Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af böhmer
Mit TV er lige røget, og tror ikke det kan betale sig at reparere. Som det betyder et nyt desværre.

Mit tv mønster er tv-programmer og serier primært. Netflix og lidt film. Spiller yderst sjældent derpå. Det skal være 40 - 50 tommer for at jeg kan have plads til det i stuen. Jeg har Apple TV, så tænker måske ikke at wifi ere så relevant? 3d er ikke et krav.

Min absolutte smertegrænse er 6.000 kr.

Kan se, at Elgiganten har et Samsung 46" Full HD 3D LED-TV UE46EH6035 til 5.555 kr.
og Bilka har Sony 46" LED TV KDL-46EX653 til 4.979 kr.

Men efter at have læse i nogle anbefalinger herinde, er jeg så faldet over panasonic 42ST50. Kan se, at den fåes til omkring 6.000 kr.

Ville sådan en skærm være overkill for mit vedkommende? Jeg kender INTET til kalibrering, og de små fine nuancer.
Desuden læste jeg en tråd herinde omkring burn-in på netop ST50. Det skræmte mig meget. Jeg vil ikke brydes om hele tiden at være opmærksom på, hvilken kanal man nu var på og hvor længe.

Ved det er svært at give råd og alt er individuelt, men er der måske nogle som kan hjælpe en rådvild mand med børn der ikke kan se julekalender pt.? :-)
Af böhmer
Tak for linket L.H.!

Det virker da utrolig billigt for denne LG skærm.

Så I en anden tråd at der var henvist til en anmeldelse af Panasonic E5Y i So Ein Ding.
Det TV kan pt. fåes for knap 5.000 kr.

Så står lige nu, og vakler mellem Panasonic E5Y og det LG.

Er der nogle, som har nogle for og imod på disse to skærme?

PS: Skal et LED tv også kalibreres?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Alle TV skal kalibreres hvis billedet skal være korrekt. LED i ligeså høj grad som alle andre typer.
Af böhmer
Tak for svar Torben.

Er der nogle, som kan hjælpe mig med at vælge mellem LG skærmen og Panasonic skærmen?
Af J.H.
Jeg kan kun finde E5´eren til 6449 som 47", så det ligger over din absolutte smertegrænse, medmindre det er 42" du kigger på og hvis der er noget jeg virkelig vil fraråde dig, så er det at købe en 42" skærm.
Den er for lille medmindre du/i sidder virkelig tæt på skærmen.

Til prisen er der ikke noget der kan hamle op med den LG.
Jeg venter selv et år eller 2 inden jeg hopper på led vognen...til den tid har de (forhåbentlig) fået kvalt nogle af problemerne.
Skulle jeg købe skærm i dag ville jeg ikke engang gide overveje noget under 50" (jeg har pt. en 46" G30 som burde have været en 50")

Alternativ til LG´en kunne være: http://www.nbradio.dk/shop/panasonic-tx ... 7788p.html
Af böhmer
Tak for svaret J.H.
Jeg har idag en 40 tommer skærm, så selv en 42 tommer ville være et skridt op for mig. Har egentlig aldrig været utilfreds med størrelsen, men det kan godt være ikke man ikke fortryder at gå helt op i 50 tommer?

Det der nok bekymrer mig mest, er hvis jeg ødelægger plasmaskærmen med burn-in.. Ville være ked af, hvis jeg hele tiden skulle være varsom med, om jeg nu var på en kanal med logo for længe.
Af skiveall
Jeg er selv lige gået fra en 42 til 50 tommer, og det var kun lige de første par timer, jeg syntes det var stort.

Jeg ville ikke betænke mig ved køb af plasma, er vildt glad for mit nye Panasonic VT50. O_O
Af böhmer
Hej skiveall.
Ja tænker også at det lige er en tilvænningssag. Havde jeg råd til et VT50 havde jeg også købt dette :)

Bliver lidt nervøs, når man kan få en 50 tommer plasma til 4000kr. Tænker at kvaliteten måske er derefter? Derfor jeg tvivler om jeg skal vælge 42 tommer Panasonic E5Y, hvis kvaliteten og billedet her er over LG.
Af J.H.
Jeg kørte begrænset break-in på plasmaen og der er ikke intet at se. Man kommer langt med en smule omtanke.

Jeg kan da berolige dig med at den LG har en førpris på 6500,- så vidt jeg husker.
Af böhmer
Jeg har nu bestilt LG 50PA550T, så tusind tak for tippet J.H. !

Det skal nok blive ok. Hvad vil det sige at køre break-in ?
Af J.H.
Jamen selv tak da og tillykke med den nye skærm :)

Break-in er en "tilkøring" af plasma-skærme man bruger for at nedsætte risikoen for burn-in. Plasma skærme er lidt mere følsomme når de er helt nye end når de har kørt nogle hundrede timer.

Der findes flere muligheder som du kan læse om her på siden (Break-in i søgefeltet for forum og så er der læsestof).

Der kan erhverves en dvd netop til break-in som så skal køre x antal timer og varieret tv-kiggeri er et must i starten.
Almindelig omtanke og autosluk kommer man dog langt med. Jeg brugte selv en kombination af det hele og det har indtil videre fungeret fint.

Skrive gerne lidt om skærmen, opsætning og billede når du har haft den lidt tid, det er der sikkert andre der ville kunne finde interessant også :)
Af Supergris
Danmarks bedste tilbud til hr og fru Danmark, efter min mening, i øjeblikket.
Jeg ville ikke bruge tid på at køre break-in på denne skærm. Jeg har indkøbt og tilsluttet 2 stk. af disse skærme.
Det leverer et godt billede i den rigtige størrelse til de fleste stuer, og så skide være med, der ikke er 3D og Smart-tv...
Af THM
Supergris skrev:Danmarks bedste tilbud til hr og fru Danmark, efter min mening, i øjeblikket.
Jeg ville ikke bruge tid på at køre break-in på denne skærm. Jeg har indkøbt og tilsluttet 2 stk. af disse skærme.
Det leverer et godt billede i den rigtige størrelse til de fleste stuer, og så skide være med, der ikke er 3D og Smart-tv...
enig.
jeg har heller ikke kørt break in på min pz950, har dog skifter dog aspect ratio engang imellem. og der er ikke skyggen af burn in på den