Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej!

Jeg har tidligere købt et fjernsyn ud fra råd, jeg har fået herinde, og har været meget tilfreds, så derfor prøver jeg igen, denne gang i forbindelse med køb af projektor.

Jeg står for at skulle købe en projektor (og evt. lærred) til den lokale fodbold, og som så mange andre små foreninger er pengene ikke uendelige.

Det den skal bruges til er, at vise fodboldkampe (fra antennesignalet) og til en Fifa-turnering i ny og næ. Derudover kan det godt være, at der skal ses en film en gang i mellem, men primært de to andre ting.

Lige nu har vi en stor hvid væg, men så vidt jeg kan læse mig frem til kan det godt betale sig, at give det ekstra for at få et lærred med.

Der er intet krav til hvor langt projektoren skal hænge fra væggen. Lokalet er 20-30m langt og der er mulighed for at montere den hvor som helst.

Som udgangspunkt skal der opstilles en sofagruppe, samt nogle stole bagved denne. Dvs. at folk typisk vil sidde 3-6m væk, samt nogle lidt længere væk, dog kunne det være lækkert hvis man kunne følge med i hvad der skete i hele lokalet - dvs. op til 20-30m væk. Jeg har ingen idé om hvor realistisk dette er.

Der er vinduer på 0,4x1,2m for hver anden meter hele vejen igennem lokalet. Der er ikke gardiner eller andet for, men det kan jeg selvfølgelig sørge for at der kommer i den ende hvor projektoren skal være, såfremt dette er vigtigt.

Jeg aner intet om projektorer, udover hvad jeg har læst op til at jeg skrev dette indlæg, så jeg kan bruge alle slags råd og meget gerne konkrete produkter. Prisen er som nævnt rimelig vigtig, så det bliver en balancegang mellem kvalitet og pris. Jeg har heller ingen præferencer mht. opløsning eller andet. Dog skal der være indgange til, at nedenstående "boks" og en PlayStation skal kunne være koblet til samtidigt.

Mht. tv-signalet skal der så sættes en "boks" mellem antennekabelet og projektoren? Og hvad hedder en sådan "boks"?

På forhånd mange tak for hjælpen!
H.R.A skrev:Mht. tv-signalet skal der så sættes en "boks" mellem antennekabelet og projektoren? Og hvad hedder en sådan "boks"?
En digital TV-modtager / TV-tuner, nogle gange bliver det kaldt en set-top-box.
Men sørg for at købe den rigtige type. Er det antenne-TV, kabel-TV eller sattelit-TV klubben modtager?
Hvilken TV-udbyder har klubben? Boxer, YouSee, Stofa, Viasat, Canal Digital eller en helt anden?
Til antenne-TV skal det bruges en DVB-T2 tuner, og til kabel-TV skal der bruges en DVB-C tuner.
Det er helt samme type som folk køber til almindelige TV. Sørg for at projektoren har HDMI-indgang, så HDMI-udgangen fra en TV-modtager kan sluttes direkte til projektoren. Men de fleste nyere modeller har vist HDMI-indgang.
Her er f.eks. Elgigantens udvalg af TV-modtagere til DVB-T2 og DVB-C:
http://www.elgiganten.dk/catalog/tv-rad ... abonnement

Er der noget budget for meget du må bruge? Der er kæmpe prisforskelle fra de billigste projektorere og lærreder til de dyreste. Husk også at pæren i en projektor har en relativ kort levetid på måske et par tusinde timer og nye pærer kan koste flere tusinde kroner, så man skal også have råd til at skifte pæren på en gang imellem og regne det med ind i budgettet som en driftsudgift.
Her er hvad Tapeconnetion skriver om lampegarantien på deres JVC projektor:
http://www.tapeconnection.dk/Billede.as ... er=9210055
JVC har i den nyeste generation også tilført en mindre synlig, men nok så væsentlig detalje: 3 års lampegaranti, med minimum 2000 timer. Det er en af de absolut bedste lampe-garantier på markedet, og sikrer dig at du ikke behøver bekymre dig om uforudsete drifts-udgifter.
Denne JVC projektor koster dog 22,000 kr. så det er nok en del over en fodboldklubs budget med mindre I er en Superligaklub eller noget i den dur.
Desuden koster en ny pære til denne 2,500 kr.

Mht. til valg af en lidt mere prisbillig projektor end Tapeconnetions JVC, så har jeg hørt meget positivt om BenQ som et projektormærke hvor man får rigtig meget "bang for the buck".
De forhandles bl.a. i HiFi-Klubben og Elgiganten.
HiFi-klubbens udvalg af BenQ og Optoma projektorer http://www.hifiklubben.dk/produkter/fla ... projektor/
Elgignatens udvalg af BenQ: http://goo.gl/3AGBU

Jeg vil helt klart anbefale HiFi-Klubben frem for Elgiganten til køb og vejledning om lærred og projektor. HiFi-Klubben ved væsentlig mere om projektorere end Elgiganten. De helt billige modeller lagerfører de dog ikke i HiFi-Klubben.
Men tag selv rundt til nogle forhandlere i dit område og hør hvad de har at sige.

HiFi-Klubben kører netop nu med et tilbud, hvor der følger et 76'' lærred til en værdi af 1.499 kr. med i prisen når man køber en projektor: http://www.hifiklubben.dk/produkter/fla ... jektor.htm
Lige nu får du et 76-tommer lærred (næsten 2 meter diagonalt) med, når du køber en projektor i Hi-Fi Klubben! Tilbuddet gælder ved køb i en af Hi-Fi Klubbens fysiske butikker (ikke netbutikken), så længe lager haves.
Men det lærred er nok ikke stort nok til dit formål, men måske kan du slå en handel af og opgradere til et større lærred til en god pris. De giver følgende garanti på pæren:
2 års lampegaranti i Hi-Fi Klubben
En projektorpære lever ikke evig, og der er forskellen på producenternes garanti. I Hi-Fi Klubben synes vi ikke, du skal spekulere på, om pæren er dækket eller ei, hvis den skulle brænde ud i utide. Derfor giver vi konsekvent 2 års garanti på projektorpæren (dog max. 2000 timer) – endnu et godt argument for at handle i Hi-Fi Klubben!

Hvilke lysforhold skal projektoren anvendes i? Er det fuldstændigt mørklagt eller hvor meget lys vil der være mens projektoren skal anvendes?
Nogle lærreder er noget bedre end andre til lyse forhold, mens andre er at foretrække i helt mørke rum.

Hvor stor kan lærredet maks. være i højde og bredde?
Hvis det er et lærred der bliver rullet ned, kan det jo godt være bredere end afstanden mellem to vinduer. Hvor højt er der til loftet bogstavligt talt, og hvor stor kan det være uden at folk på 3. række ikke kan se den nederste halvdel for rækkerne foran.

Hvor i landet holder du til, måske kan nogle anbefale nogle gode forhandlere af projektorere og lærreder i nærheden.

Siden det er en fodboldklub, så kan I måske endda indgå et sponsorat med en lokal forhandler, der giver jer udstyr eller rabat på det til gengæld for at få reklameplads på jeres trøjer, ved siden af lærredet eller lignende. Måske er der endda en i klubben der kender en forhandler, så er det altid lettere at få sponsorater.
Først og fremmest mange tak for det grundige svar!
Snurrerundtlyd skrev:
H.R.A skrev:Mht. tv-signalet skal der så sættes en "boks" mellem antennekabelet og projektoren? Og hvad hedder en sådan "boks"?
En digital TV-modtager / TV-tuner, nogle gange bliver det kaldt en set-top-box.
Men sørg for at købe den rigtige type. Er det antenne-TV, kabel-TV eller sattelit-TV klubben modtager?
Hvilken TV-udbyder har klubben? Boxer, YouSee, Stofa, Viasat, Canal Digital eller en helt anden?
Til antenne-TV skal det bruges en DVB-T2 tuner, og til kabel-TV skal der bruges en DVB-C tuner.
Det er helt samme type som folk køber til almindelige TV. Sørg for at projektoren har HDMI-indgang, så HDMI-udgangen fra en TV-modtager kan sluttes direkte til projektoren. Men de fleste nyere modeller har vist HDMI-indgang.
Her er f.eks. Elgigantens udvalg af TV-modtagere til DVB-T2 og DVB-C:
http://www.elgiganten.dk/catalog/tv-rad ... abonnement
Der er kabel-tv fra Stofa.

Mht. HDMI, så skal der vel være to, hvis der også let skal kunne tilsluttes en PlayStation. Jeg ved ikke om det er normalt med to HDMI-indgange på en projektor?
Snurrerundtlyd skrev: Er der noget budget for meget du må bruge? Der er kæmpe prisforskelle fra de billigste projektorere og lærreder til de dyreste. Husk også at pæren i en projektor har en relativ kort levetid på måske et par tusinde timer og nye pærer kan koste flere tusinde kroner, så man skal også have råd til at skifte pæren på en gang imellem og regne det med ind i budgettet som en driftsudgift.
Her er hvad Tapeconnetion skriver om lampegarantien på deres JVC projektor:
http://www.tapeconnection.dk/Billede.as ... er=9210055
JVC har i den nyeste generation også tilført en mindre synlig, men nok så væsentlig detalje: 3 års lampegaranti, med minimum 2000 timer. Det er en af de absolut bedste lampe-garantier på markedet, og sikrer dig at du ikke behøver bekymre dig om uforudsete drifts-udgifter.
Denne JVC projektor koster dog 22,000 kr. så det er nok en del over en fodboldklubs budget med mindre I er en Superligaklub eller noget i den dur.
Desuden koster en ny pære til denne 2,500 kr.

Mht. til valg af en lidt mere prisbillig projektor end Tapeconnetions JVC, så har jeg hørt meget positivt om BenQ som et projektormærke hvor man får rigtig meget "bang for the buck".
De forhandles bl.a. i HiFi-Klubben og Elgiganten.
HiFi-klubbens udvalg af BenQ og Optoma projektorer http://www.hifiklubben.dk/produkter/fla ... projektor/
Elgignatens udvalg af BenQ: http://goo.gl/3AGBU

Jeg vil helt klart anbefale HiFi-Klubben frem for Elgiganten til køb og vejledning om lærred og projektor. HiFi-Klubben ved væsentlig mere om projektorere end Elgiganten. De helt billige modeller lagerfører de dog ikke i HiFi-Klubben.
Men tag selv rundt til nogle forhandlere i dit område og hør hvad de har at sige.

HiFi-Klubben kører netop nu med et tilbud, hvor der følger et 76'' lærred til en værdi af 1.499 kr. med i prisen når man køber en projektor: http://www.hifiklubben.dk/produkter/fla ... jektor.htm
Lige nu får du et 76-tommer lærred (næsten 2 meter diagonalt) med, når du køber en projektor i Hi-Fi Klubben! Tilbuddet gælder ved køb i en af Hi-Fi Klubbens fysiske butikker (ikke netbutikken), så længe lager haves.
Men det lærred er nok ikke stort nok til dit formål, men måske kan du slå en handel af og opgradere til et større lærred til en god pris. De giver følgende garanti på pæren:
2 års lampegaranti i Hi-Fi Klubben
En projektorpære lever ikke evig, og der er forskellen på producenternes garanti. I Hi-Fi Klubben synes vi ikke, du skal spekulere på, om pæren er dækket eller ei, hvis den skulle brænde ud i utide. Derfor giver vi konsekvent 2 års garanti på projektorpæren (dog max. 2000 timer) – endnu et godt argument for at handle i Hi-Fi Klubben!
Jamen, der er som sådan ikke noget fast budget endnu. Det er en generel istandsættelse, hvis man kan kalde det det, af et klublokale. Der vil blive søgt fondsstøtte til dette. Der skal også bruges penge på andre ting, herunder møbler. Dvs. at jo mindre projektor og lærred koster, jo mere er der selvfølgelig til de andre ting. Så det er jo en balancegang. Hvis det kan blive væsentligt under 10.000 inkl. lærred, så er det meget fornuftigt, men jeg ved ikke hvor realistisk det er.
Snurrerundtlyd skrev: Hvilke lysforhold skal projektoren anvendes i? Er det fuldstændigt mørklagt eller hvor meget lys vil der være mens projektoren skal anvendes?
Nogle lærreder er noget bedre end andre til lyse forhold, mens andre er at foretrække i helt mørke rum.
Der vil være lys i 2/3 af lokalet, men den sidste 1/3, hvor projektoren skal hænge og lærredet vil hænge på endevæggen, der er det muligt at slukke for alt lys, samt lukke af for vinduerne. Derudover er der en opdelt skydedør som adskiller de to dele. Denne kan ikke være helt lukket, da man så selvsagt ikke kan se lærredet fra den store del af rummet, men den kan lukkes et par meter ind i hver side.
Snurrerundtlyd skrev: Hvor stor kan lærredet maks. være i højde og bredde?
Hvis det er et lærred der bliver rullet ned, kan det jo godt være bredere end afstanden mellem to vinduer. Hvor højt er der til loftet bogstavligt talt, og hvor stor kan det være uden at folk på 3. række ikke kan se den nederste halvdel for rækkerne foran.
Der er ca. 3 meter fra gulv til loft. Dog er der beton-"bjælker" som rager ned ca. 3 meter fra lærredet. Jeg vil tro at lærredet max. må være 2 meter højt, hvis der skal tages højde for alting. I bredden er der 4 meter ca. Det er i øvrigt vigtigt at lærredet kan rulles op, da det mindsker chancen for at nogen ødelægger det, når det ikke bruges.
Snurrerundtlyd skrev: Hvor i landet holder du til, måske kan nogle anbefale nogle gode forhandlere af projektorere og lærreder i nærheden.

Siden det er en fodboldklub, så kan I måske endda indgå et sponsorat med en lokal forhandler, der giver jer udstyr eller rabat på det til gengæld for at få reklameplads på jeres trøjer, ved siden af lærredet eller lignende. Måske er der endda en i klubben der kender en forhandler, så er det altid lettere at få sponsorater.
Vest-/Midtsjælland.

Mht. sponsering mm. se længere oppe.
Af H.R.A
Mht. til det rent tekniske:

Opløsning
Er det ligegyldigt om den kan vise op til 1080p? Eller er 720p nok?

ANSI
Hvor vigtigt er dette og hvad skal jeg mindst gå efter?

Teknologi
Skal jeg vælge en teknologi frem for en anden? Her tænker jeg LCD, DLP osv.

På forhånd mange tak!