Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg syns ikk lige jeg har tiden til at finde dem alle sammen og læse dem igennem. Håber i forstår :)

Sagen er denne; Jeg har omkring 10.000kr +/- til at købe en fladskærm. Jeg har set nogle "live", også nogle som jeg har været imponeret af, men har selvfølgelig ikk fået navnene på dem så jeg kunne tjekke online priser på dem :( Det skal bruges til filmbrug og evt. til TV-Pejsen :)

Der er selvfølgelige nogle krav som det skal opfylde.

- Plasma (Helst, med mindre der er et overvejende godt LCD TV)
- HDMI (Det er til computeren, ikk? :$)
- Sort ramme
- Minimum 37"

**Ikke livsnødvendigt**
- En lidt blæret fjernbetjening. noget Alu værk eller noget med flotte blinkende farver :) (Og ikke bare en af de normale)

Jeg er faktisk ligeglad med om der er 1080x1024 eller 1080x768 (?) opløsning da jeg er blevet fortalt at 1080x1024 er kun til nytte når man har en konsol man gerne ville spille på. Kan jeg få det bekræftet eller er det bare mundgas?

Håber virkelig i kan hjælpe mig med det, for jeg er på herrens mark lige på dette område. Jeg aner ikk hvad jeg skal kigge efter.

På Forhånd Mange Tak

//Jonas
Af Gert13
Prøv at kigge på Panasonic PX70. Den passer på de fleste af de krav du stiller. Prisen skulle være omkring 11-12k for en 37", men vær obs på at hvis du bruger computeren på den i mange timer af gangen er der en risiko for burn-in/retension. Mener opløsningen er 1024*768 på den.
Af Tonzz2000
Burn-in/retension? Må man spørge hva det er?

Og nu syns jeg at jeg har kigget lidt rundt omkring. Hvor omkring finder jeg skærmen Online/eller i butik? Altså ligesom Hifipriser.dk ol. sider?

Men tak for svaret :)

//Jonas

P.S. Følger der også en af de dersens moderne remotes med? :)
Af Kief
Tonzz2000 skrev:Burn-in/retension? Må man spørge hva det er?

Og nu syns jeg at jeg har kigget lidt rundt omkring. Hvor omkring finder jeg skærmen Online/eller i butik? Altså ligesom Hifipriser.dk ol. sider?

Men tak for svaret :)

//Jonas

P.S. Følger der også en af de dersens moderne remotes med? :)
Burn-In eller Retension som det også kan hedde er en af de uheldige sider ved Plasma-teknologien. (naturligvis er der også mange heldige)

Hvis man skal forklare det på en simpel måde, så betyder det at hvis du har et billede på som står statisk længe. Eks. windows-skrivebord, så vil punkterne på skærmen gemme den farve som den har vist før. Altså i dette tilfælde window's blå panel... Selv om den så næste gang får afvide at den skal vise sort, så har den "husket" noget af den blå farve, og du kan se dele af billedet fra før.

Det forsvinder som regel igen, men kræver at man er lidt mere påpasselig når du bruger dit tv til andet end at se tv på... altså steder hvor du har billeder der står stille... Eks. også speedometeret på bilen når du spiller Xbox....

Håber det hjalp.
Af Tonzz2000
Tusinde tak. Så blev man det klogere :)

Men er alle enige om at Panasonic PX70 er vejen frem hvis man vil ha et godt plasma til de penge?

//Jonas
Af pana man
JA, tror ikke der er ret meget og diskutere dèr, hvis det er billed kvalitet du går efter.
Mvh. Pana man
Af Gorm
Tjaaa jeg synes nu Samsungs PS50Q7H står mindst lige så godt som Panas PX70. Specielt når man ser et analogt TV signal.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg sidder her foran et 42Q7H og det er bestemt også ganske udmærket til TV-brug. Jeg overraskes faktisk over hvor godt man kan få billedet (i den rette afstand til TVet altså). Selvom antennesignalet fra TDC ikke er superbt på alle kanaler, så står langt de fleste udsendelser flot uden støj fra signalbehandlingen i billedet og uden hakkende overgange i farverne.
Af Tonzz2000
Hejsa igen folkens...

Bare for at jeg ved hvad i alle snakker om, er det så de her 2 fjernsyn det står imellem?

Panas PX70

Eller

Samsung's 42Q7H

Grunden til jeg spørger er pga at Samsungs TV er da betydeligt billigere end panasonics. Så ville bare lige vide om det var disse to eller om jeg har fået fat i de forkerte links?

På Forhånd Tak :)

//Jonas
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, det er de to. Panasonics model er jo nyere end Samsungs, så det kan formodes at panelet er bedre og har nogle nye features.
Af Zee
Ja man må da sige at 4600,- er en ret betydelig prisforskel.
Jeg synes ofte det er svært at se hvad man egentlig får ekstra for de penge? Er et muligvis lidt bedre panel næsten 5000,- værd? Er det ikke ligefør at det så bedre kunne betale sig at tage den billigere og så udskifte den hurtigere end hvis man havde købt det andet.
Jeg står i den situation at jeg synes Sony's KDL40 W2000 er ret fed, men jeg ved godt nok heller ikke om den er 6000,- mere værd end deres U2000.
Af pana man
Så kan man købe den gamle Pana PV 60E, er vist også billigere end Samsungen, der er også 2 HDMI stik det har Samsungen ikke, dem kan man jo hurtigt få brug for, hvis der er HDD, PS3, computer, osv.
Mvh. Pana man
Af Otto J
Zee skrev:Ja man må da sige at 4600,- er en ret betydelig prisforskel.
Jeg synes ofte det er svært at se hvad man egentlig får ekstra for de penge? Er et muligvis lidt bedre panel næsten 5000,- værd?
Bortset fra at der er meget andet end panelet til forskel:

Prisforskelle er en underlig størrelse. Hvornår er en given kvalitetsforskel X antal kroner værd? Det afhænger som regel af hvad apparaterne koster: Hvis A koster 20.000,- og B koster 25.000,- (f.eks. Panasonic vs. Pioneer for ikke så forfærdeligt længe siden), så skal der som regel ikke så meget til før folk synes det er rimeligt, end hvis A koster 10.000,- og B koster 15.000,- - selv om der er tale om præcist den samme apparater, er 5000,- ekstra pludseligt mere end når pengepungen allerede er i gang med at bløde. Egentlig burde det vel være omvendt - dét at tv'ene er blevet billigere, burde gøre prisforskellen MERE retfærdiggjort, ikke mindre.