Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af wengjesper
Hej Flatpanels brugere.

Jeg skal have et nyt TV da jeg kom til at smadre det gamle 8)
Mit budget ligger på ca. 5.000 kr.
Størrelse skal være mellem 42-50.
Det jeg skal bruge skærmen til:
Streame Serier og film fra PC i både 720p og alm.
Spille Wii.
Se kabel TV og sport.
Jeg skal hverken bruge 3d eller smart tv til noget.
Fjernsynet skal kunne skifte kanaler hurtigt, og ellers bare have et godt billede.
Af Bent odense
Du kan gå ind i søgemuligheder her på flatpanels.Og læse om tv i den prisklasse 5000kr.Men der du for mest tv og tommer/billedekvalitet for 5000kr.Er panasonic plasma.Men hvis dit brugsmønster er meget til spil så er det nok ikke det du skal vælge.
Af wengjesper
Jeg spiller slet ikke så meget.

Streamer helt klart mest fra PC.
Også ser jeg sport.
Og spiller måske 1 gang i måneden.
Af wengjesper
Har de her i tankerne, hvad er folks mening om billed kvalitet på dem.
LG 50PA550T
PANASONIC UT50B
Af PeterD
Bid mærke i din sidste sætning: " og ellers bare have et godt billede"..

Derfor:

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=749389

Ved dog ikke lige hvad forskellen er på X50 og UB50...Jeg sidder selv 2,7, nogle gange 3,5 meter fra mit 42" og det er ganske fint til mig, men man får jo mere for pengene i dag end for 2 år siden....

Ville gerne have fundet et ligeså godt tilbud i Fona, Expert eller sågar Elgiganten (som plejer at kunne matche "netbutikkerne" godt, hvad angår priser og 14 dages returret, hvis det ikke passer på værelset) men nej. Ikke i denne uge..

Husk dog på at mange skærme "fornyes" i februar/marts...Så derfor er der ofte tilbud her..(Men sikkert mest på "store" skærme 47"-55"..)

Det bedste billede til bluray,film er Panasonic Plasmaskærme fordi deres hudtoner, niveauet af farven sort og præcisionen i billedet sammenlignet med skærmens pris, er svært for konkurrenterne at overgå..

Du skal nok op i en 5500 kr. hos konkurrenterne for at så samme billedekvalitet som i en 4000 kr. skærm fra Panasonic. At mange af konkurrenterne så har indbygget internet og andet gimmik der retfærdigøre prisen er en anden sag, men ren BILLEDKVALITET/ SORTNIVEAU er deres skærme (ofte) bedre end konkurrenterne...Måske er det derfor de sjældent er på tilbud hos Expert, Merlin, Elgiganten, Fona osv...?

PS. Arbejder hverken for Elgiganten eller Panasonic, men elsker et godt præcist billede.

Jeg har haft en plasmaskærm 3 år og spillet PS3 ca. i gennemsnit 2 timer hver dag og det er ingen problemer..selv da tvet var 2 måneder gammelt. Dog skal du nok ikke lade den stå på Fifa menu/pauseskærm over natten eller gå i byen uden at slukke spillekonsollen, da BURN IN' kan forekomme, hvis du ikke lige bruger hovedet..men hvorfor skulle du ikke det?
Af wengjesper
Betyder det ikke noget at den ikke er full HD?
Og den har ikke dvb/t2, er det nødvendigt..
LG'eren til samme pris har begge ovenstående
Af DavidHimself
Personlig ville jeg vælge LG'en (selv om jeg personligt, normalt, har mere findus til Panasonics plasmaer)!
Af PeterD
Som denne artiken skriver..."For at få glæde af Full HD skærmen og du sidder 4 meter væk fra skærmen, skal du købe en skærm på 101" for at se fordelen ved HDopløsningen..". NÆPPE REALISTISK, så endnu en gang SALGSGAS..

http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1184685511

DVB T2 er vist kun til de som IKKE har kabeltv, dvs. dem der har antenne på taget, hvis du bor i lejlighed og har kabeltv fra Stofa/YouSee kan du nøjes med indbygget DVB-C tuner, og det har alle der forhandlers i dag..(Ellers er det falsk markedsføring, hvis der står de har og så de ikke har)

Hvis du virkelig vil have kvalitet som rykker skal du som sagt op i 6000 kr og et G30, men disse 2 skærme er også fine...

Jeg vil vælge Pana, men det er fordi jeg har dårlige erfaringer med LG/Samsung, tja. sydkoreanske produkter...generelt (Ved første øjekast glimrende, men efterhånden går det galt)..og er mere til japansk kvalitet..Så jeg kører hverken Kia eller Hyundai... :D
Af 2 T ´er Uden H
Jeg ville umiddelbart sige at LG´eren også kunne være et godt bud, med et fint billede til prisen og hvis de begrænsede tilslutnings muligheder og lidt lysere sort niveau om aften timerne er noget du kan leve med kunne det være et rigtig fint bud :)

CNET roser ikke ligefrem Panasonic x5/x50 serien,tværtimod. Selvom det ellers plejer at være dem der er anbefalelsesværdige så ser det umildbart ud til at havde vist sig at Panasonic´s 2012 lav pris plasma model ikke er helt så gode som konkurrenternes.

Dog Høster UT50 flotte anmeldelser hvis du kan finde de ekstra penge frem i budgettet, hver dog opmærksom på at 3D panelerne er mere følsomme overfor Burn-in end de billigere 2D paneler i lavpris modellerne.

Et alternativ til LG´eren kunne også være Samsung PS43E455 der for bedst omtale af lavpris plasma modellerne:
http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... v-ps43e455

Den fåes også i en 51"
http://www.pricerunner.dk/pl/2-2797930/ ... ign-Priser

Ang dit spørgsmål så er Dvb-t2 tuneren kun aktuel hvis du har egen antenne og boxer. Det giver dig mulighed for at kunne abonnere på betalingskanalerne i HD kvalitet frem for i SD kvalitet, hvilket selvfølgelig klart er at foretrække med større fladskærme, dette kan dog også lade sig gøre på en alm fladskærm med DVB-T, men det vil kræve man køber en extra modtager box og tilslutter.

Fuld HD angiver selve opløsningen på skærmen.
Det er ikke som sådan et kvalitets stempel at en skærm har fuld HD, men det kan være en god ting at havde hvis du fuldt ud vil udnytte fuld HD kildemateriale såsom en Blu-ray film på en større skærm størrelse og indenfor en vis siddeafstand, der er dog mange andre ting i et tv der også skal være i orden foruden opløsningen for at billede bliver godt :)

Hvad sidde afstand har du til skærmen cirka?
Plasma tv har nemlig Dithering støj/urolige pixels pga den måde farverne skal dannes på, så hvis du sidder meget tæt på i noget op omkring 50"+ så kan disse være mere tydelige på et 1024x768p(HD ready plasma panel) end et 1920x1080p (Fuld HD plasma panel).
Af wengjesper
Puha det er svært at finde rundt i.
Jeg sidder ca. 3,5 meter fra skærmen.
Mit budget ligger ca. på 5.000 kr
Af 2 T ´er Uden H
Jeg vil sige LG´eren er et af de bedste bud, hvis du som sagt kan leve med dens ulemper i form af et lidt lysere sort niveau og 2 HDMI tilslutninger, samt ingen hører telefons udgang, kun optisk lyd udgang.

Ellers kan du selvfølgelig sikre dig at du har en prøve periode der hvor du køber tv´et på en 14 dage hvor du lige kan prøve det af i og returnere det hvis ikke du er tilfreds :)
Af wengjesper
Tror også det ender med LG'eren så!
Tusind tak alle sammen, fordi i gider bruge tid på at hjælpe.