Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej :)

Leder efter en skærm som skal bruges til billedbehandling. Den må helst ikke koste over 4000kr og så skal den være min. 19". Har kig på følgende:

Dell 2007WFP 20"

Dell 2007FP 20"

Samsung 971P 19"

Et par spørgsmål:
Hvilken af de nævnte skærme vil i mene er bedst og er der evt. andre skærme jeg bør tage med i mine overvejelser? Er den eneste forskell på de 2 dell skærme at den ene er widescreen? Og hvis ja, hvad egner sig bedst til billedbehandling, widescreen eller alm.? Synes at 971P'eren har et rigtig flot design, men er i tvivl om 19" er for småt.... Findes der evt. en tilsvarende i 20 eller 21...?

Puuha, det var mange spørsmål... Håber i er nogen der har mod på at give et par svar eller råd... :)

Mvh. Peter.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Disse modeller er diskuteret ret meget herinde. Prøv at læse trådene igennem. Der er desuden tests af både 2007FP og 971P her på siden.

Du kan finde svar på alle dine spørgsmål ved blot at søge forum igennem.
Af Kaiz
Har kigget rigtig mange tråde igennem nu og ja de 2 skærme er meget diskuteret herinde... Har også læst begge tests.. Men der er stadig et spørgsmål jeg ikke rigtig synes jeg kan finde svaret på, nemlig: Hvad er bedst til billedredigering widescreen eller 4:3? Håber der er nogen der kan hjælpe mig med at opklare det.
Af Angel
Kaiz skrev:Hvad er bedst til billedredigering widescreen eller 4:3? Håber der er nogen der kan hjælpe mig med at opklare det.
Det er der ingen, der kan sige. Det afhænger af, hvor meget plads du har brug for. Jeg har både siddet foran en Sony 24" CRT widescreen i 4 år og nu min LaCie 21.3" 4:3 i 2 år cirka. Jeg synes, at 4:3 er mere behageligt at arbejde med. Jeg har ikke brug for widescreen, når jeg arbejder Photoshop, Illustrator og flash mm.

Men det er mere op til dig :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Sæt dig ned og se på hvad du bruger din skærm til. Åbn dit billedbehandlingsprogram og spørg dig selv hvor du vil have mest brug for ekstra pixels - i højden eller i bredden. Der er ingen der kan fortælle dig hvordan du BØR arbejde med dine programmer.

Personligt har jeg langt mere glæde af at have 2 skærme, så jeg kan arbejde med billedet på min 20" og have alle menuer og toolboxe i den anden. Det er især en fordel når jeg arbejder med Flash, der har et hav af vinduer, samt en programmeringsdel, som ellers ville tage meget plads fra designarbejdet. Denne arbejdsmetode er yderst effektiv og undersøgelser har faktisk vist at man kan effektivisere sin arbejdsindsats med op til 30% ved at bruge 2 skærme frem for 1. Dette kunne du have i baghovedet før du prioriterer de ekstra 80 pixels en widescreen giver dig ift. en 20" 4:3 skærm.
Af Kaiz
Hmm ja... måske betyder det i virkeligeden ikke så meget om det er det ene eller det andet format. Kan i hvert fald ikke selv finde nogen afgørende forskel der sku få mig til at foretrække det ene frem for det andet..

Tror jeg køber dell skærmen fremfor samsunge'n pga. den ekstra tomme. Og så tror jeg bare jeg tager dell-skærmen i widescreen da den, af en eller anden grund, er billigere en den i 4:3 lige pt.

Men har læst i andre tråde at dell 2007(W)FP'eren af og til er på tilbud til 3200-3300kr så måske er det lidt dumt at købe den nu hvor den koster 3650kr...?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ring til Dell og hør om du ikke kan få den til denne tilbudspris alligevel. Både 2007FP og 2007WFP koster ca. 3200 kr. på tilbud.
Af Kaiz
Det vil jeg prøve :) De havde desværre lukket pga. påske idag, men ringer til dem imorgen..
Af Pnissen
Kaiz skrev:Det vil jeg prøve :) De havde desværre lukket pga. påske idag, men ringer til dem imorgen..
Melder du lige tilbage om du får den på tilbud?
Af Kaiz
Ringede til Dell i torsdags og dagen efter modtog jeg skærmen. Det er en 20" 2007WFP og jeg betalte kun 2894KR :)

Det er en fed skærm synes jeg... Men hey er der nogen der kan fortælle mig hvordan jeg kan se om et S-IPS eller et S-PVA-panel??
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det burde være et S-IPS panel, men spiller det nogen rolle for dig? Du kan også se det ved at gå ind i service menuen. Her er en beskrivelse af hvordan du gør:
This menu can be accessed as follows:
-Powering off your screen
-Holding down MENU and + buttons while powering it on
-Release those buttons and enter the MENU
-Select FACTORY RESET
-Scroll down to FACTORY

For 2n07 models, you do not need to enter the menu once it is powered on, simply press the - button.
Vær dog opmærksom på at du ved at bruge denne fremgangsmåde ALTID vil få service menuen frem ved at trykke på minustegnet på skærmen og når du gør det, så resettes farveindstillingerne. Hvis du kommer til at justere noget i denne menu, så kan du desuden risikere at ødelægge skærmen.

Til 2900 kr. er der vitterligt INGEN skærme på markedet der kan levere det samme for pengene.
Af Kaiz
Tak for det hurtige svar.

RT803 står der. Og det er vidst S-IPS ikk?
Senest rettet af Kaiz 16 apr 2007, 20:12, rettet i alt 1 gang.
Af Kaiz
Jeg vil bare gerne have det panel der er det bedste... Men ved faktisk ikke hvilket man bør foretrække.. Hvis der er altså er et der er bedre end det andet?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jo, det burde være S-IPS.