Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Otto J
Det er nok en umulig kamp, men det irriterrer mig at man kalder det "kalibrering" at kopiere andres indstillinger. "Kalibrering" er at måle noget op mod en reference. Der er forskel på gengivelsen fra apparat til apparat, to identiske apparater har ikke nødvendigvis den samme farvetemperatur, og det tager man ikke højde for ved at kopiere andres indstillinger. Det er givetvist bedre end ikke at gøre noget, men det er ikke "kalibrering".

Det er IKKE fordi jeg synes det er en dårlig idé at finde frem til nogle bedre billed-indstillinger og bruge dem, tværtimod, jeg synes bare man skal kalde tingene dét det er.
Af J.H.
Otto J skrev:Det er nok en umulig kamp, men det irriterrer mig at man kalder det "kalibrering" at kopiere andres indstillinger. "Kalibrering" er at måle noget op mod en reference. Der er forskel på gengivelsen fra apparat til apparat, to identiske apparater har ikke nødvendigvis den samme farvetemperatur, og det tager man ikke højde for ved at kopiere andres indstillinger. Det er givetvist bedre end ikke at gøre noget, men det er ikke "kalibrering".

Det er IKKE fordi jeg synes det er en dårlig idé at finde frem til nogle bedre billed-indstillinger og bruge dem, tværtimod, jeg synes bare man skal kalde tingene dét det er.
Enig, ordet kalibrering bruges nok bare i mangel af bedre og som (lidt for) generel betegnelse for justering af indstillinger.
Af Mysen
J.H. skrev:
Otto J skrev:Det er nok en umulig kamp, men det irriterrer mig at man kalder det "kalibrering" at kopiere andres indstillinger. "Kalibrering" er at måle noget op mod en reference. Der er forskel på gengivelsen fra apparat til apparat, to identiske apparater har ikke nødvendigvis den samme farvetemperatur, og det tager man ikke højde for ved at kopiere andres indstillinger. Det er givetvist bedre end ikke at gøre noget, men det er ikke "kalibrering".

Enig, ordet kalibrering bruges nok bare i mangel af bedre og som (lidt for) generel betegnelse for justering af indstillinger.
Jeg deler egentlig irritationen over den gentagne misforståelse af ordet "kalibrering", og jeg har opgivet den kamp, som Otto jo nok også ved, han ikke kan vinde.

Men; når ret skal være ret, så skriver Woodfire jo ikke noget om, at han vil "kalibrere" sin skærm ud fra indstillinger fra nettet. Han søger bare kalibreringsindstillinger, og det er jo netop indstillinger fra en kalibrering, som han så kan bruge som inspiration til at "indstille" sin skærm.