Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af xCrillez
Hej allesammen. :)

Jeg har et Philips 37PFL4606/12 lige nu, som jeg købte for ca. to år siden. Jeg synes det er et okay TV, men desværre ikke helt optimalt til konsolspil. Når tingene går stærkt, kan billedet ikke rigtig følge 100% med, hvilket resulterer i lag/uklart billede. Mit fjernbetjening virker dog heller ikke så godt og jeg synes os det er lidt "nedern" at der ikke er trådløst wi-fi, så derfor kigger jeg efter et nyt TV, som primært skal kunne være godt til gaming.

Mit budget vil jeg sige maks går op til 5500/6000,-.
Personligt, har jeg kun erfaringer med et 32" Panasonic TV og mit nuværende 37" Philips, så jeg ved ikke, hvilke mærker der er "gode og dårlige".

Med hensyn til plasma, LCD og LED, vil jeg allerhelst undgå plasma, da jeg har hørt og læst omkring burn-in osv., men LCD og LED er for mig ikke noget problem.

TV'et skal nok være i mellem 37" og 42", da det passer bedst til mit behov.

Med hensyn til scannings frekvens vil jeg helt klart fortrække 100 Hz "normal" scannings frekvens, hvis ikke mere til det budget jeg har.

De TV'er jeg har kigget på:

http://www.wupti.com/Produkter/TV-HIFI/ ... 5007T.html

http://www.fona.dk/elektronik/elektroni ... 0600450070

http://www.fona.dk/elektronik/elektroni ... 0600123510

http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... ue40es6305

http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... 42pfl4307t

Håber virkelig der er nogle kloge hoveder, der kan hjælpe mig og gøre mig klogere på hvad jeg skal vælge. :)
Af 2 T ´er Uden H
Glem alt om Hz i forbindelse med dit tv køb, der er en bagside af guldmedaljen som ofte blir overset til fordel for butiks demo videoer med specielt egnet kildemateriale, Især hvis det skal bruges i konsolspil sammenhæng er ulemperne i den grad mange.

Det omtalte problem på dit Philips lyder meget som noget der er forårsaget af for mange kunstige billedekredsløb, heriblandt 100hz billede interpolation, som er kendt for at skabe forhøjet indput lag der skaber forsinkelser fra din kontroller til handlingen vises på skærmen, samtidig med der opstår digitale artefakter i billede.
Prøv at gå ind i billede indstillinger og bladre ned til til Pixel plus HD billede motoren og slå herefter HD Natural motion, avanceret skarphed, Dynamisk kontrast m.m fra og se om det ikke hjælper.

Hvis du er på udkig efter en fin gaming skærm som ikke skal være Plasma, så kunne denne være en mulig kandidat hvis du har pladsen til det, og ellers findes den i en 40" udgave også, og rammer dit budget:

http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... ue46es5505

Den for ros for blandt andet lavt indput lag som er en god ting til konsol spil, derudover har den et udemærket sort niveau og er ikke så reflekterende i et lyst rum, den er alm 50hz og kommer også med smart tv platformen, hvis det skal køre trådløst skal der dog tilkøbes en USB dongle :)
Af xCrillez
Tak for svaret.

Jeg vil sige, at jeg maks har plads til en 42" skærm før det blir for voldsomt på mit værelse.

Desuden er det rart at man får noget ekstra viden, så det bliver lidt nemmere at kigge efter den "perfekte" skærm. :)

Er rimelig forelsket i denne skærm pt: http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... ue40es6715

Har set den mange gange ude i butikken, og jeg synes den er så elegant. Designet er smukt. Størrelsen er god. Billedet er godt (synes jeg).

Prisen er selvfølgelig 5898,- hvilket er mange penge, og jeg ved ikke om den er pengene værd, især hvis man leder efter en god LED/LCD gaming skærm, som samtidig os gerne må være god til film. :)

Hvad synes I om den skærm jeg lige har linket til?
Af xCrillez
Lige nu hælder jeg i mellem: Philips 42PFL4307 og Samsungs UE40ES6715.

Jeg er virkelig på bar bund omkring hvad der er vigtig for et TV inde for konsolspil. Jeg læste herinde, at Hz ikke betyd det store, men at backlight scanning/scanning backlight var mere vigtigt.

Det aller vigtigste for mig, er at mit TV kan spille spil som Battlefield, Assassin's Creed, GTA etc., uden/med meget lidt hakken i billederne og forholdsvis lidt inputlag.

Udover det, har jeg lige et lidt off-topic spørgsmål: Kan det egentlig betale sig, at købe et nyt TV her og nu, eller lancerer de forskellige firmaer deres nye TV'er samlet i 2013 eller tidligt i 2013? Har ikke nogen viden omkring det, så kunne også rigtig godt tænke mig at høre lidt om det. Det ville jo ikke være så smart fx. hvis jeg gik ud og købte et Samsung 2012 model lige inden nytår, også 3-4 måneder senere kommer 2013 modellerne, som har forbedret teknologi (forhåbenligvis), og har en god pris.

Ved godt det er mange ting jeg spørger om, men kan godt lide at have så meget som muligt brugbar information og viden inden jeg laver mit køb, da jeg leder efter det "perfekte TV", inden for mit budget og krav. :)
Af 2 T ´er Uden H
Hvis 3D ikke er en vigtig faktor for dig, ville jeg anbefale at spare nogle penge og istedet gå kigge på 42pfl4007´eren som er identisk med 4307 pånær 3D :)

Jeg syntes pilhipsen klare sig ganske pænt på billede siden og har en fin detaljegrad når det kommer SD såvel som HD materiale, Biograf og personlig billede profil giver mulighed for en pæn justering til at opnå et naturligt og behagilt billede, og det er værd at nævne at de har skruet markant ned for den kunstige skarphed der har præget mange af sidste års modeller, den sorte farve er dog mere lys og mindre intenst om aftentimerne end på samsung ES6715.

Tv´et kan som udgangspunkt nok være fint til gaming så fremt man husker og deaktivere alle de kunstige billedekredsløb for at gøre indput lag så lavt som muligt, spørgsmålet er selvfølgelig om mængden er passende for dig, og der er det godt hvis du køber et sted med mulighed for en prøve periode til at teste det derhjemme om du er tilfreds, og ellers aflevere det retur.

Om Samsungen vil jeg sige at den ligeledes har en udemærket film profil til at opnå det naturlige billede på SD/HD materiale, og efter billede kredsløbene er deaktiveret så kan den som ugangspunkt nok agere et okay gamer tv i samme grad som philipsen, det er dog et spørgsmål om hvordan det individuelle kritiske øje ser og oplever det.

Den sorte farve er dybere end på Philipsen, men betragtnings vinklerne er knap så brede og du betaler igen lidt ekstra for 3D delen, begge tv anvender scanning Backlight :)

Om man skal vente med sit køb til næste års modeller er svært at sige, næste års nye modeller kan enten vise sig i dybde gående anmeldelser at være et skridt frem af med forbedringer eller et skridt tilbage hvor de klare sig ringere på visse punkter kontra sidste års modeller, det kan være rigtig svært at sige :)
Af xCrillez
3D er overhovedet ikke vigtigt for mig. Det vigtigeste for mig, er at TV'et har forholdsvis lav input lag, eller kan gøre så man har lavt input lag, et flot design, og et godt billede. Er egentlig ligeglad med 3D og alt det andet smart det følger med. Trådløst internet til TV'et ville selvfølgelig også være rart, så man ikke skal bruge USB nøgle det fx. at opdatere firmwaren.

Er dog stadig meget usikker på mit køb. Den ene side af mig, siger at jeg skal købe Samsung ES6715, mens en anden side af mig, vil købe Philips PFL4007, fordi det er 1000,- billigere og samtidig virker som en rigtig fin skærm. Det eneste der er problemet for mig med Philips'en er at man så skal købe en "wifi-dongle" ved siden af for at kunne bruge nettet. Er det besværligt eller? :)
Af 2 T ´er Uden H
Donglen er ikke besværlig at tilslutte og i følge philips skulle den virke ligeså godt som havde det været indbygget :)

Du bør dog nok overveje hvad du vil bruge net funktionen til.

DLNA er selvfølgelig en mulighed, men de indbyggede web browsere er ikke ligefrem imponerende i nogen af smart tv platformene i dag imo, så hvis det umildbart kun er for at slippe for at hente ny firmware ned på et usb stik via en pc og sætte i tv´et virker det som en halv pebret løsning for det :)
Af xCrillez
Jeg har aldrig haft en Smart-TV, så jeg ved ikke hvordan alle de forskellige funktioner fungerer, så det er ikke sikkert jeg kommer til at bruge det synderligt.

Wifi funktionen vil primært være til for softwareopdatering, så det ville kun være et plus i bogen, hvis det var indbygget i TV'et eller en wifi-dongle skal købes. Jeg bruger kun Netflix som en online tjeneste via. min PS3 eller er det på computeren det hele forgår. :)

Hælder lidt mere til Philips TV'et nu (42PFL4007T'eren), da den er lidt billigere, og 3D modellen har fået gode anmeldelser på El-gigantens hjemmeside, så kan da ikke gå helt galt i byen.

Tror du 42PFL4007T'eren vil være et godt køb for mig? Skal ud og kigge på den i dag. Ved godt det er mine øjne der skal kigge på TV'et, men udfra det du kan læse om TV'et, synes du så det ser fornuftigt ud? Os i forhold til teknologi osv. :)
Af 2 T ´er Uden H
Jeg syntes philips efter min menning er en af de producenter der har rykket sig hvad angår billedekvalitet kontra tidligere :) Der hvor jeg arbejder husker jeg tydeligt hvordan deres tidligere modeller havde en tendens til for meget kunstig skarphed i billede, men jeg blev positivt overasket da vi fik sat 4007´eren op i butikken og jeg fik mulighed for at kigge nærmere på indstillingerne :)

Ellers som sagt køb et sted fra hvor du har en prøve periode, så kan det ikke gå helt galt :)
Af xCrillez
Var ude i El-Giganten i dag, og jeg kiggede bl.a. på ES6715'eren, men jeg er overbevist om, at det ikke passer til mig, bl.a. fordi jeg ikke har behov for 3D og at Samsung ikke, har en "spil-indstilling" som fx. Philips har, hvor man kan dele billede indstillingerne op for spil og "normal" TV.

Var meget interesseret i denne model: http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... 42pfl4047t

Som har en fornuftig pris. Wifi (med dongle) tingen, ikke 3D, godt billede.

Takker mange gange for dine svar, som har hjulpet mig gevaldigt. Har lige en sidste ting, hvis det ikke gør noget. :)

Manden jeg snakkede med ude i butikken sagde også at man skulle gå ind under sit TV når man spiller og slå mange af de ting af under Pixel HD Plus, HD Natual Motion eller hvad det nu hedder, for at reducere input lag og billedet hakkelse. :)

Jeg er ikke 100% sikkert på, hvad man helt præcist skal slå fra, men ved du der 100%? :)
Af 2 T ´er Uden H
Godt at høre du har mødt en ærlig sælger, der ikke har promoveret de høje Hz i forbindelse med besøget :)

Det der menes er at man inde i tv´ets billede indstillinger kan bladre ned til det man kalder billede motoren, på denne model hedder det, Pixel Plus HD.

Inde i den er der en masse funktioner der fra standard kan være sluttet til.

Disse såkaldte "billede forbedrings" systemer er hvad der skaber forhøjet indput lag, og samtlige af dem skal slås fra for at opnå det bedste resultat, de mest klassiske jeg lige kan komme i tanke om er:

HD natural motion(100 hz billede interpolation)
Advanceret skarphed
Dynamisk Kontrast
Farveforbedring, M.m.

Alle disse bør slås fra i spil sammenhæng og egentligt også generelt, da de ofte gør mere skade end gavn for billedekvaliteten.
Af xCrillez
Takker mange gange for dine svar og tid i tråden. Det har hjulpet mig rigtig meget og er også blevet klogere på selve TV'er, så tak for det også! :)
Af 2 T ´er Uden H
No problems :) Meld gerne tilbage i tråden hvad dine erfaringer og indryk bliver med tv´et :)
Af xCrillez
Nu har jeg haft TV'et i nogle dage, og jeg må sige at jeg er tilfreds med mit køb. Jeg betalte 4999,- for det, og jeg synes jeg har gjort et fornuftigt køb.

Selve designet synes jeg er meget flot. Forholdsvis lille kant. Pæn fod, som i øvrigt kan dreje, hvilket er perfekt for mig, og min position til TV'et.

Billedet på TV'et er også meget fint. På HD kanaler er det flot og står skarpt, og på ikke HD kanaler (SD hedder de vel?), står det fint nok. Ikke noget specielt, men fint nok. Med hensyn til gaming, er jeg yderst tilfreds. Opløsningen er væsenligt bedre end mit tidligere TV, og af hvad jeg har prøvet, oplever jeg ikke den samme "hakken" i billedet, som på mit tidligere TV. Input lag er os meget lav.

De forskellige funktioner er os fine. Ikke noget spektaklært, men fine. Smart-TV funktionen fungerer også fint, så vidt jeg har brugt funktionen.

En ekstra bonus er, at man også kan bruge til smartphone, som fjernbetjening som fungerer smaddergodt.

Alt i alt er jeg meget tilfreds med mit køb. :)