada
lgowner skrev:btw,
hvad er fordelen ved en WDTV som skulle modtage signal fra en pc, som kører tvtuner delen? er det ikke 2 maskiner tændt og besværligt og enklere bare at have en LG BluRay optager som har dualtuner og kan afspille det meste og du sparer din linux løsning og tuner og alt det sjove du skal bruge. du kan alligevel ikke dele til flere rum uden endnu mere komplekse twintuner/quadtuner løsninger og mange kablet tilsluttet og hvad ellers følger sådan en dyrere plan.
Hvis du bruger DVB-T så kan du optage/se samtlige kanaler på én transponder med bare en tuner. Derudover er der en del dual-tuner cards. Dog vidst mest en tuner på DVB-T og en på f.eks. DVB-C eller DVB-S
Derudover kan du jo bare putte flere tunercards i - hvis det er nødvendigt.
Ang. kabling, - så er det jo via ethernet (trådet eller trådløs).
Men klart, hvis du kun har et tunerkort så kan du ikke se et program i stuen mens børnene ser et andet program på værelset.

Det smarte er jo at du kan sætte den til at optage det der skal optages - og så evt. bruge TV'ets egen tuner til det du bare skal se lige nu.

I virkeligheden er det jo enormt meget et spørgsmål om vaner. Jeg havde i gennem en længere periode en team-mediaportal server sat op. Den optog alt hvad jeg måske kunne være interesseret i. Så jeg så nærmest aldrig live tv. Der var altid en masse spændende programmer jeg manglede at se.
Jeg fik i øvrigt en forkærlighed for at se debatprogrammer 20-30% hurtigere end normalt. Så kan man bedre nå at se dem :D Seriøst så virker det faktisk rigtig fint og er en standardfeature i VLC.
Nogle film kan også sagtens ses hurtigere, men de fleste fungere bedst i normal hastighed.
Tror jeg stadig har nogle hundrede film liggende på min harddisk, - jeg vil tro at jeg har set 10-20% af dem (og at de ikke alle er værd at se!)

Nu er det jo langt mindre interessant med en sådan løsning. NetFlix m.fl. giver jo mulighed for at du kan vælge hvad du vil se og hvornår du vil se det.

Men for samlere, gniere (der ikke gider give 79 kr/md) og andet godtfolk kan jeg nu stadig godt se ideen i at optage i hobetal og så have et stort katalog klar når du ønsker at se det.

DR har også gjort det mindre nødvendigt. Stort set alle debat- og mange faktaprogrammer ligger jo på nettet. Kvaliteten er ikke helt så god, men dog acceptabel. Og så sparer man harddiskpladsen og noget strøm.